Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Ja han döljer motiven genom blanda in dem i sitt förakt mot personer som skapat sina plattformar själva. Ekström tycker att alternativ media och social media ska granskas eftersom de når ut till fler och därmed har stor makt, som han ser det.
Det är verkligen det som är pudelns kärna. Svenska journalister vill sitta på ett sanningsmonopol genom att äga det lästa ordets plattform. Det gör att de kan tiga saker till tystnad eller lyfta något till en folklig skandal. Ekström talar tom återkommande om just ”publicistisk makt”.
Aftonbladet har tom gjort en serie om det kallat "Hatet på Flashback"
https://www.aftonbladet.se/story/hatet-pa-flashback
Jan Helin, Peter Wolodarski och Thomas Mattsson ser sig själva som de opinionsbildande upplysta. De bär upp demokratin i ett samhälle där de flesta helt enkelt inte klarar av en fri tillgång till information. Att låta vem som helst vara journalist eller skribent blir då ett hot mot deras position och i längden deras version av demokrati. De är ju trots allt de goda med rätt värdegrund, etik och moral.
Så när Ekström säger ”
I den traditionella medievärlden finns system för sådant, från Tryckfrihetsförordningen till Mediernas etiknämnd (där jag är ledamot). Det finns pressetiska och yrkesetiska regler, och vi har ansvariga utgivare som oftast står redo att förklara sina beslut.” så utelämnar han en hel del…
Han kan publicera artiklar i sydsvenskan, han kan ta del av en mediavärld med folk han känner och han kan samtala med heltidsarbetande journalister. Med andra ord så är hans megafon betydligt större än den vanlige medborgaren. Det är som han säger en egen medie
värld.
Ekström ser det ur en förlegad dynamik där man på en sida är en skribent och på den andra sidan är man en sorts läsande konsument. Ja, det är fallet om du sitter med en tidning i handen eller om du tittar på en TV men inte på ett forum där du kan interagera på en jämställd nivå. Är det något man ska trycka på så är det egenansvaret kring vad man gör med informationen och inte ett överförmynderi kring hur saker eventuellt kan landa hos vissa.
Jag som Flashback skribent räknar inte med att du tar till dig något av det jag skriver. Jag delar mina erfarenheter och lär mig från dina, det är en dialog och inte en monolog. Det är inget försök till att omvända dig eller någon annan. Men många ur journalistkåren vill inte ha det så. Istället så vill de ha ett sagostundsklimat där deras välvilliga röst blir det du tar till dig.
Vad är "fakta" och "sanningen" i deras värld?
“How many fingers, Winston?'
...
Sometimes, Winston. Sometimes they are five. Sometimes they are three. Sometimes they are all of them at once. You must try harder. It is not easy to become sane.”