• 1
  • 2
2025-03-16, 22:20
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Har ett oöppnat paket malet kaffe som är 15 år gammalt. Dricker inte kaffe själv. Nu undrar jag om det är möjligt att använda detta kaffe till gödning i trädgården?
Jag skulle hälla det i komposten snarare än att försöka gödsla med det direkt. Har du en trädgård bör du har en kompost, där du kan lägga allt möjligt i som maskar och andra organismer omvandlar till jord. Denna feta jord kan du sen gödsla med.
Citera
2025-03-17, 01:44
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är inte så mycket näring kvar i kaffesump alltså urlakat malt kaffe. Det krävs nog en jävla massa för att gödsla en hungrig gräsmatta.
Så är det, ändå var min sump av finkaffe (espresso), men skall man ha en fin gräsmatta får man köra med NPK gödning och att man inte låter gräsroboten klippa för kort och inte alla dagar i veckan.
Citera
2025-04-15, 07:30
Medlem
slagskotts avatar
Jag har en blomsterbädd med bananskall, äggskal och kaffesump i en bädd ute i trädgården nu.
Vi har satt ut lite blomster så vi får se, jag är helt färsk på detta med planteringar men att återvinns och få saker gratis/gøra eget är right up my alley och de tre ingredienserna har vi fast i våra inventarier.
Citera
2025-04-15, 15:01
Medlem
Mina rhododendron och magnolian gillar kaffesump. Fick tips att lägga ut det för att slippa kattdjävlarna,så gödning var inte min tanke från början.
Citera
2025-04-15, 17:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag skulle hälla det i komposten snarare än att försöka gödsla med det direkt. Har du en trädgård bör du har en kompost, där du kan lägga allt möjligt i som maskar och andra organismer omvandlar till jord. Denna feta jord kan du sen gödsla med.

Ja det blir näringsrikt och bra. Fast min gedigna erfarenhet av gödning med kompostjord. Det är att det kommer explodera med ogräs, tyvärr. Det är bättre att köpa något sterilt från affären istället. Fast kompost är bra att ha för att slänga massa kaffe och annan skit som man vill bli av med.
Citera
2025-04-16, 11:44
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja det blir näringsrikt och bra. Fast min gedigna erfarenhet av gödning med kompostjord. Det är att det kommer explodera med ogräs, tyvärr. Det är bättre att köpa något sterilt från affären istället. Fast kompost är bra att ha för att slänga massa kaffe och annan skit som man vill bli av med.
Så är det tyvärr. Ogräset gillar också näringen. Jag täckodlar och håller undan ogräs på det sättet, men rensa en del får man göra ändå. Även ogräset kan komposteras, tillsammans med sönderklippta mördarsniglar.
Citera
2025-04-16, 11:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Så är det tyvärr. Ogräset gillar också näringen. Jag täckodlar och håller undan ogräs på det sättet, men rensa en del får man göra ändå. Även ogräset kan komposteras, tillsammans med sönderklippta mördarsniglar.

Ja det blir en härlig Mollbergs blandning som du sedan kan med fördel ge bort till mindre omtyckta bekanta. Snigelägg blandat med sönderklippt ogräs och sedan näringsrik jord på det hela.
Citera
2025-04-16, 11:57
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja det blir en härlig Mollbergs blandning som du sedan kan med fördel ge bort till mindre omtyckta bekanta. Snigelägg blandat med sönderklippt ogräs och sedan näringsrik jord på det hela.
Nä, långsammare cykel bara på de tveksamma grejorna. Ett år blir det på den vanliga komposten - jorden skördas på våren. Ogräskomposten är segare, där tar jag jord efter tre-fyra år. Men det är fantastiskt vilken förvandling naturen åstadkommer över tid, från illaluktande avfall till fet matjord.
Citera
2025-04-20, 17:43
Moderator
Tystnads avatar
En bekant hade en gammal smörjgrop på gården från tidigare ägare som han av säkerhetsskäl ville fylla igen , det var helt öppet runt den och hunden bla hade trillat ner där nån gång.

I alla fall så fyllde han den med allt som tänkas kan komposteras, ogräs, gräsklipp, gamla växter , samt allt från köket gällande matrester, äggskal och kaffesump dock inga större mängder löv, har för mig han sa att löv är svårnedbrytbara och tar flera år innan dom bryts ner , ingen aning varför

När den var överfylld efter några år , var ogräset meterhögt! men vilken mask jord! stora feta daggmaskar som var perfekta till meta fisk med som barn.

Jorden var svart och fin och jag har för mig dom strödde ut en hel del i deras trädgårdsland som näring.
Citera
2025-05-04, 12:06
Medlem
TrixieDixies avatar
Efter att ha hört att kaffe är bra för växter och att de piggnar till av koffein precis som människor så sköljde ur mitt kokkaffesump ner i vattenkannan. Nu ser jag dock något som ser ut att växa i vattenkannan... Vad kan det vara? Luktar inget. Svamp/mögel/plankton?

https://i.postimg.cc/TP3Qw9sv/IMG-20250504-105701.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in