2025-03-15, 13:05
Avstängd
Craiggs avatar
Flera källor har skrivit om detta, t.ex:

https://www.theroot.com/haters-are-mad-a-black-actor-just-landed-iconic-role-of-1851768884

Professor Snape, som tidigare har spelats av Alan Rickman, kommer alltså vara svart i kommande Harry Potter-serien som planerar att släppas 2026. Det har gjort många fans upprörda då han i böckerna beskrivs som blek.

Regissören har försvarat detta genom att hävda att det inte var på grund av Woke some han valde just denna skådespelare.

Vad tror ni vi kan vänta oss av det här? Succé/flopp?
Ska det inte vara okej att ändra karaktärers utseende lite grann?
Citera
2025-03-15, 13:18
Medlem
okok1s avatar
Det behöver inte betyda något. Eller så kan det betyda väldigt mycket. Väljer man att gå ifrån böckerna med denna detalj kanske man gör det massa andra gånger. Det är väldigt svårt att förstå. Böckerna är bra. Bara att copy paste. Men det kan man inte göra...

Race swapping verkar viktigare än att följa böckerna. Vilket inte är en bra tecken. Men det kan ju bli bra ändå.
Senast redigerad av okok1 2025-03-15 kl. 13:21.
Citera
2025-03-15, 13:20
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg

https://www.theroot.com/haters-are-mad-a-black-actor-just-landed-iconic-role-of-1851768884

Professor Snape, som tidigare har spelats av Alan Rickman, kommer alltså vara svart i kommande Harry Potter-serien som planerar att släppas 2026. Det har gjort många fans upprörda då han i böckerna beskrivs som blek.

Regissören har försvarat detta genom att hävda att det inte var på grund av Woke some han valde just denna skådespelare.

Ändra karaktärers utseende görs ju jämt. Bara en sådan sak som att Harry skulle ha gröna och "sin mammas" ögon enligt boken (vilket var en ständigt återkommande och viktig detalj i historien), och så har skådespelaren sedan i filmerna blå ögon. Och mamman har bruna.

Blev jag lite förbryllad när de valde en mörkhyad skådespelare som Snape till serien? Ja, jag har alltid föreställt mig honom som blek. Om det ordagrant står blek i böckerna minns jag dock inte.
Kommer jag ge serien och skådisen en chans? Absolut. Kan han rent personlighets- och beteendemässigt fixa karaktären Snape så kommer hans yttre vara av mindre värde. Men jag tror att det blir svårt att smälla Alan Rickman på fingrarna.
Citera
2025-03-15, 13:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Äger inte JK Rowling rättigheterna? Hon har väl varit anti-woke? Eller iaf anti-hbtql.
Den nya Snape var inte jätteblek.
Citera
2025-03-15, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Äger inte JK Rowling rättigheterna? Hon har väl varit anti-woke? Eller iaf anti-hbtql.
Den nya Snape var inte jätteblek.

Ändå gjorde hon Dumbledore till bög. Som bögade med "Hitler" i böckerna.
Citera
2025-03-15, 13:24
Avslutad
Hogwarts utbildar väl sina elever i svartkonst så jag antar att en svart man som lärare inte nödvändigtvis behöver vara fel.
Citera
2025-03-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg

Woke rörelsen är så förbannat löjlig. Alla borde bojkotta denna serie.
Citera
2025-03-15, 13:35
Medlem
StonedMonkeys avatar
Snape kommer ju alltid vara Allan Rickman (RIP) men att bli upprörd över att en fiktiv person spelas av någon med annan hudfärg är jävligt töntigt. Finns många saker i böckerna som inte stämmer med filmerna, get over it.
Citera
2025-03-15, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Snape kommer ju alltid vara Allan Rickman (RIP) men att bli upprörd över att en fiktiv person spelas av någon med annan hudfärg är jävligt töntigt. Finns många saker i böckerna som inte stämmer med filmerna, get over it.
Tvärtom. Böckerna kom först.
Citera
2025-03-15, 13:49
Medlem
aYaLLas avatar
Enligt många så var han ju svart från början, alltså om man läser böckerna, så
Citera
2025-03-15, 13:52
Medlem
Jag tror man resonerar som så att skådespelare ofta inte liknar romankaraktärerna alls. Till exempel kommissarie Perez i Shetland spelas av en blond skotte, trots att bokserien gör en poäng av att Perez är mörk med spanska rötter, förfadern blåste i land efter att ett skepp i spanska armadan gått i kvav. Kommissarie Lynley däremot (Elizabeth George böcker) spelas av en mörkhårig skådespelare trots att han är ovanligt blond i bokserien. Om nu allt fler skådespelare ser ut lite hur som helst kan man inte välja bort dem bara för att de inte passar med romanerna. Förmågan att skådespela avgör.
Citera
2025-03-15, 13:54
Medlem
Bartman777s avatar
Det här är en av anledningarna till att jag inte ser nyproducerade västerländska filmer.
Fattar inte att fler inte hakar på mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in