Citat:
Ursprungligen postat av
kaffekoppen
Samma här, fast det var jag som sålde en mobiltelefon. Sen hände detta:
Den anonyma killen som ringde till mig fick mitt kontonummer och skapade sedan en liknande annons någon annanstans och den som var intresserad av killens annons satte in pengarna - då på mitt konto. Och jag, i min goda tro, trodde så klart att dessa pengar var från den som ringde upp mig...
Blev kallad till polisförhör några månader senare utan att fatta vad det rörde sig om. Hemskt, då jag blev topsad och de sa att jag inte skulle förklara utan bara erkänna att jag var en bedragare - men jag nekade såklart och det lades ner i brist på bevis.
Så, med detta sagt.... Kontonummer är som en värdehandling, skydda det.
Wheeler Dealers Mike Brewer TV9 Sålde i UK en bil och en ringde och frågade efter kontot att sätt in pengarna som han skulle få om en vecka typ.
Denne man satt in samma bilannons som Mike och uppgav direkt eller så WD Mikes kontonummer.
Pengarna betalades av tredje part som sett den nya annonsen och efter lite telefonsamtal åkte då mannen till Wheeler Dealer Mike Brewer och hämtade bilen som sedan tydligen försvann. Något hittat ID-kort mot Mike och sedan kom polisen och frågade efter bilen eller pengarna som då köps av tredje part. Wheeler Dealers Mike Brewer fick då betala pengarna till tredje part och anmälde bilen som han tog som stulen.
2024-07-31 He revealed how a Volkswagen Golf GTD he sold was fraudulently purchased using fake ID and stolen bank card details. The car, originally priced at £10,500, had been listed online for just £7,500.