2025-03-15, 05:56
Medlem
Vietaskuppens avatar
Just nu pågår försök med att köpa bostäder där man (antingen)försöker på olika sätt undvika att betala inget eller bara handpenning, för att sedan sälja bostaden direkt. Utan att ha erlagt full betalning.
Alternativet är att man försöker placera pengar från brott i dessa bostäder. Man använder målvakter dvs personer utan eller med liten koppling till kriminell verksamhet för köpen.
Jag är inte helt införstådd med vilket av alternativen som gäller eftersom den som köper bostaden blir rökt i första fallet. Samt även i andra fallet om det avslöjas.
Senast redigerad av Vietaskuppen 2025-03-15 kl. 05:58.
Citera
2025-03-15, 06:50
Medlem
Alla pengar skickas över till säljaren innan affären går igenom så varje affär en mäklare och en bank är inblandad kommer detta inte vara aktuellt.
Citera
2025-03-15, 07:26
Medlem
Vietaskuppens avatar
Där har du fel! Tyvärr kan jag inte outa mig mer om vad jag känner till. Eftersom det här inte är några duvungar. Men t ex har personer i kretsen som umgås eller umgåtts runt en på Flashback ofta debatterad brottsdömd person försökt med detta nyligen. Via respekterad och känd mäklare. Finns nog 3 möjliga sätt till att affären höll på genomföras. Verkliga pengar men med brottsligt ursprung, som man försökt tvätta och tvätta ännu bättre genom köp av bostad. De har nämligen ”tjänat” miljoner via brott. Förfalskade handlingar om innehav större kapital förmodligen i utländsk bank. Samarbete med skurk på bank. Allt i syfte sälja bostaden innan man erlagt (full)betalning. Men jag kan hålla med om att jag inte hört talats om att man kunnat sälja bostad igen innan mer än bara handpenning erlagts. Dvs förhalat slutbetalning.
Det här är så mycket jag kan säga.
Kan tillägga att ett försök gjorts i Uppsala.
Senast redigerad av Vietaskuppen 2025-03-15 kl. 07:44.
Citera
2025-03-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vietaskuppen
Just nu pågår försök med att köpa bostäder där man (antingen)försöker på olika sätt undvika att betala inget eller bara handpenning, för att sedan sälja bostaden direkt. Utan att ha erlagt full betalning.
Alternativet är att man försöker placera pengar från brott i dessa bostäder. Man använder målvakter dvs personer utan eller med liten koppling till kriminell verksamhet för köpen.
Jag är inte helt införstådd med vilket av alternativen som gäller eftersom den som köper bostaden blir rökt i första fallet. Samt även i andra fallet om det avslöjas.

Alternativ 1 händer inte!
Alternativ 2 händer många gånger varje dag året runt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in