• 1
  • 2
2025-03-16, 08:07
Medlem
Lao Tzus avatar
https://www.sydsvenskan.se/2025-03-1...ycket-hardare/
Citat:
Andreas Ekström
Dags att granska nätets aktörer hårdare – mycket hårdare

Har ni sett Jan Axelsson någon gång? Hört honom uttala sig, förhålla sig till yttrandefrihetsgrundlagen? Förmodligen inte, han undviker helst sådant, som skapare av plattformen Flashback.

Detta är inget omodererat forum om någon trodde det. Det finns gott om regler. Men vem upprätthåller dem? Hur går resonemangen när något tas bort eller får stå kvar? Sådant svarar han sällan och ofullständigt på, om alls.
Citera
2025-03-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
https://www.sydsvenskan.se/2025-03-1...ycket-hardare/

Du missade slutklämmen i krönikan.

"Slutsatsen vi kan dra är att vi gör klokt i att ta bort gränsen mellan begreppen ”internet” och ”samhälle”, och avkräver nätets aktörer samma juridiska och moraliska ansvar som vi förväntar oss av offentligheten i övrigt."
Citera
2025-03-16, 08:23
Medlem
A-apollons avatar
Axelssons profil i den allmänna debatten påminner om Howard Huges sista årtionden.
Citera
2025-03-16, 08:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Aldrig sett mannen men är ändå glad att han skapade FB.

Lite nyfiken över ett citat ur artikeln också. Sedan det kanske rasistiskt motiverade massmordet i Örebro syns fenomenet ännu tydligare:

Finns än så länge inga utredningar som tyder på att det var ett rasistiskt motiverat som jag läst. Sen att det var många invandrare på platsen men vi vet fortfarande inte om alla som dog var just invandrare då jag inte läst alla namn någonstans, en del anhöriga har inte givit sitt medgivande att man får skriva ut namnen på dessa.
Citera
2025-03-16, 09:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Sett honom på Kristallen, baren bredvid Pelikan, fast det var nog 15 år sedan.
Citera
2025-03-16, 09:16
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja jag har sett honom intervjuas på tv (i princip försvarade sig).
Vill minnas att det var angående rättegångar för 10-15 år sedan (tiden går fort).
Vill minnas att han även vann.

Snarare obildad journalist. Han hade ju kunnat söka i artikelregister?

Dagens ungdomar är så svaga att de drömmer om totalitära samhällen.
Skulle inte förvåna om de får igenom det när de äldre är borta.

Gen Z psykologiska problem: https://www.youtube.com/shorts/w026NUIKtyQ
Citera
2025-03-16, 09:17
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du missade slutklämmen i krönikan.

"Slutsatsen vi kan dra är att vi gör klokt i att ta bort gränsen mellan begreppen ”internet” och ”samhälle”, och avkräver nätets aktörer samma juridiska och moraliska ansvar som vi förväntar oss av offentligheten i övrigt."

Tack. Jag tänker mig också att det är detta han ville få fram. Samtidigt inleds texten med ett svepande antagande om "det kanske rasistiska" i att 10 människor tragiskt dog på Risbergska innan den som valde dem för sitt utvidgade självmord dog själv.

Texten utgår alltså från det till en början massiva intresset för Flashbacks trådar i ämnet, som nu klingat av, eftersom intresset för nyheten klingat av och det har visat sig att intresset för händelsen i sig inte fanns där, när man krämat ut vad man ville från den, och det gäller i allra högsta grad traditionella media.

Jan Axelsson står vad jag förstår åtalad för delar av det innehåll som publicerats på plattformen och det är så man får förstå hans frånvaro.

Att han skulle ta ansvar för allt som skrivs här vore ungefär lika rimligt som att åtala Mark Zuckerberg för #metoo och #blacklivesmatter.
Citera
2025-03-16, 10:10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Aldrig sett mannen men är ändå glad att han skapade FB.

Lite nyfiken över ett citat ur artikeln också. Sedan det kanske rasistiskt motiverade massmordet i Örebro syns fenomenet ännu tydligare:

Finns än så länge inga utredningar som tyder på att det var ett rasistiskt motiverat som jag läst. Sen att det var många invandrare på platsen men vi vet fortfarande inte om alla som dog var just invandrare då jag inte läst alla namn någonstans, en del anhöriga har inte givit sitt medgivande att man får skriva ut namnen på dessa.

Det är väl just därför han skriver ..."det kanske rasistiskt motiverade massmordet"...
Citera
2025-03-16, 10:16
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är väl just därför han skriver ..."det kanske rasistiskt motiverade massmordet"...
Han skriver det för att han hör till den smaklösa kader som vill ha en ny laserman för sin egen förhöjda livskänslas skull, och struntar fullkomligt i vilka som blivit livrädda och vad det leder till.
Citera
2025-03-16, 10:25
Medlem
Grangerillans avatar
Med tanke på hur styvmoderligt behandlat flashback varit av MSM genom åren så kan man inte direkt klandra honom. Det enda sättet att äga sitt ord är att välja var man säger vad.

Skulle Ekström försöka få en konversation mellan fyra ögon så hade han nog kunnat det. Men de verkliga motiven lyser igenom när man läser de citerade meningarna ur artikeln.
Citera
2025-03-16, 12:44
Medlem
Ännu en svensk journalist som vill minska yttrandefriheten. Inte mycket nytt under solen. Vi måste ha censur för att förhindra fakenews. Det här kommer från samma människor som dagligen sprider propaganda och felaktig information. Ett rasistiskt dåd trots att två svenska kvinnor dödades. Från EU håll är det pro Assadgrupper som slaktar folk i Syrien. Sydsvenskan och hela Bonnierimperiet är en stor fara för Sveriges folk. Agendadriven journalistik, så trevligt….
Citera
2025-03-16, 13:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Skulle Ekström försöka få en konversation mellan fyra ögon så hade han nog kunnat det. Men de verkliga motiven lyser igenom när man läser de citerade meningarna ur artikeln.

Ja han döljer motiven genom blanda in dem i sitt förakt mot personer som skapat sina plattformar själva. Ekström tycker att alternativ media och social media ska granskas eftersom de når ut till fler och därmed har stor makt, som han ser det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in