2025-03-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Barnen kommer att förstå och med tider kommer de säga till sin mamma och styvpappa att de är dumma mot dig medans du inte är det mot dem.

Ifall du inte börjar prata skit om dem till varanen så kommer de att se upp till dig mer med tiden och de kommer dessutom låta de andra veta det.

Har sett det själv ske

Ja det är typ det jag hoppas på i framtiden.. De växer och blir smartare och smartare och kommer förhoppningsvis se att han pratar mycket skit tillslut.. Hoppas det sker snart bara. Trött på att höra allt konstigt de säger..
Citera
2025-03-16, 15:13
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det är många år sen nu jag var den där styvfarsan till en 4-5 årig grabb. Jag behövde inte mäta mig med barnets far, jag hade ju redan fällt hans före detta fru så ingen rivalitet förelåg i den meningen. Men jag hade en barnslig humor och sa ibland saker till grabben som jag visste att det skulle poppa upp hos hans far. Inga direkta elakheter, utan mest trams.
Till sist sa min flickvän till mig ganska skarpt att lägga av. Det sabbar hela relationen mellan alla parter.
Även om deras relation stupade, så är det viktigt att åtminstone hålla masken inför barnen. Mina och pappans vägar korsades aldrig och jag insåg att vårt snack genom sonen mest var nån meningslös jargong.

Nu är ju du den andre parten så att jag får tänka lite tvärtom från min situation. Men man ska ju aldrig gräla via sina barn. Aldrig använda dom som slagträn i debatter. Och det försvåras ju av att ditt ex inte är mottaglig för din åsikt. I mitt fall sa pappan till sitt ex att jag uppförde mig galet, det räckte. men jag hade inte studsat upp om han hade sagt det till mig direkt.
Och där tror jag du har något att vinna. Att ta ett samtal med nya killen. Behöver inte alls va burdust eller aggresivt. Bara att säga att ni inte behöver fira jul eller födelsedagar ihop, men att ni kan ha en sansad relation.
Alla människor söker och finner en viss typ som man bondar med. Ditt ex med. Det är därför inte helt osannolikt att ditt ex's nye kille är lik dig. Gilla det eller inte, men är du resonabel så kan han nog vara det med.

Sen får du nog lära dig att utstå att trots att det är dina avkommor så kanske du inte är den som sätter den största prägeln i deras mest formbara period i livet.
Hur sjuk i huvudet måste man vara för att djävlas med en annan person genom att manipulera ett barn? Och det behövde gå hela vägen tillbaka för att du skulle fatta?

Pinsamt.
Citera
2025-03-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Hur sjuk i huvudet måste man vara för att djävlas med en annan person genom att manipulera ett barn? Och det behövde gå hela vägen tillbaka för att du skulle fatta?

Pinsamt.
Så sjuk att det bara finns ett botemedel som hjälper: bly.
Citera
2025-03-16, 16:50
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag förstår att det är jobbigt, men sådana här situationer är minst lika frustrerande för den man som är i nya förhållandet med exet och förväntas ta sitt diffusa ansvar att vara plastfarsa. Du kanske hamnar där själv nån gång. Den mannen måste få ha nåt att säga till om under taket de bor, det är totalt ohållbart med nya förhållanden om kvinnans expartner som redan haft sina chanser och sumpat allt ändå ska fortsätta lägga sig i och detaljstyra allt som händer i andra hemmet.

Sedan är det förstås olämpligt att ungarna används som budbärare i dispyter. Som föräldrar får ni helt enkelt komma överens att lära ungarna att det är olika regler beroende på var de bor, utan kompromisser och tjafs. Det är inte märkligare än att det är olika regler i en lärares klassrum jämfört med hemma i familjen. Skit i vad som händer i deras hem så länge det inte är allvarligare saker som skulle kräva social orosanmälan.
Senast redigerad av Borasare1980 2025-03-16 kl. 16:55.
Citera
2025-03-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holyspirit85
Woooow.. snacka om att tala ur arslet. Du låter jävligt bitter och aggressiv i ditt skrivande. Du vet ju exakt noll om mig och mitt liv så hur fan du kan häva ur dig att jag misslyckats osv är ju sinnesjukt. För det kan inte varit något med kvinnan som var fel eller? Automatiskt mannens misslyckande om förhållandet spricker? 🤦‍♂️ Stabilt. Sen håller jag absolut inte med om att jag inte har något att säga till om. Jag är pappan, inte han. Jag kommer alltid har mer att säga till om när det gäller barnen än honom. Att vara styvpappa eller bonusförälder är inte jämställt med att vara en riktig förälder. Hur en del människor kan tycka det förstår jag verkligen inte.

Dom är ju 2 st som tycker du misslyckats.
Vill du bevisa motsatsen gör det då.
Var den bästa pappan för dina barn som någonsin existerat - den yrkes beskrivningen har inte ändrats.
Han försöker ju tydligen på sitt sätt.

Barnen har nu 2 pappor och 1 mamma. Ska inte din tjej ha något att säga till om när hon blir extra mamma? Det är ju något ni får avgöra.. -Det har inte dom något att säga till om.
Citera
2025-03-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun

Pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Så sjuk att det bara finns ett botemedel som hjälper: bly.
Hahah det handlade mest om vilket hockeylag som var bäst, eller vilket bilmärke som var bäst osv.
Dvs barnsliga grejer, och inget livsavgörande.

Pinsamt? Ja, en smula när man inte har hela bilden kanske. Annars mest barnsligt.

Bly? Ta du och vänd pipan upp i gommen istället, så blir världen en bättre plats!
Citera
2025-03-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Som många andra säger.

"I hans hus - Hans regler"
Han försöker ju ta ansvar där du misslyckades med kvinnan du misslyckades med.

Du däremot har inga som helst rättigheter att blanda dig i hur dom uppfostrar barnen om dom ska bo där. Och helt ärligt. Du har ju misslyckats redan, varför ska någon ta efter dig?

Men helvete vad du verkar vara bakom flötet. Du känner inte snubben. Relationer tar slut. Om något så verkar du vara totalt misslyckad när det kommer till att tolka situationer och människor. Stick och brinn med ditt skitsnack. Man snackar inte skit om ens barn föräldrar till dem, så enkelt är det.
Citera
2025-03-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Containerdykare
Men helvete vad du verkar vara bakom flötet. Du känner inte snubben. Relationer tar slut. Om något så verkar du vara totalt misslyckad när det kommer till att tolka situationer och människor. Stick och brinn med ditt skitsnack. Man snackar inte skit om ens barn föräldrar till dem, så enkelt är det.

Vad hade du väntat dig när du postar historian på internet?
Oändligt med styrke kramar eller folk som uttrycker sin åsikt?

Oavsett verkar du misslyckas med det också
Citera
2025-03-16, 18:13
Medlem
ImStillCutes avatar
Du är pappa till killarna och det ska du vara när dom är hos dig.
Ta vara på tiden med ungarna när dom är hos dig och ge dig inte in i att försöka
förklara.
Ungarna vet ändå att det inte stämmer.
När dom blir lite äldre kommer dom att säga ifrån själva.
Att försöka ge förklaringar eller bortförklaringar ger bara ångest hos ungarna som
sitter emellan er.
I ditt hem är du pappa och vad ni gör angår bara er. Ha roligt för åren går fort!
Citera
2025-03-16, 18:42
Medlem
Pungpuckels avatar
Du kan ju fråga barnet ifall ha/hon brukar lita på människor som pratar illa om andra?
- Nej, inte jag heller, svarar du.
Polletten kan (kanske) trilla ner då.
Citera
2025-03-16, 18:56
Medlem
Snacka med honom personligen och säg allt detta till honom. Förklara att han inte ska öppna sin mun mot dina barn när du eller mamman är närvarande, samt att han aldrig ska nämna ditt namn framför dina barn. Gör detta klart och tydligt för honom utan att vara direkt hotfull. Bara var bestämd.
Citera
2025-03-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holyspirit85
Woooow.. snacka om att tala ur arslet. Du låter jävligt bitter och aggressiv i ditt skrivande. Du vet ju exakt noll om mig och mitt liv så hur fan du kan häva ur dig att jag misslyckats osv är ju sinnesjukt. För det kan inte varit något med kvinnan som var fel eller? Automatiskt mannens misslyckande om förhållandet spricker? 🤦‍♂️ Stabilt. Sen håller jag absolut inte med om att jag inte har något att säga till om. Jag är pappan, inte han. Jag kommer alltid har mer att säga till om när det gäller barnen än honom. Att vara styvpappa eller bonusförälder är inte jämställt med att vara en riktig förälder. Hur en del människor kan tycka det förstår jag verkligen inte.

Du får vara en man och säga ifrån till honom. Du kör till hans arbetsplats och säger att ni ska ta ett snack, säger han att du får vänta så säger du det på plats (med folk runt). Inget velande. Var direkt så inga missförstånd uppstår. Du är pappan till barnen, så visa vart skåpet ska stå. Dina barn kommer annars få samma värderingar och tankar som mannen med gula hatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in