Citat:
Ursprungligen postat av
Trambala
Jag undrar vad för kontroller banker gör mär man söker bolån. Jag har tex lite studielån samt ett privatlån och har tex tidigare hört att man aldrig ska uppge CSN-lån som man har eftersom banker inte kan se detta. Stämmer detta även för privatlån i så fall?
De lånen jag har är inte så stora och jag skulle enkelt klara månadskostnaden för dessa inklusive ränta och amortering men vill ändå veta. Har för övrigt inget intresse av moralpredikan så kommentarer om angående att göra såhär undanbedes.
Studielånen lär banken kunna se: Men däremot är det de som stjälper dig som låntagare så gör nog banken rätt som inte beviljar ett lån.
Menar du privatlån som lån inom familjen så lär inte banken kunna följa upp det.
Menar du lån från andra kreditgivare så lär banken hitta det, kan försvåra för dig om du inte kör med öppna kort.
Sen allmänt: Vad är det som gör att folk vill medvetet sätta sig på pottkanten och låna upp till max vad marknaden kan erbjuda:
Lån skall betalas tillbaka och är en kostnad, Har själv tittat på det och med de små marginaler banken räknar med skulle jag aldrig vilja leva.