2025-03-15, 13:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Enligt många så var han ju svart från början, alltså om man läser böckerna, så

Aha:

Citat:
Pale skin: Snape is described as having very pale skin, which often gives him a ghostly, unhealthy appearance.

Hooked nose: His nose is long and hooked, a feature that is frequently mentioned in the books.

Black eyes: His eyes are deep-set and black, which add to his intimidating look.

Long, greasy black hair: Snape's hair is described as oily and unkempt, adding to his somewhat menacing and unpleasant appearance.
Citera
2025-03-15, 13:57
Medlem
Citat:

Menar du att han skulle gjort någon typ av Michael Jackson-transformation? Jag vet inte vilket av orden blek/gulblek/sjukligt blek etc som skulle antyda att Snape är svart? Men we wuz kangz tänket genomsyrar ju den afroamerikanska kulturen så du kanske ser det utifrån det perspektivet?

Jag hade inte brytt mig om hudfärgen egentligen, men det faktum att de (regissör, produktion) bryr sig och gör vita karaktärer svarta medvetet är det som irriterar mig.
Senast redigerad av MpunktM 2025-03-15 kl. 13:59.
Citera
2025-03-15, 14:03
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Menar du att han skulle gjort någon typ av Michael Jackson-transformation? Jag vet inte vilket av orden blek/gulblek/sjukligt blek etc som skulle antyda att Snape är svart? Men we wuz kangz tänket genomsyrar ju den afroamerikanska kulturen så du kanske ser det utifrån det perspektivet?

Jag hade inte brytt mig om hudfärgen egentligen, men det faktum att de (regissör, produktion) bryr sig och gör vita karaktärer svarta medvetet är det som irriterar mig.
Så du protesterade alltså när Michael Jackson blev vit? Med samma logik så
Citera
2025-03-15, 14:12
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Tvärtom. Böckerna kom först.

Ja såklart, det blev bakvänt
Citera
2025-03-15, 14:35
Medlem
Citat:
Så du protesterade alltså när Michael Jackson blev vit? Med samma logik så

Jag var för liten för att reflektera över den saken då. Därtill hade Michael Jackson vitiligo och hans "behandling" handlade om att dölja de vita fläckarna genom att bleka övrig hud. Däremot kvarstår vithetsidealet i delar av Asien och jag kan tycka att det är lite löjligt att medvetet bleka sin hy.

Men såvitt jag vet finns ingen nuvarande motsvarighet där regissören/producenten forcerar in vita skådespelare. Den enda jämförelsen jag kan komma på är väl nazityskland i så fall.
Citera
2025-03-15, 14:52
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Vad pratar du om, det står TYDLIGT i böckerna att han var vit?
Citera
2025-03-15, 14:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Alla borde bojkotta denna serie.
Det borde man väl göra ändå?
Citera
2025-03-15, 15:24
Moderator
zanteras avatar
Är väl skeptisk till det då man växte upp med böckerna och den Snape som beskrivs där inte alls stämmer in på nya skådisen. Dock anser jag generellt att det beror på manus och skådisen och att det kan bli bra även om de gör något helt annorlunda från böckerna. Om han blir en bra eller dålig Snape är för mig iaf inte begränsat just till hudfärgen.

Däremot är jag väldigt nyfiken på hur de hanterar dilemmat som uppstår när de ändrar Snape's hudfärg. Att Harry Potter's farsa mobbade Snape i skolan över bland annat hans utseende är väl en sak om det är 2 vita elever men när en helt plötsligt är svart så blir det något helt annat, speciellt i den PK värld vi lever i 2025.
Citera
2025-03-15, 16:11
Avslutad
Klart det ska vara woke, det har ju fungerat så bra
Citera
2025-03-15, 16:23
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Är ju trovärdigare att nån som tror på magi är svart.
Citera
2025-03-15, 16:24
Medlem
Står det i böckerna att Snape bara är blek då eller benämns han som vit?

Blek är ju inte en hudfärg, även svarta kan vara bleka.

Så sålänge den nya personen ser blek ut så är det ju i första fallet i frågan inte fel.
Citera
2025-03-15, 16:28
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Står det i böckerna att Snape bara är blek då eller benämns han som vit?

Blek är ju inte en hudfärg, även svarta kan vara bleka.

Så sålänge den nya personen ser blek ut så är det ju i första fallet i frågan inte fel.

" Snape is described several times as "pale", multiple times as having "pallid" and "sallow" skin, once as the "color of sour milk", and since even that isn't enough, it's described quite literally as "marble white" during his last confrontation with Voldemort in Deathly Hallows."

Så, nu kan vi sluta diskutera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in