• 1
  • 2
2025-03-13, 22:13
Medlem
Jag undrar vad för kontroller banker gör mär man söker bolån. Jag har tex lite studielån samt ett privatlån och har tex tidigare hört att man aldrig ska uppge CSN-lån som man har eftersom banker inte kan se detta. Stämmer detta även för privatlån i så fall?

De lånen jag har är inte så stora och jag skulle enkelt klara månadskostnaden för dessa inklusive ränta och amortering men vill ändå veta. Har för övrigt inget intresse av moralpredikan så kommentarer om angående att göra såhär undanbedes.
Citera
2025-03-13, 22:52
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trambala
Jag undrar vad för kontroller banker gör mär man söker bolån. Jag har tex lite studielån samt ett privatlån och har tex tidigare hört att man aldrig ska uppge CSN-lån som man har eftersom banker inte kan se detta. Stämmer detta även för privatlån i så fall?

De lånen jag har är inte så stora och jag skulle enkelt klara månadskostnaden för dessa inklusive ränta och amortering men vill ändå veta. Har för övrigt inget intresse av moralpredikan så kommentarer om angående att göra såhär undanbedes.
Jag tror att det beror på din kreditupplysning, alltså vilket bolag som gör upplysningen
Dessutom dina autogiro dragningar på bankens hemsida ska du väl kunna redovisa
Citera
2025-03-14, 00:18
Medlem
Privatlån som i lån av närstående eller som blanco? Det syns på en full UC även CSN numera, bästa är att köra öppna kort tror jag.
Citera
2025-03-14, 00:27
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Privatlån som i lån av närstående eller som blanco? Det syns på en full UC även CSN numera, bästa är att köra öppna kort tror jag.
Jag körde öppna kort och blev nekad lån
Citera
2025-03-14, 07:03
Medlem
Citat:

CSN-lån ingår inte i standardutformandet av en kreditupplysning. Däremot har banker och andra kreditgivare möjlighet att få denna information som ett tillägg till en vanlig kreditupplysning.
https://www.minuc.se/fragor-svar/kre...editupplysning
Citera
2025-03-14, 07:07
Medlem
Duerfs avatar
Banker ser de flesta privatlån, avbetalningslån och privatkrediter.

Det som inte syns i UC är studielån och SMS-lån.

Sedan om man ska försöka dölja lån eller inte. Om en bank säger nej gör den ju det för att de bedömer att kostnaderna blir för stora i relation till din inkomst. Det är för att skydda både dig och banken. Banker vill låna ut pengar.
Citera
2025-03-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det var just UC jag citerade,
Däremot har banker och andra kreditgivare möjlighet att få denna information som ett tillägg till en vanlig kreditupplysning.
Citera
2025-03-14, 09:45
Medlem
Om du söker bolån i din egen bank så ser de rörelserna på kontot. Jag sökte bolån och fick lite frågor kring lönen jag hade uppgett då den inte riktigt stämde med vad som trillade in på kontot, jag hade bara jobbat 80% då jag hade varit föräldraledig. Nu löste sig det ändå.

Gör som du vill, kan du visa att du har marginalerna så borde det lösa sig oberoende om du säger något om studielånet.
Citera
2025-03-14, 09:46
Medlem
Merwinnas avatar
Du missar att kreditkontrollen inte bara är för långivarens skull, utan även för din egen skull. Det blir inte roligt för dig själv heller, om du måste leva på marginalerna, och en räntehöjning eller takläcka innebär en katastrof. Det är ALLTID mycket bättre att spara några år till, så man har en större kontantinsats när man köper huset än vad som egentligen krävs till och med.

Jag har aldrig förstått mig på människor som BÖRJAR livet hus med att vara skuldsatta upp över skorstenen. Hus ÄTER pengar. Hur kan det vara så viktigt? Är det möjligheten att lägga ut bilder av huset på Instagram som lockar?
Citera
2025-03-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Jag körde öppna kort och blev nekad lån

Man ska nog inte ge upp bara för att en bank nekar, försök gärna få till ett personligt möte typ via webkamera, det är många som får automatiskt avslag redan i början av processen.
Citera
2025-03-14, 10:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Banker ser de flesta privatlån, avbetalningslån och privatkrediter.

Sedan om man ska försöka dölja lån eller inte. Om en bank säger nej gör den ju det för att de bedömer att kostnaderna blir för stora i relation till din inkomst. Det är för att skydda både dig och banken. Banker vill låna ut pengar.

Det beror på vad man avser med pruvatlån. De 300k jag lånat av min mamma syns inte.
Citera
2025-03-14, 11:06
Medlem
Citat:

Studielånen lär banken kunna se: Men däremot är det de som stjälper dig som låntagare så gör nog banken rätt som inte beviljar ett lån.

Menar du privatlån som lån inom familjen så lär inte banken kunna följa upp det.

Menar du lån från andra kreditgivare så lär banken hitta det, kan försvåra för dig om du inte kör med öppna kort.

Sen allmänt: Vad är det som gör att folk vill medvetet sätta sig på pottkanten och låna upp till max vad marknaden kan erbjuda:

Lån skall betalas tillbaka och är en kostnad, Har själv tittat på det och med de små marginaler banken räknar med skulle jag aldrig vilja leva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in