Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Flera källor har skrivit om detta, t.ex:
https://www.theroot.com/haters-are-mad-a-black-actor-just-landed-iconic-role-of-1851768884
Professor Snape, som tidigare har spelats av Alan Rickman, kommer alltså vara svart i kommande Harry Potter-serien som planerar att släppas 2026. Det har gjort många fans upprörda då han i böckerna beskrivs som blek.
Regissören har försvarat detta genom att hävda att det
inte var på grund av Woke some han valde just denna skådespelare.
Vad tror ni vi kan vänta oss av det här? Succé/flopp?
Ska det inte vara okej att ändra karaktärers utseende lite grann?
Ändra karaktärers utseende görs ju jämt. Bara en sådan sak som att Harry skulle ha gröna och "sin mammas" ögon enligt boken (vilket var en ständigt återkommande och viktig detalj i historien), och så har skådespelaren sedan i filmerna blå ögon. Och mamman har bruna.
Blev jag lite förbryllad när de valde en mörkhyad skådespelare som Snape till serien? Ja, jag har alltid föreställt mig honom som blek. Om det ordagrant står blek i böckerna minns jag dock inte.
Kommer jag ge serien och skådisen en chans? Absolut. Kan han rent personlighets- och beteendemässigt fixa karaktären Snape så kommer hans yttre vara av mindre värde. Men jag tror att det blir svårt att smälla Alan Rickman på fingrarna.