• 1
  • 2
2025-03-15, 18:46
Medlem
W@ffens avatar
Jag är i färd med att skaffa mig en uppsättning skräddarsydda skjortor. Tar gärna emot tips på vart man kan vända sig. (Bor i Göteborg.)
Citera
2025-03-15, 18:58
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Jag är i färd med att skaffa mig en uppsättning skräddarsydda skjortor. Tar gärna emot tips på vart man kan vända sig. (Bor i Göteborg.)
https://www.etonshirts.com/se/sv/pag...let-ganghester
Ligger strax utan för Borås, vill minnas att de kör på kvalitet och även gör sig bra på den internationella marknaden.

Annars finns det säkert små firmor i götet som syr med det har jag nu ingen kunskap om.
Citera
2025-03-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
https://www.etonshirts.com/se/sv/pag...let-ganghester
Ligger strax utan för Borås, vill minnas att de kör på kvalitet och även gör sig bra på den internationella marknaden.

Annars finns det säkert små firmor i götet som syr med det har jag nu ingen kunskap om.
Eton har gått ned sig kvalitetsmässigt senaste 10 åren samtidigt som de ökat priserna. Inte prisvärda skjortor längre. Jag har 10 eller 11 skjortor från 2017-2019 och 7 från 2023.

*Plastknappar istället för pärlemor på de flesta skjortorna, endast deras "finare" skjortor gjord i finare bomull har pärlemorknappar nu
*Tråd i syntet istället för bomull
*Märkbart sämre strykfrihet
Senast redigerad av ChiLLon 2025-03-15 kl. 19:40.
Citera
2025-03-15, 19:37
Medlem
Citat:
Skräddarsydda skjortor ger väldigt lite valuta för pengarna. Oftast räcker MTM. Lägg pengarna på saker som gör större skillnad, såsom riktigt bra skor och kostymer/kavajer.
Citera
2025-03-15, 20:17
Medlem
W@ffens avatar
Jag har lite problem med att hitta skjortor som sitter riktigt bra. Jag har lite för bred hals/nacke vilket gör att de blir för små i kragen.
Citera
2025-03-15, 20:31
Medlem
Citat:
Jag har lite problem med att hitta skjortor som sitter riktigt bra. Jag har lite för bred hals/nacke vilket gör att de blir för små i kragen.
Vilket är den exakta anledningen varför jag körde made to measure via Eton. Men då landade skjortorna, inkl. avgiften för MTM, på 1500-1700. Idag kommer du inte under 2000 och då för en sämre skjorta.

Om jag var du hade jag börjat med MTM hos Suitsupply innan du någonsin funderar på skräddarsytt. Kan rekommendera tyger i dubbeltvinnad bomull, vilket ger en ökad tyngd och således bättre strykfrihet. Ger också en diskret men trevlig struktur så att du inte ser ut som alla andra.
Citera
2025-03-15, 20:46
Medlem
W@ffens avatar
Tack för tipsen!
Citera
2025-03-17, 17:28
Medlem
Citat:
Du går till Rob & Co sedan är det löst. Gör MTM skjortor vilket som redan sagts är det enda du behöver fundera över. Eton och sån skit är helt sinnessjukt hur folk kan handla av när du för typ samma pengar får riktig kvalitet och måttat av en kompetent person och inte en simpel butikssäljare.
Citera
2025-03-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Du går till Rob & Co sedan är det löst. Gör MTM skjortor vilket som redan sagts är det enda du behöver fundera över. Eton och sån skit är helt sinnessjukt hur folk kan handla av när du för typ samma pengar får riktig kvalitet och måttat av en kompetent person och inte en simpel butikssäljare.
Anledningen till Eton är deras strykfrihet, som förut var i särklass. Jag har ingen önskan alls att stå och stryka skjortor varje söndag. För det hade jag inget alls emot att betala några hundralappar extra per skjorta. Men tyvärr har den blivit märkbart sämre.

Eton tar in riktigt bra tyger, men det gör många andra också. De har förlorat sin edge som var strykfrihet i topp.
Citera
2025-03-17, 19:12
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Du önskar skräddarsytt? Då ska du gå till en skräddare, gärna med mästarbrev.
Skräddare tar fler mått än Made to Measure-tillverkare, har provningar så allt sitter bra och skjortan sys i valt material i skrädderiet. Inte i en off-location verkstad.
Visst kan det bli något dyrare men köper du flera slås ju startkostnaden ut på alla. Och mönstret finns kvar när du vill ha fler om några år.
Jag har fått kläder gjorda på båda sätten men nu och i framtiden är det skräddasytt som gäller. Har inga Göteborgskräddare i minnet men vill du kan jag ta reda på några namn.
Citera
2025-03-22, 20:07
Medlem
W@ffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Bra tips, tack!
Citera
2025-03-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Eton har gått ned sig kvalitetsmässigt senaste 10 åren samtidigt som de ökat priserna. Inte prisvärda skjortor längre. Jag har 10 eller 11 skjortor från 2017-2019 och 7 från 2023.

*Plastknappar istället för pärlemor på de flesta skjortorna, endast deras "finare" skjortor gjord i finare bomull har pärlemorknappar nu
*Tråd i syntet istället för bomull
*Märkbart sämre strykfrihet

De har fortfarande ett antal olika skjortkragar att välja på, som tab-krage, rounded pin-krage och pointed pin-krage, för de som bryr sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in