• 1
  • 2
2025-03-15, 09:45
Medlem
Har ett oöppnat paket malet kaffe som är 15 år gammalt. Dricker inte kaffe själv. Nu undrar jag om det är möjligt att använda detta kaffe till gödning i trädgården?
Citera
2025-03-15, 10:00
Medlem
grungewhores avatar
Vad jag förstår så använder man det efter det använts, d v s sumpen. Ärligt talat vet jag ej varför, kanske någon med ingående kunskap kan förklara om detta endast är för praktiska skäl eller annat?
Citera
2025-03-15, 10:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad jag förstår så använder man det efter det använts, d v s sumpen. Ärligt talat vet jag ej varför, kanske någon med ingående kunskap kan förklara om detta endast är för praktiska skäl eller annat?
Det är väl främst av ekonomiska skäl man använder kaffesumpen, speciellt när kaffepriserna skjutit i höjden. Jag skulle tro att icke urlakat kaffe (d.v.s. vanligt malt kaffe) innehåller mer näringsämnen, men kommer att försura jorden mer.

Om jag får gissa så är TS 15 år gamla kaffe förmodligen inte så näringsrikt längre, så frågan är hur mycket gödning det bidrar med.
Senast redigerad av Enterprise 2025-03-15 kl. 10:15.
Citera
2025-03-15, 10:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Man använder det för att vissa skadedjur inte gillar kaffe.
Citera
2025-03-15, 10:15
Medlem
Det är torkat och rostat, kommer oss till godo efter blötläggning. En omständlig sak att kompostera, men det är en naturprodukt utan särskilda tillsatser! Går därför utmärkt att kompostera.
Som göd är den nog tämligen värdelös.
Citera
2025-03-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Har ett oöppnat paket malet kaffe som är 15 år gammalt. Dricker inte kaffe själv. Nu undrar jag om det är möjligt att använda detta kaffe till gödning i trädgården?

https://havehandel.dk/kaffegrums-som-goedning/
Citera
2025-03-15, 11:56
Medlem
Min fråga gäller inte kaffesump utan malet kaffe ur paketet. Kaffesump vet jag ju är användbart till odling men jag funderar över malet kaffe. Blir det kanske för starkt för växterna?
Citera
2025-03-15, 12:05
Medlem
Citat:
Har lagt ut sump under flera år i trädgården med följd att inte ens ogräs växer där.
Visst, det är inget EKO, bara standard Arvid Nordquist...

Nu började detta våren 2022, så det kanske tar sig efter en sådär femton år.

Tror det inte skiljer sig så mycket om kaffet är oanvänt, vem vet...
Citera
2025-03-15, 13:19
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Fullt möjligt. Brygg kaffe som vanligt och använd det till att vattna med, 1 del kaffe och 3 delar vatten. Sumpen kan vändas ner i jorden och funkar som jordförbättrare. Du kan googla på det här, för det finns massor av information om hur man kan använda kaffe till sina växter.
Citera
2025-03-15, 17:01
Medlem
beaver_ses avatar
Efter att tidigare läst/hört från radio att kaffesump skulle ge bra näring, typ mineraler mm. Så har jag testat att sprida kaffesump på en yta av gräsmattan under två säsonger ... Nada reaktion, gräset ser ut som övriga gräsmattan...
Citera
2025-03-15, 22:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Efter att tidigare läst/hört från radio att kaffesump skulle ge bra näring, typ mineraler mm. Så har jag testat att sprida kaffesump på en yta av gräsmattan under två säsonger ... Nada reaktion, gräset ser ut som övriga gräsmattan...
Det är inte så mycket näring kvar i kaffesump alltså urlakat malt kaffe. Det krävs nog en jävla massa för att gödsla en hungrig gräsmatta.
Citera
2025-03-16, 21:24
Medlem
Ge det till någon som dricker kaffe så kan den personen sprida sumpen/kompostera den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in