2025-03-17, 06:35
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Tycker du att det är ok att styvfarsan snackar ned den riktiga farsan framför barnen?

Tycker du att det låter som att TS försöker detaljstyra allt som händer i andra hemmet?

Läste du trådstarten i huvud taget?

Nej, jag tycker inte det är ok att den andre snubben snackar skit via ungarna. Det framgår i mitt inlägg om du läser.

Och ja, när det gäller ungarnas uppfostran framstår det som TS vill sätta sin prägel även den tid han inte har ungarna under sitt tak. Han vill att ungarna ska ha samma åsikter och beteenden som han själv och sedan ska plastfarsan bara finna sig i det och inte få säga ifrån när ungarna beter sig drygt i hans närvaro vilket de konstant kommer göra om de märker att plastfarsan har underordnad auktoritet så fort TS dyker upp.

Har TS satt sig i en sån sits att man har ett kraschat förhållande och ungar på deltid får man till stor del skylla sig själv. Det är väldigt sällan bara ena partens fel att förhållandet gått åt helvete. Det är två personer som tillsammans inte har förmåga att komma överens och inte bör skaffat ungar i förstaläget om de haft konsekvenstänk.

Viktigaste är att ungarna får en lugn uppväxt utan massa tjafs från de vuxnas dispyter. Om de uppfostras på två olika sätt med olika regler och värderingar beroende på plats och situation så ska inte det vara nåt stort problem. TS och plastfarsan får finna sig i att de har motsatta åsikter om saker och ting och låta ungarna bilda sig egen uppfattning tids nog vad som är vettigt eller ej när det gäller åsikter, värderingar och beteenden.
Citera
2025-03-17, 06:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vet inte hur man ska hjälpa nån som skaffat barn och sedan separerat? Du borde inte ha separerat och förstört kärnfamiljen till att börja med. Här har du misslyckats med din uppgift som familjens överhuvud, nu är det svårt att göra nått åt det mera.
Citera
2025-03-17, 07:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att folk går isär betyder inte att bägge föräldrarna har misslyckats.
Kvinnor får inte sällan en psykos i 37-40-årsåldern

Men självklart skall styvpappan kunna uppfostra barnen i hans eget hem.
Att bo ihop med en kvinna som har barn sedan tidigare och så har man inget att säga till om, det fungerar inte.

TS kan bara påverka barnen när de bor hos honom. Går det inte att prata med mamman så låt bli. Kommunicera bara via sms och strunta i vad barnen häver ur sig om dig.
Det är tråkigt och jobbigt men TS kan tyvärr inte göra något åt saken.

Vill mamman vara en bitter jävel så är det väl så. Försök vara neutral i frågan och lev ditt liv istället.
Som man och familjens överhuvud har man i uppgift att se till att enheten fungerar som den ska. Ts har misslyckats här och går inte längre att respektera.
Citera
2025-03-17, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Holyspirit85
[spoiler]

Hej

Jag och exet delade på oss för ganska många år sen nu, typ 5 år sen. Vi har söner som är 8 och 10 nu. Inom första året hade hon ny kille och de dejtade men han bodde långt bort så han flyttade ganska snart in hos henne i hennes hus. Vilket innebar att han lever varannan vecka med mina 2 söner.
Från början hade jag inga problem med det men under åren som har gått har jag hört genom barnen mer och mer olika kommentarer som både han och mamman gjort om mig. Det "styvpappan" sagt kan vara allt från att "Då har pappa fel om det", "Din pappa är en en sån som tror att han vet allt", "Din pappa är en sån som alltid tror att han har rätt" osv osv. Men mest av allt är det att typ allt jag säger till pojkarna senare blir motsagt av honom (och exet) och de verkar vilja måla mig i dålig dager och som att jag alltid har fel om allt. Även saker där jag VET att jag har rätt liksom... Och vi har olika synpunkter om mycket men istället för att säga att vi tycker olika så ska det sägas hur fel pappa har och att deras synpunkter är de enda rätta mer eller mindre...

Efter flera år med detta så har jag ledsnat och orkar inte med dem mer. Jag hade kunnat ignorera dem om det inte var så att de alltid säger saker VIA barnen, så de tutar i dem en massa saker och sen kommer barnen hem till mig och säger "vet du vad mamma säger?" Eller "vet du va "styvpappan" säger?" nästan varje vecka jag har dem...

Jag tycker det är otroligt fel att säga negativa saker om den andra föräldern till barnen så de i sin tur för det vidare...Har man problem tar man det direkt med förälderna, utan att blanda in barnen... Jag märker ju att de tycker det är jobbigt att de pratar negativt om pappa ofta... Och speciellt styvpappan ska fan inte yttra sig om mig eller påstå saker om mig... Han känner dessutom inte mig personligen mer än vad mamman berättat...

Sen verkar han även bestämma mycket över barnen och har sett själv när han ibland kör över mamman typ och tar "kommandot" och bestämmer nåt över barnen. Typ "Gör det och det nu" trots att mamman, jag eller vi båda är närvarande.. Då tycker jag inte han ska bestämma över dem när vi faktiskt står där liksom.. Känns väldigt fel och som att han tror sig ha nån typ av rätt att bestämma över dem... Jag tycker han ska hålla sig på sin kant och inte försöka ta kommandot över oss liksom.. Blir så irriterad när han gör sånt.. Vill bara skrika på honom att "Du bestämmer inte över våra barn, det gör jag och deras mamma!", men jag gör det inte eftersom det hade varit jobbigt för barnen naturligtvis... Man får bita sig i tungan ibland..

Har försökt prata med mamman om allt detta men det går inte in. Som att prata med en vägg.. försökt så många gånger men det bara fortsätter...

Nån som har liknande situation?? Vad gör man egentligen?? Känner mig lite maktlös, för vad fan kan jag göra liksom mer än att prata med dem och om det inte hjälper vad gör man då... Jag hatar att de pratar negativt om mig till barnen och försöker smutsa ner deras bild av sin pappa...

Jag tycker att det effektivaste i såna situationer är att säga vad du tycker direkt till den personen.

För det är inte snyggt någonstans att snacka ner den andra föräldern.

När du hämtar dem nästa gång så ber du att få prata med honom eller om du ringer upp honom. Har han några problem med dig så tar han det med dig och inte via dina barn.

Menar inte att du behöver skälla eller något men bestämt meddela din åsikt bara. Men vill han käfta så käfta.
Citera
2025-03-17, 07:55
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Hej

Jag och exet delade på oss för ganska många år sen nu, typ 5 år sen. Vi har söner som är 8 och 10 nu. Inom första året hade hon ny kille och de dejtade men han bodde långt bort så han flyttade ganska snart in hos henne i hennes hus. Vilket innebar att han lever varannan vecka med mina 2 söner.
Från början hade jag inga problem med det men under åren som har gått har jag hört genom barnen mer och mer olika kommentarer som både han och mamman gjort om mig. Det "styvpappan" sagt kan vara allt från att "Då har pappa fel om det", "Din pappa är en en sån som tror att han vet allt", "Din pappa är en sån som alltid tror att han har rätt" osv osv. Men mest av allt är det att typ allt jag säger till pojkarna senare blir motsagt av honom (och exet) och de verkar vilja måla mig i dålig dager och som att jag alltid har fel om allt. Även saker där jag VET att jag har rätt liksom... Och vi har olika synpunkter om mycket men istället för att säga att vi tycker olika så ska det sägas hur fel pappa har och att deras synpunkter är de enda rätta mer eller mindre...

Efter flera år med detta så har jag ledsnat och orkar inte med dem mer. Jag hade kunnat ignorera dem om det inte var så att de alltid säger saker VIA barnen, så de tutar i dem en massa saker och sen kommer barnen hem till mig och säger "vet du vad mamma säger?" Eller "vet du va "styvpappan" säger?" nästan varje vecka jag har dem...

Jag tycker det är otroligt fel att säga negativa saker om den andra föräldern till barnen så de i sin tur för det vidare...Har man problem tar man det direkt med förälderna, utan att blanda in barnen... Jag märker ju att de tycker det är jobbigt att de pratar negativt om pappa ofta... Och speciellt styvpappan ska fan inte yttra sig om mig eller påstå saker om mig... Han känner dessutom inte mig personligen mer än vad mamman berättat...

Sen verkar han även bestämma mycket över barnen och har sett själv när han ibland kör över mamman typ och tar "kommandot" och bestämmer nåt över barnen. Typ "Gör det och det nu" trots att mamman, jag eller vi båda är närvarande.. Då tycker jag inte han ska bestämma över dem när vi faktiskt står där liksom.. Känns väldigt fel och som att han tror sig ha nån typ av rätt att bestämma över dem... Jag tycker han ska hålla sig på sin kant och inte försöka ta kommandot över oss liksom.. Blir så irriterad när han gör sånt.. Vill bara skrika på honom att "Du bestämmer inte över våra barn, det gör jag och deras mamma!", men jag gör det inte eftersom det hade varit jobbigt för barnen naturligtvis... Man får bita sig i tungan ibland..

Har försökt prata med mamman om allt detta men det går inte in. Som att prata med en vägg.. försökt så många gånger men det bara fortsätter...

Nån som har liknande situation?? Vad gör man egentligen?? Känner mig lite maktlös, för vad fan kan jag göra liksom mer än att prata med dem och om det inte hjälper vad gör man då... Jag hatar att de pratar negativt om mig till barnen och försöker smutsa ner deras bild av sin pappa...

Kan du ge något exempel på vad för påståenden / fakta de emotsäger? Är det konkreta saker som ”man måste borsta tänderna morgon och kväll” eller värderingsfrågor?

Låter knepigt om det inte är ganska oskyldiga saker som bästa fotbollslaget och dylikt.
Citera
2025-03-17, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Som många andra säger.

"I hans hus - Hans regler"
Han försöker ju ta ansvar där du misslyckades med kvinnan du misslyckades med.

Du däremot har inga som helst rättigheter att blanda dig i hur dom uppfostrar barnen om dom ska bo där. Och helt ärligt. Du har ju misslyckats redan, varför ska någon ta efter dig?

Ja vem fan hade velat vara tillsammans med en kvinna som redan har barn egentligen? Ungefär som att äta matrester ur soptunnan..
Citera
2025-03-17, 09:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Tror det eller ej: Det skulle kunna vara så att den nya killen bara är väldigt opedagogiskt samtidigt som han faktiskt har rätt.
Det kan vi inte veta.
Citera
2025-03-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att folk går isär betyder inte att bägge föräldrarna har misslyckats.
Kvinnor får inte sällan en psykos i 37-40-årsåldern

Men självklart skall styvpappan kunna uppfostra barnen i hans eget hem.
Att bo ihop med en kvinna som har barn sedan tidigare och så har man inget att säga till om, det fungerar inte.

TS kan bara påverka barnen när de bor hos honom. Går det inte att prata med mamman så låt bli. Kommunicera bara via sms och strunta i vad barnen häver ur sig om dig.
Det är tråkigt och jobbigt men TS kan tyvärr inte göra något åt saken.

Vill mamman vara en bitter jävel så är det väl så. Försök vara neutral i frågan och lev ditt liv istället.

Detta stämmer verkligen inte. Men däremot förekommer det att män säger sådana här saker när de saknar andra argument.

Det är svårt och sårande när barnen får en sned verklghet av sin förälder genom tredje part. Barnen brukar inte bli glada de heller när sågon säger osanna saker om ens far/mor.

Jag tycker du ska prata med mammam och om det inte går, styvpappan försutsatt att han år att diskutera med. Var bara inte anklagande utan vissa att du är sårad. Det borde varje medmmänniska förstå. Kan kan inte medverka i en vanlig diskussion är han kanske inte heller en bra förebild för dina barn de gånger han träffar dem. Den riktiga förebilden är ju du, så förekom med din bästa sida vid snack med honom. Lycka till!
Citera
2025-03-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Tror det eller ej: Det skulle kunna vara så att den nya killen bara är väldigt opedagogiskt samtidigt som han faktiskt har rätt.
Det kan vi inte veta.
Så planen är alltså att köra på med den nya killen tills vi ser om han är rätt. Vilken fantastisk plan.
Citera
2025-03-17, 10:46
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag skulle mörda karln om han försökte bryta upp ett fungerande förhållande, bara för att den andra karl tänker med kuken.
Citera
2025-03-17, 10:48
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Hej

Lite olika tankar om det du skriver.
Det kan ju vara så att du har noll självinsikt och att dom faktiskt har rätt
Inse att du måste ta ansvar ditt dåliga val av hona.
Eftersom barnen berättar för sig så tycker dom inte om det dom hör, gläds åt det.
Citera
2025-03-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Vad hade du väntat dig när du postar historian på internet?
Oändligt med styrke kramar eller folk som uttrycker sin åsikt?

Oavsett verkar du misslyckas med det också

Jag har inte skrivit någon historia. Kan du knappt läsa? Uppenbar sociopat samt korkad. Snälla jobba på dig själv istället för att dryga dig med främlingar. Din åsikt är skit och även du. Misslyckas hit och dit, skaffa dig ett liv. Hoppas du inte har nån avkomma, isf tycker jag verkligen synd om dem. Men styrkekramar till dina eventuella barn - de behöver det nog.
Senast redigerad av Containerdykare 2025-03-17 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in