2025-03-16, 05:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Varför skulle det vara speciellt konstigt? som tidigare nämnde så har man oftast i vuxen ålder mer än 1-2 konton, jag har konton hos 3 utav sveriges största banker 2-3 konton per bank, plus revolut och några internet plånböcker, jag har nog personligen kanske 15-20 olika konton om man räknar ihop allt.

50 är väl lite extremt men det finns dom som har väldigt många olika.

Jaha, då lever jag väl på stenåldern, jag har två och det är på samma bank,
Men så har jag inga pengar som jag måste ta hänsyn till,
Citera
2025-03-16, 05:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nej, jag sysslar inte med bedrägerier. Har ett flertal banker, bland annat för aktier och diverse sparkonton. Dock endast ett transaktionskonto (lönekonto).

Okej, ja jag har insett att det är jag som inte har hängt med i utvecklingen på den fronten.
Men så har jag inga pengar att brottas med.
Citera
2025-03-16, 09:24
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
jo tjena

Nu kunde jag ju inte mitt kontonummer och fick således ingen tusenlapp, men jag tror inte en banktjänsteman skulle säga så och sen om jag sagt mitt kontonummer fladdrat med händerna och sagt "April april din dumma sill...". Då skulle man ju blivit så sur att man bytt bank eller nåt.
Citera
2025-03-16, 15:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Nu kunde jag ju inte mitt kontonummer och fick således ingen tusenlapp, men jag tror inte en banktjänsteman skulle säga så och sen om jag sagt mitt kontonummer fladdrat med händerna och sagt "April april din dumma sill...". Då skulle man ju blivit så sur att man bytt bank eller nåt.

Det hade ju faktiskt varit roligt.
Men det är osannolikt att Du hade fått ta ut även om Du kunnat Ditt kontonummer.
Citera
2025-03-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Samma här, fast det var jag som sålde en mobiltelefon. Sen hände detta:
Den anonyma killen som ringde till mig fick mitt kontonummer och skapade sedan en liknande annons någon annanstans och den som var intresserad av killens annons satte in pengarna - då på mitt konto. Och jag, i min goda tro, trodde så klart att dessa pengar var från den som ringde upp mig...

Blev kallad till polisförhör några månader senare utan att fatta vad det rörde sig om. Hemskt, då jag blev topsad och de sa att jag inte skulle förklara utan bara erkänna att jag var en bedragare - men jag nekade såklart och det lades ner i brist på bevis.

Så, med detta sagt.... Kontonummer är som en värdehandling, skydda det.
Detta är ju tråkigt när det inträffar men har egentligen inte att göra med att man i vardagen lämnar ut kontonummret. Man kan helt säker publicera kontonummer på sin Facebook, Instagram eller Youtube.

Problemet som du tar upp handlar om försäljning. Du måste på något sätt ange dina uppgifter för att kunna ta emot pengar. Du hade kunnat lämna ut din postadress och sagt att du ville att personen skulle skicka pengarna i ett kuvert. Hade slutat med exakt samma resultat, så det är ju inte själva kontonumret som är problemet.
Citera
2025-03-16, 19:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte en chans. Jag har säkert femtio olika kontonummer på diverse banker. Det är inte så att en person har ett kontonummer.

Får säga grattis till den som skall göra upp boupptecningen efter dig.
Citera
2025-03-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Får säga grattis till den som skall göra upp boupptecningen efter dig.
Det kommer inte bli så svårt då de flesta finns hos fyra banker.
Citera
2025-03-17, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nästan exakt det Du beskriver hände mig för 17 år sedan.
Jag skulle köpa ett Playstation till sonen, och via Blocket hittade jag ett med rimligt pris.
Jag har en idiot och förde över pengarna.
Glöm att vi fick något Playstation.

Emellertid hade jag en bekant som jobbade på Swedbank, och han kunde se att kontot tillhörde en Thammavit x x
Innan jag dör ska jag konfrontera det aset; han förstörde julen för min son.

Nu vet jag ju inte om P T blev utsatt för det Du beskriver.

Banker har väl stark sekretess och får absolut inte lämna ut namn sådär.
Citera
2025-03-17, 06:52
Medlem
Exempelvis så publicerar i princip alla föreningar i Sverige sina kontonummer på Internet för att folk ska kunna bli medlem. På samma sätt visar också nästan alla företag också sina kontonummer och instruktioner om hur man gör för att betala fakturor. Detta till noll bedrägerier eftersom man inte kan göra något med ett kontonummer förutom att ta emot pengar.
Citera
2025-03-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Exempelvis så publicerar i princip alla föreningar i Sverige sina kontonummer på Internet för att folk ska kunna bli medlem. På samma sätt visar också nästan alla företag också sina kontonummer och instruktioner om hur man gör för att betala fakturor. Detta till noll bedrägerier eftersom man inte kan göra något med ett kontonummer förutom att ta emot pengar.
I Sverige så använder man ju att sälja till ägare av körkort med uppgifter för ägarbyte.
Många använder på banken eller Swish eller kontanter i handen.
Alla transaktioner i Swish sker i realtid dygnet runt. Det dröjer alltså inte mer än några sekunder innan pengarna når mottagarens konto och kan säkras till egna konton.
I Wheeler Dealers Mike Brewer Kanal 9 sålde i UK en bil och gör mera på plats affärer idag och undviker då detta scammed.
Citera
2025-03-17, 22:18
Medlem
frozendragons avatar
Det är inte så välkänt men det finns äldre betalningsätt i banksystemet som inte bara tillåter att du skickar pengar till ett konto nummer men också kan dra. Om din bank fortfarande använder det är det helt möjligt för en bedragare att länsa hela ditt konto bara han har konto numret och clearing numret (clearing numret är offentligt, så de behöver bara veta vilken bank du använder) till din bank.

Om jag var du skulle jag stänga ner konto och flytta allt till en ny bank.
Senast redigerad av frozendragon 2025-03-17 kl. 22:21.
Citera
2025-03-18, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Det är inte så välkänt men det finns äldre betalningsätt i banksystemet som inte bara tillåter att du skickar pengar till ett konto nummer men också kan dra. Om din bank fortfarande använder det är det helt möjligt för en bedragare att länsa hela ditt konto bara han har konto numret och clearing numret (clearing numret är offentligt, så de behöver bara veta vilken bank du använder) till din bank.

Om jag var du skulle jag stänga ner konto och flytta allt till en ny bank.
Om det var en reell risk hade vi sett att hela den kriminella världen utnyttjat det varje dag istället för att försöka lura pensionärer, sälja knark eller kidnappa folk. Varenda idrottsförening och företag skulle blixtsnabbt fått sina konton länsade för årtionden sedan. Skulle därför vilja hävda att det som du påstår inte fungerar så i verkligheten.
Senast redigerad av Mynicname 2025-03-18 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in