2025-03-16, 07:12
Medlem
Muppetys avatar
Vi har hört om astronauterna Butch Wilmore och Suni Williams, som skulle tillbringa en vecka på ISS, men blev "strandade" i 9 månader. Nu ska de äntligen få komma hem...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...onauter-inledd

Men hur känns det, att plötsligt känna av jordens gravitation, efter att ha levt i mikrogravitation i 9 månader? Kommer det att bli nån form av komplikationer? Får de nån särskilt form av träning? Gravitationen måste väl ändå kännas ganska tungt?
Senast redigerad av Muppety 2025-03-16 kl. 07:14.
Citera
2025-03-16, 07:33
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Vi har hört om astronauterna Butch Wilmore och Suni Williams, som skulle tillbringa en vecka på ISS, men blev "strandade" i 9 månader. Nu ska de äntligen få komma hem...

Men hur känns det, att plötsligt känna av jordens gravitation, efter att ha levt i mikrogravitation i 9 månader? Kommer det att bli nån form av komplikationer? Får de nån särskilt form av träning? Gravitationen måste väl ändå kännas ganska tungt?

Blir säkerligen någon form av brist i muskler osv tänker väl de flesta men även sett att vanan att lägga saker i luften måste tränas bort.

Sett intervjuer när de sitter och pratar med en penna eller mugg och lägger ifrån sig de i luften. De kraschar givetvis i golvet och de sedan tittar upp eller försöker fånga objektet efter ett tag så flyter det inte runt.

Sånna muskel vanor kopplat till gravitation kanske man inte tänker på att de måste tränas om
Senast redigerad av Niggward 2025-03-16 kl. 07:36.
Citera
2025-03-16, 07:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Visst är man försvagad men man tränar varje dag i rymden just för att motarbeta detta. Detta med träning började man med redan ombord på USAs första rymdstation, Skylab, och enligt uppgift var dessa astronauter i bättre form, trots betydligt längre tid i rymden, än tidigare astronauter när man kom hem. Finns även ett antal astronauter och kosmonauter som varit i rymden betydligt längre tid än 9 månader.
Citera
2025-03-16, 07:57
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Benskörheten de skaffat sig efter 9 månaders viktlöshet kommer vara mycket värre än vad gravitationen kan ställa till med.
Citera
2025-03-16, 08:01
Medlem
Man undrar hur fasen dom fått mat. Kan väl inte haft lager som räckte 9 månader.
Citera
2025-03-16, 09:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Man undrar hur fasen dom fått mat. Kan väl inte haft lager som räckte 9 månader.
Jäkligt bra fråga. Jag hittar nedanstående. Vet inte om jag vill gräva i det (efter att läst svaret där). Se där, ett söndags-recept.

https://m.economictimes.com/news/int.../115570962.cms
Citera
2025-03-17, 20:21
Medlem
trickydicks avatar
Kroppen tar mycket stryk av att vara i rymden, en vecka klarar nästan alla men nio månader tär.

Nu var Butch och Suni i medicinskt toppskick och dom tränade varje dag på ISS. Men dom får nog hoppa omkring på kryckor första tiden.

Hoppas återfärden går bra. Ca kl 10 svensk tid i morgon (Tisdag) skall det vara splash-down (om jag räknat rätt)
Citera
2025-03-17, 22:24
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kroppen tar mycket stryk av att vara i rymden, en vecka klarar nästan alla men nio månader tär.

Nu var Butch och Suni i medicinskt toppskick och dom tränade varje dag på ISS. Men dom får nog hoppa omkring på kryckor första tiden.

Hoppas återfärden går bra. Ca kl 10 svensk tid i morgon (Tisdag) skall det vara splash-down (om jag räknat rätt)
Enligt Spacex:
5:57 p.m. | March 18 Dragon Splashdown
All Times Approximate and in Eastern Daylight Time
https://www.spacex.com/launches/miss...=crew-9-return

Nu är jag för trött för att orka räkna, men 5(?) timmars skillnad västerut bör bli 17.57 + 5 = 22.57, alltså klockan runt klockan 23 på tisdag.
Citera
2025-03-17, 22:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Det skickas väl regelbundet upp allt möjligt till den där stationen? Det är nog inte så att varje besökare har med sig egen mat.
Citera
2025-03-26, 21:30
Medlem
LittleFishs avatar
Förmodligen balans- och spatial orienteringssvårigheter som tex att hålla i saker. Sen kan jag tänka mig att de känner sig som en annan skulle hänga på sig en väst med 70 kg vikter.
Citera
2025-03-26, 22:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsopp
Eftersom aldrig någon människa varit i rymden så är det ingen som kan svara på frågan

Ca 1000 st har varit i rymden varav tre svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in