2025-03-14, 15:48
Medlem
Hegamons avatar
Jag har haft en sdan gammal kommunikationsradio frn ca 1985 i bten. Radion har jag doppat i vattnet i ngra veckor. r den helt paj nu?

Jag har inte provat den iofs sedan vattenolyckan med den, men den kanske bara r att kasta?
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-14 kl. 16:10.
Citera
2025-03-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har haft en sdan gammal kommunikationsradio frn ca 1985 i bten. Radion har jag doppat i vattnet i ngra veckor. r den helt paj nu?

Ta isr s mycket som mjligt och lgg den i ris.
Citera
2025-03-14, 15:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekk712
Ta isr s mycket som mjligt och lgg den i ris.

Jag lade den i en bil eftert och dr har den legat i tv r. S den r nog torr nu. Men den ser ju lite rost och rg-angripen ut.
Citera
2025-03-14, 16:04
Medlem
franges avatar
Du fr vl helt enkelt testa den? Eller tycker du vi skall sitta hr och runk-gissa i blindo ver huruvida din potentiellt trasiga apparat fungerar eller inte - nr du lika grna kan avgra det sjlv?
Citera
2025-03-14, 16:07
Medlem
Citat:
Jag lade den i en bil eftert och dr har den legat i tv r. S den r nog torr nu. Men den ser ju lite rost och rg-angripen ut.

S ngon gng under 2023 lg den under vattenytan i ngra veckor och har sedan dess legat i din bil?
Klart den rostar och rgar d. Varfr har du inte startat den?
Citera
2025-03-14, 16:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Jag har inte provat den iofs sedan vattenolyckan med den, men den kanske bara r att kasta?

Salt, brckt eller stvatten?
Citera
2025-03-14, 18:17
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du fr vl helt enkelt testa den? Eller tycker du vi skall sitta hr och runk-gissa i blindo ver huruvida din potentiellt trasiga apparat fungerar eller inte - nr du lika grna kan avgra det sjlv?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Salt, brckt eller stvatten?

Brckt vatten. Bten sjnk och lg p havets botten. Sedan fiskade jag upp bde bt och comradio. Med ny bt nu tnkte jag en comradio kunde vara bra att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Varfr har du inte startat den?

Har inte orkat hlla p med den.
Citera
2025-03-14, 19:03
Medlem
Citat:

Du ger ordet doppa ett helt nytt ansikte
Citera
2025-03-15, 14:13
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Brckt vatten. Bten sjnk och lg p havets botten. Sedan fiskade jag upp bde bt och comradio. Med ny bt nu tnkte jag en comradio kunde vara bra att ha.

Brckt vatten innehller rtt mycket salt.
Om du hade tagit isr enheten och skljt ur den med frskvatten eller helst destillerat vatten s fort som mjligt och sen torkat den s hade nog verlevnadsmjligheterna varit ganska goda.

Det r mjligt att enheten kommer att starta upp, men du kommer aldrig att kunna lita p den eller veta nr den lgger av. Anledningen r att salt r hygroskopiskt och kommer att dra till sig fukt oavsett hur lge du torkar radion. Nr du sedan spnningsstter kommer metalljoner att brja vandra i det fuktiga saltet, tills du fr kortslutningar eller andra fel i apparaten.

Jag hade nog inte hoppats fr mycket p den apparaten.
Om det r en VHF som r en skerhetsdetalj p din bt s hoppas jag fr din egen skull att du kper en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in