2025-03-19, 19:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jasså det är så jävligt? Inte nog med att 11 000 först ska dras av så ska dessutom 67% av det lilla som blir kvar dras av. Är ju knappt värt besväret för den lilla summan jag eventuellt får att ens göra uträkningen för att komma fram till beloppet.

Nästa år kommer det dock öka eftersom jag bara bodde ca halva året med ett längre avstånd från jobbet, men hade det fortsatt vara samma avdrag så är det ju knappt värt det.

Du behöver ju inte göra avdraget om du inte vill. Var tacksam för det lilla men tycker du inte det är värt det så är det bara att skita I det, är ju ingen som tvingar dig att fylla i uppgifterna?
Får se hur det låter om dom tar bort avdraget helt och hållet
Citera
2025-03-19, 22:42
Medlem
Jag har gjort reseavdrag och jag har rätt till det pga undermålig lokaltrafik ute på landet. Men om skatteverket skulle höra av sig och vilja ha kvitton på bensinen eller liknande så har jag inget att ge. Nåja det är bara att vänta och se.
Citera
2025-03-20, 07:57
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag personligen har 3 mil till jobbet. Det tar cirka 30 minuter från dess att jag gått ut från mitt hus och till jag sitter på min plats. Det är ut från huset direkt i bilen, sen parkera tätt inpå mitt kontor.

Men buss så tar det:

10 minuter promenad till hållplats
1h bussresa
10 minuter promenad till mitt kontor

total: 1h20 minuter. Missar alltså tidsbesparingen med runt 10-20 minuter.

Men allt detta är enligt optimala tider, inga bussar som strular, osv. Dessutom går inte bussen hela tiden, enbart ett par timmar på dygnet runt rusningstrafiken.

Jag brukar dra av med gott samvete varje år. 6 mil per dag och 250 arbetsdagar gånger 25kronor milen ger 37500kr. Dessutom betalar jag 7000kr vägtullar per år. Minus 11000kr i grundavdrag blir det en reduktion på 33500kr. Det lär bli en 10000kr i handen tillbaka. Det finansierar runt 600 liter diesel, vilket är 10 fulla tankar i min bil. Det motsvarar 6 månaders bränsleförbrukning.
Vägtullar som körning till och från jobb orsakar har man rätt till avdrag på. Sök på avdragslexikon och vägtull för mer info
Citera
2025-03-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Är du helt jävla efterbliven eller? 240 dagar plus 5mil dagligen med 25kr litern som avdrag så kommer man över 11k med råge. Gå tillbaks till särskolan med dig
Hur fan resonerar du nu? 25kr litern i avdrag för att komma upp i 11 000? Det är dessutom för mil.
Särskolan kan du dra till själv. 2.5 mil på 20 min är dessutom väl tilltaget.
Citera
2025-03-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du kan inte ha fått ok för detta av Skatteverket - reglerna säger att man faktiskt ska ha kört bil.
Avdrag för cykel går förstås bra.
Citera
2025-03-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Bensinkvitton/besiktningspapper som styrker att din bil går så många mil som du påstår.
Du behöver inte ha använt din egen bil, därmed ej heller sparat bränslekvitton, än mindre besiktningsuppgifter. Dessutom många bilar som inte besiktas varje år.
Citera
2025-03-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Avdrag för cykel går förstås bra.

350 kronor om året i avdrag.

https://www.skatteverket.se/privat/s...7b9aa41be.html

Citat:
Resor med cykel
Om du har använt cykel hela eller del av resan mellan din bostad och din arbetsplats kan du göra avdrag med 350 kronor per år, förutsatt att dina totala kostnader för resor till och från arbetet under året är mer än 11 000 kronor.
Citera
2025-03-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nej det är inte skrivet i sten.

Nej, men nog fan kommer dem göra det!
Kan vilken Einstein som helst förstå, att har man fuskat 1 gång så är sannolikheten stor att man gjort det tidigare...
Citera
2025-03-21, 06:04
Medlem
Citat:
Bensinkvitton/besiktningspapper som styrker att din bil går så många mil som du påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du behöver inte ha använt din egen bil, därmed ej heller sparat bränslekvitton, än mindre besiktningsuppgifter. Dessutom många bilar som inte besiktas varje år.

detta är uppgifter som de vill ha ifall du fyllt i resor med egen bil & blir granskad.
Jag åkte på granskning häromåret så jag vet vad jag pratar om.
Glömde nämna att de även ville ha registreringsnummer + veta varifrån man åkt & arbetsplatsens adress (hur kan Skatteverket inte veta sånt??)
Citera
2025-03-21, 08:43
Medlem
Citat:
detta är uppgifter som de vill ha ifall du fyllt i resor med egen bil & blir granskad.
Glömde nämna att de även ville ha registreringsnummer + veta varifrån man åkt & arbetsplatsens adress (hur kan Skatteverket inte veta sånt??)
Bilnummer har du väl uppgift om även om bilen inte är din.
I många fall åker den anställde hemifrån direkt till kund, då överensstämmer det inte med arbetsplatsens adress.
Citera
2025-03-21, 08:50
Medlem
Citat:

Själv har jag elbil och laddar nästan bara hemma, så kvitton på laddning blir svårt, men kan så klart lätt visa hur jag har kört till och från jobb med Google timeline.
Citera
2025-03-21, 15:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Hur ser SKV på om man arbetar på två ställen och behöver transportera utrustning/material som kan behövas på båda arbetsplatserna även om man inte är i närheten av 2 timmar? Får man göra avdrag både för resor och p-plats då eller förväntas man konka otymplig utrustning på bussen och eventuellt i regnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in