2025-03-15, 11:35
Avstängd
3 val, i snitt 10 partier som ställer upp i varje val, och säg grovt räknat 8 miljoner röstberättigade., Dubblera sedan antalet (dels röstsedlar i vallokalen, dels sådana som partierna skickar ut med posten osv). Då är vi uppe i 480 miljoner röstsedlar...Lägg till säg hundra mille för poströstningtslokalerna.
Citera
2025-03-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen väldigt liten text eller en väldigt lång valsedel.

Eller det kan vara som i Finland där en siffra anger ett parti eller en kandidat. Läs numret på ditt parti eller din kandidat på en lista som hängts i valurnan och skriv det på valsedeln. Enklare kan det inte bli, och det fungerar i Finland som har världens bästa valledningssystem.
Citera
2025-03-15, 19:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Allt är upplagt för att få folk att tro att digital röstning är vägen att gå. Snart kommer man föreslå att Soros dominionmaskiner ska användas. Då kan de sedan manipulera alla val enkelt. Endast lallande idioter kommer gå med på det frivilligt. Samtidigt så kavlade majoriteten av alla svenskar glatt upp för att huggas för inte så länge sedan. Det är sorgligt att folk är så jävla hjärntvättade.

Detta. Be careful what you wish for. Här finns en agenda bakom hetsen mot valsedlar.
Citera
2025-03-15, 20:28
Citat:
I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen väldigt liten text eller en väldigt lång valsedel.

Eller så inrättar vi någon slags verksamhet som lär folk att läsa och skriva. Så kanske myndiga personer mäktar med att skriva partiets benämning på e papperslapp.

Vad skulle man kunna kalla en sådan utbildande verksamhet, tror du?
Citera
2025-03-17, 21:34
Medlem
Ördögs avatar
Svensk idioti när den är som värst anser danske Per om valsystemet i Swedistan.

https://www.friatider.se/svensk-idio...n-ar-som-varst
Citera
2025-04-08, 18:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Märkligt. I Finland är valsedeln ett A5 papper som är vikt dubbelt. Inne i finns en cirkel där man skriver numret på den kandidat man röstar på. Kandidaterna står listade med nummer i valbåset.

Det svenska systemet verkar endast handla om åsiktsregistrering.

Har många partier, och hur många kandidater finns vanligtvis på dessa listor?

Finns möjlighet för enskilda medborgare att kandidera, utan inblandning av något politiskt parti?
Citera
2025-04-08, 19:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Finns möjlighet för enskilda medborgare att kandidera, utan inblandning av något politiskt parti?
Alla kandidater och partier som är uppställda i valkretsen finns på listorna. Brukar vara några hundra och kanske 12-15 partier. Det är väl samma regler som när man registrerar ett parti ifall man vill ställa upp som "obunden" kandidat utanför något parti antar jag. Man behöver samla in 5000 stödunderskrifter för att registrera sig.
Citera
2025-04-09, 05:17
Medlem
Citat:

Citat:
Alla kandidater och partier som är uppställda i valkretsen finns på listorna. Brukar vara några hundra och kanske 12-15 partier. Det är väl samma regler som när man registrerar ett parti ifall man vill ställa upp som "obunden" kandidat utanför något parti antar jag. Man behöver samla in 5000 stödunderskrifter för att registrera sig.

5000 underskrifter krävs för att registrera ett parti och vill man ställa upp själv, måste man bilda en valmansförening. I kommunalval måste man samla in 10 underskrifter i kommunen där man tänker kandidera. För riksdagsval krävs 100 i valdistriktet och 2000 i EU-val som gäller för hela landet. Vill man ställa upp i presidentvalet krävs det 20 000 underskrifter.

Viktigt att komma ihåg är man man får endast stöda EN valmansförening. Skriver man under två valmansföreningar, så ogiltigförklaras båda.
Senast redigerad av Delex 2025-04-09 kl. 05:20.
Citera
2025-04-09, 06:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ni som förespråkar 1 valsedel. Vilka partier ska få stå förtryckta på den? Blir ett jävla liv på FB när Afs inte får vara med på sedeln och det blir en rätt stor sedel om alla registrerade partier ska få vara med.

Då har jag inte ens berört personrösterna. Blir en mindre telefonbok som ska ner i urnan.

Dessutom fler kryss (moment) som väljaren ska göra vilket bäddar för fler fel.

Jag menar inte att det är bra att det slängs 700 miljoner valsedlar. Det känns dock lite upp till partierna att inte beställa så jävla många då.

Röstningen borde ske direkt på en skärm i båset. Id kan man göra med BankID.
Citera
2025-04-09, 11:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Tack för svar.

Jag tänkte på avvägningen att antingen ha vissa barriärer för deltagande, eller riskera att få listor som är väldigt stora.

5000 namnunderskrifter tänker jag är en förhållandevis stor barriär för att registrera ett parti, åtminstone när det gäller ett parti som bara kandiderar i 1 kommun.

Det svenska systemet har fördelen att en väljare kan välja att rösta på ett litet okänt parti, utan att valsedlarna blir väldigt stora, eller, som i Finlands fall, listorna i valbåset.

Nackdelen med det svenska systemet är att små partier behöver distribuera sina egna valsedlar. Väljaren har även valet att skriva partiets namn på en tom valsedel.
Citera
2025-04-09, 14:44
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Jag tänkte på avvägningen att antingen ha vissa barriärer för deltagande, eller riskera att få listor som är väldigt stora.

5000 namnunderskrifter tänker jag är en förhållandevis stor barriär för att registrera ett parti, åtminstone när det gäller ett parti som bara kandiderar i 1 kommun.

I sådana fall bildar man valmansföreningar och kommer överens om att bilda en gemensam lista i kommunen. Det är ganska vanligt att man bildar listor som "pro (kommun)" eller "obundna i (kommun)" etc.
Citera
2025-04-09, 15:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
5000 underskrifter krävs för att registrera ett parti och vill man ställa upp själv, måste man bilda en valmansförening. I kommunalval måste man samla in 10 underskrifter i kommunen där man tänker kandidera. För riksdagsval krävs 100 i valdistriktet och 2000 i EU-val som gäller för hela landet. Vill man ställa upp i presidentvalet krävs det 20 000 underskrifter.

Viktigt att komma ihåg är man man får endast stöda EN valmansförening. Skriver man under två valmansföreningar, så ogiltigförklaras båda.

Det låter bra. Jag, som är svensk, vill gärna ha möjligheten att rösta på oberoende kandidater, i synnerhet i kommunalvalen. Jag tänker att väljarna bör ha mer valfrihet än att bara välja mellan höger och vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Delex
I sådana fall bildar man valmansföreningar och kommer överens om att bilda en gemensam lista i kommunen. Det är ganska vanligt att man bildar listor som "pro (kommun)" eller "obundna i (kommun)" etc.

Ok!

Att samla in 10 namnunderskrifter är en mycket mindre barriär än att samla in 5000 namnunderskrifter.

Det låter som ett bra system. Är finländska väljare nöjda med sitt valsystem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in