2025-03-14, 15:48
Medlem
Hegamons avatar
Jag har haft en sådan gammal kommunikationsradio från ca 1985 i båten. Radion har jag doppat i vattnet i några veckor. Är den helt paj nu?

Jag har inte provat den iofs sedan vattenolyckan med den, men den kanske bara är att kasta?
Senast redigerad av Hegamon 2025-03-14 kl. 16:10.
Citera
2025-03-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har haft en sådan gammal kommunikationsradio från ca 1985 i båten. Radion har jag doppat i vattnet i några veckor. Är den helt paj nu?

Ta isär så mycket som möjligt och lägg den i ris.
Citera
2025-03-14, 15:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekk712
Ta isär så mycket som möjligt och lägg den i ris.

Jag lade den i en bil efteråt och där har den legat i två år. Så den är nog torr nu. Men den ser ju lite rost och ärg-angripen ut.
Citera
2025-03-14, 16:04
Medlem
franges avatar
Du får väl helt enkelt testa den? Eller tycker du vi skall sitta här och runk-gissa i blindo över huruvida din potentiellt trasiga apparat fungerar eller inte - när du lika gärna kan avgöra det själv?
Citera
2025-03-14, 16:07
Medlem
Citat:
Jag lade den i en bil efteråt och där har den legat i två år. Så den är nog torr nu. Men den ser ju lite rost och ärg-angripen ut.

Så någon gång under 2023 låg den under vattenytan i några veckor och har sedan dess legat i din bil?
Klart den rostar och ärgar då. Varför har du inte startat den?
Citera
2025-03-14, 16:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Jag har inte provat den iofs sedan vattenolyckan med den, men den kanske bara är att kasta?

Salt, bräckt eller sötvatten?
Citera
2025-03-14, 18:17
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du får väl helt enkelt testa den? Eller tycker du vi skall sitta här och runk-gissa i blindo över huruvida din potentiellt trasiga apparat fungerar eller inte - när du lika gärna kan avgöra det själv?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Salt, bräckt eller sötvatten?

Bräckt vatten. Båten sjönk och låg på havets botten. Sedan fiskade jag upp både båt och comradio. Med ny båt nu tänkte jag en comradio kunde vara bra att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Varför har du inte startat den?

Har inte orkat hålla på med den.
Citera
2025-03-14, 19:03
Medlem
Citat:

Du ger ordet doppa ett helt nytt ansikte
Citera
2025-03-15, 14:13
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Bräckt vatten. Båten sjönk och låg på havets botten. Sedan fiskade jag upp både båt och comradio. Med ny båt nu tänkte jag en comradio kunde vara bra att ha.

Bräckt vatten innehåller rätt mycket salt.
Om du hade tagit isär enheten och sköljt ur den med färskvatten eller helst destillerat vatten så fort som möjligt och sen torkat den så hade nog överlevnadsmöjligheterna varit ganska goda.

Det är möjligt att enheten kommer att starta upp, men du kommer aldrig att kunna lita på den eller veta när den lägger av. Anledningen är att salt är hygroskopiskt och kommer att dra till sig fukt oavsett hur läge du torkar radion. När du sedan spänningssätter kommer metalljoner att börja vandra i det fuktiga saltet, tills du får kortslutningar eller andra fel i apparaten.

Jag hade nog inte hoppats för mycket på den apparaten.
Om det är en VHF som är en säkerhetsdetalj på din båt så hoppas jag för din egen skull att du köper en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in