Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-13, 12:23
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Jag funderar på hur årorna ska sitta i klykan på en helt vanlig eka. Klykorna ser ut såhär:

https://marinfritid.com/produkt/arklyka-6/?attribute_alternativ=Utan%20bult&product_id=1902& variation_id=37949

Ska årorna sitta löst och "glappa" i dom eller är det tänkt att man ska borra ett hål i åran och trä igenom den där staven? Då blir ju åran jättetunn.
Citera
2025-03-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Ska årorna sitta löst och "glappa" i dom

ja, i "klyckan"

Citat:
eller är det tänkt att man ska borra ett hål i åran och trä igenom den där staven? Då blir ju åran jättetunn.

nej.
Men, "Klyka med genomgående bult skall främst användas till åror med fyrkantig profil."

Å andra sidan har jag inte rott en båt på 30 år.
Citera
2025-03-13, 12:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag funderar på hur årorna ska sitta i klykan på en helt vanlig eka. Klykorna ser ut såhär:

https://marinfritid.com/produkt/arklyka-6/?attribute_alternativ=Utan%20bult&product_id=1902& variation_id=37949

Ska årorna sitta löst och "glappa" i dom eller är det tänkt att man ska borra ett hål i åran och trä igenom den där staven? Då blir ju åran jättetunn.
Det står i klartext i din länk:

Med genomgående bult. Kan även användas utan bult. Aluminium. Klyka med genomgående bult skall främst användas till åror med fyrkantig profil.
Citera
2025-03-13, 13:28
Medlem
CygneRouges avatar
Om du kan ro så är det bekvämare utan bult, åran vrider sig inte i handen och du får själv justera utväxlingen med var på åran hävstången tar. Det är också enklare att dra in årorna i båten.

Med bult passar barn och klantskallar som annars riskerar att tappa årorna.
Citera
2025-03-13, 13:59
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Tack för svaren. Förut borrade jag hål i åran och det fungerade bra förutom att den blev väldigt tunn vid hålet. Känns som att det blir för glappigt om den inte sitter fast. Blir kul att prova när jag ska lägga i båten snart, det skulle spara mig en del arbete.
Citera
2025-03-13, 22:16
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag är väl en gammal gubbe som anser att åran skall sitta fäst i båtens reling på en klyka och gångjärn oavsett om man ligger död eller icke.

Nu kan man ligga död och ungarna eller hustrun kan ta upp årorna i händerna och ro till lands utan att tappa årorna.

Lösa åror, det ger jag inte mycket för, eftersom de kan tappas och är värdelösa på det viset. Dessutom kan ej ovana personer veta hur de skall hållas i handen korrekt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-13 kl. 22:35.
Citera
2025-03-13, 22:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Den skall sitta med en axel tvärs årstaven med järn förstärkning och med en klyka av stål som går ned i relingens stål eller järnbeskodning
Citera
2025-04-06, 18:29
Bannlyst
Ja de ska glappa. Men jag undrar om man inte kan surra fast dem med en stropp om man är rädd att tappa dem. Använd handskar så du slipper brännsår
Citera
2025-06-06, 16:50
Medlem
Citat:

Nu fungerade inte länken, men på en "vanlig eka" sitter det ju i regel en en bit trä av ek. I den är det borrat två hål stoppar man ner två "Tôllepinnar" i princip två runda koniska pinna, som sitter på 12-15 cm avstånd.

Man lägger ner årorna mellan pinnarna och så är det bara till att ro. Glöm inte att skeva bladen på tillbakavägen bara (så att bladet blir horisontellt)
Citera
2025-08-18, 15:46
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är värdelöst med åror som kan tappas, även om vissa personer tycker det är bra. De skall sitta i fasta men i rörliga årtullar utan att enkelt kunna tappas i sjön.

Allt annat är vansinne.

För man kan lägga upp årorna i aktern, eller hur ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-08-18 kl. 16:17.
Citera
2025-08-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Om du kan ro så är det bekvämare utan bult, åran vrider sig inte i handen och du får själv justera utväxlingen med var på åran hävstången tar. Det är också enklare att dra in årorna i båten.

Med bult passar barn och klantskallar som annars riskerar att tappa årorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars-Herbert
Nu fungerade inte länken, men på en "vanlig eka" sitter det ju i regel en en bit trä av ek. I den är det borrat två hål stoppar man ner två "Tôllepinnar" i princip två runda koniska pinna, som sitter på 12-15 cm avstånd.

Man lägger ner årorna mellan pinnarna och så är det bara till att ro. Glöm inte att skeva bladen på tillbakavägen bara (så att bladet blir horisontellt)

Det klart man skall ha töllepinnar, det fanns på varenda bohuseka förr i tiden. Men är töllepinne ett bohusländskt ord eller vad, man får inga svar om man söker på google. Jag har för mig att jag också använde ordet töllepinne för pinnarna runt åran. Men det länge sedan jag rodde någon längre sträcka.

https://auctionet.com/sv/2438284-batmodell-bohuseka-1900-talets-mitt-tredje-kvartal-lackad-och-bemalad-furu-med-tva
Citera
2025-08-18, 19:51
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det klart man skall ha töllepinnar, det fanns på varenda bohuseka förr i tiden. Men är töllepinne ett bohusländskt ord eller vad, man får inga svar om man söker på google. Jag har för mig att jag också använde ordet töllepinne för pinnarna runt åran. Men det länge sedan jag rodde någon längre sträcka.

https://auctionet.com/sv/2438284-batmodell-bohuseka-1900-talets-mitt-tredje-kvartal-lackad-och-bemalad-furu-med-tva

Den Jämtländska designen är annars en ensam pinne, kompletterad med en rem, eller vajer från skidornas kabelbindning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in