2025-03-15, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte en chans. Jag har säkert femtio olika kontonummer på diverse banker. Det är inte så att en person har ett kontonummer.

? 50 olika konton!
Syslar du med bedrägeri eller?
Vem fan har 50 konton?
Citera
2025-03-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
? 50 olika konton!
Vem fan har 50 konton?
Inte svårt att komma upp i det antalet.. några konton på dina vanliga bank, några på Nordnet, några på Avanza, några på Revolut och så en annan traditionell bank..
Citera
2025-03-15, 19:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Han fick någon annan att betala för det han själv köpte!

Aha!
Nu föll min polett ner.

Jag vill ha något som A säljer.
Jag lägger ut en annons om något jag "säljer" men uppger A’s kontonummer.
När någon tror att den köpt det jag "säljer" tar jag bort min annons.
Senast redigerad av Vitis 2025-03-15 kl. 19:35.
Citera
2025-03-15, 19:46
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Minns för länge sen, typ 15 år sedan. Jag var i en främmande stad utan kort och legitimation. Gick in på ett bankkontor och frågade om det på något sätt gick att få ut lite pengar från mitt konto. Bankkillen sa då att han kunde hjälpa mig så jag kunde få ut en tusenlapp om jag kunde mitt kontonummer.
Citera
2025-03-15, 21:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det är ungefär som att fråga om någon kan komma in genom din ytterdörr genom att veta vilket husnummer din bostad har.

Så nej. Det går inte.

Har själv alltid undrat varför kontonummer räknas som en skyddad uppgift vid begäran om att utfå allmän handling
Citera
2025-03-15, 22:55
Medlem
Citat:
? 50 olika konton!
Vem fan har 50 konton?

Varför skulle det vara speciellt konstigt? som tidigare nämnde så har man oftast i vuxen ålder mer än 1-2 konton, jag har konton hos 3 utav sveriges största banker 2-3 konton per bank, plus revolut och några internet plånböcker, jag har nog personligen kanske 15-20 olika konton om man räknar ihop allt.

50 är väl lite extremt men det finns dom som har väldigt många olika.
Citera
2025-03-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte en chans. Jag har säkert femtio olika kontonummer på diverse banker. Det är inte så att en person har ett kontonummer.

De flesta har ju ett personkonto och skattekontot dom är ju lite unika för varje person men annars kan man ju ha hur många som helst som du säger.
Citera
2025-03-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Minns för länge sen, typ 15 år sedan. Jag var i en främmande stad utan kort och legitimation. Gick in på ett bankkontor och frågade om det på något sätt gick att få ut lite pengar från mitt konto. Bankkillen sa då att han kunde hjälpa mig så jag kunde få ut en tusenlapp om jag kunde mitt kontonummer.

jo tjena
Citera
2025-03-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Samma här, fast det var jag som sålde en mobiltelefon. Sen hände detta:
Den anonyma killen som ringde till mig fick mitt kontonummer och skapade sedan en liknande annons någon annanstans och den som var intresserad av killens annons satte in pengarna - då på mitt konto. Och jag, i min goda tro, trodde så klart att dessa pengar var från den som ringde upp mig...

Blev kallad till polisförhör några månader senare utan att fatta vad det rörde sig om. Hemskt, då jag blev topsad och de sa att jag inte skulle förklara utan bara erkänna att jag var en bedragare - men jag nekade såklart och det lades ner i brist på bevis.

Så, med detta sagt.... Kontonummer är som en värdehandling, skydda det.
Wheeler Dealers Mike Brewer TV9 Sålde i UK en bil och en ringde och frågade efter kontot att sätt in pengarna som han skulle få om en vecka typ.
Denne man satt in samma bilannons som Mike och uppgav direkt eller så WD Mikes kontonummer.
Pengarna betalades av tredje part som sett den nya annonsen och efter lite telefonsamtal åkte då mannen till Wheeler Dealer Mike Brewer och hämtade bilen som sedan tydligen försvann. Något hittat ID-kort mot Mike och sedan kom polisen och frågade efter bilen eller pengarna som då köps av tredje part. Wheeler Dealers Mike Brewer fick då betala pengarna till tredje part och anmälde bilen som han tog som stulen.
2024-07-31 He revealed how a Volkswagen Golf GTD he sold was fraudulently purchased using fake ID and stolen bank card details. The car, originally priced at £10,500, had been listed online for just £7,500.
Citera
2025-03-16, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Nej. Om jag uppger ditt kontonummer för en person jag precis hittat via Tradera, och personen skickar 50 tusen till det kontonumret, då har du det snart på kontot.
Stämmer, men banken fixar det när du snackar med dem. Har hänt mig, 72000 spänn jag snackade med banken och de fixade det (swedbank).
Citera
2025-03-16, 05:19
Medlem
Vitiss avatar
En gång fick jag in 25000:- på mitt konto, och jag hade inte en susning om vad eller vem.
Ringde banken.
Som inte uppgav pengakällan!
(Det visade sig vara förskottslön).
Citera
2025-03-16, 05:24
Medlem
Citat:
? 50 olika konton!
Vem fan har 50 konton?
Nej, jag sysslar inte med bedrägerier. Har ett flertal banker, bland annat för aktier och diverse sparkonton. Dock endast ett transaktionskonto (lönekonto).
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-16 kl. 05:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in