2025-03-15, 22:04
Medlem
Många har nog hört talas om det pågående magnetiska polskiftet??

Det accelererar!! Men vad kan det innebära? Ökad frekvens av jordbävningar? Tsunamis? Utbredd svält? Ekonomisk kollaps?

Varför så tyst från MSM?

Men hittade: "För över 40 000 år sedan skedde en omkastning av jordens poler: Nord blev syd och omvänt. Magnetfältet försvagades och farlig strålning från rymden nådde jorden. Följderna för livet blev massdöd bland djur.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...er-bytte-plats
Citera
2025-03-15, 22:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Nej jag har inte hört talas så mycket om det inte sedan jag såg 2012 på bio för ja vad blir det. 15 år sedan? Jösses vad tiden går. Menar du att det nu är på tapeten igen? Är det därför flygplan trillat ned från luften så ofta den senaste tiden?
Citera
2025-03-16, 08:59
Moderator
HelgeBuks avatar
Nationalekonomi --> Klimat, miljö och geovetenskap
/Moderator
Citera
2025-03-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Ingen vet om det bara är en temporär försvagning eller ett påbörjat polskifte.

Citat:
Det accelererar!! Men vad kan det innebära? Ökad frekvens av jordbävningar? Tsunamis? Utbredd svält? Ekonomisk kollaps?
Hur skulle det orsaka jordbävningar och tsunamis? Vi får lite ökad strålning på jorden, men tvärtemot vad den där artikeln påstår finns inga bevis för att alla otaliga tidigare polskift lett till så dramatiska konsekvenser.
Citera
2025-03-16, 09:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Varför tror du att skiftade poler skulle öka antalet jordbävningar?

Det skulle säkerligen bli ganska intressant med tanke på kompasser, men vi har ju i mångt och mycket gjort oss oberoende av kompasser för navigation.
Jag är inte så påläst men jag har svårt att tro att magnetosfären skulle påverkas av vilken riktning polariteten har, utan den skulle nog skydda oss från strålning på precis samma sätt som nu oavsett hur magnetfältet är orienterat.

Så min lekmannahypotes är: problem och krångel = ja, katastrof = nej.

Det är förresten lite coolt att vi har en hyfsad chans att vara med vid nästa polskifte om de håller ungefär samma period mellan skiftena som förut. Men det skulle ju kunna bli om 5 000 år lika gärna.
Citera
2025-03-16, 09:08
Medlem
HerrKralls avatar
Största katastrofen är väl att man måste tänka tvärtom när man orienterar med karta och kompass 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-03-16, 20:00
Medlem
"Polskiftet" är inte något som händer över en natt; snarare gradvis över tio- eller hundratusentals år! Vilket ändå är rätt "plötsligt" i det geologiska perspektivet..!

Djurarter har god tid på sig att anpassa sig. Och några gigantiska jordbävningar, vulkanutbrott eller solstormar kommer inte att ske, eller, rättare sagt, kommer inte att bli talrikare på grund av detta!
Citera
2025-03-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn

Varför så tyst från MSM?
Sure, men varför så viktigt, finns det inte akutare katastrofer i närmare framtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in