• 1
  • 2
2025-03-12, 12:43
Medlem
Hej jag har avbokat en körlektion då den första lektionen inte alls var som vi hade kommit överens om & det blev mindre tid än bestämt och allt var bara riktigt jävla piss, jag blev lurad därför vill jag inte tillbaka. Därför avbokade jag lektion nr2 som skulle varit idag, jag gjorde det i morse och då sa han att det var för sent och att jag måste debiteras för den lektionen ändå.

Det framkom aldrig vad deras avboknings policy är & det står ingenting om det på deras hemsida, alltså hittar jag ingenting där det står någonting överhuvudtaget om avbokning.

Dessutom sa han aldrig över telefon vad deras policy är idag när jag ringde heller, bara att det var för sent för att avboka.

Jag har inte skrivit på något papper, mer än att jag har betalat för 1 körlektion via swish till deras företag.

Är jag cooked eller vad tror ni?
Citera
2025-03-12, 12:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Hej jag har avbokat en körlektion då den första lektionen inte alls var som vi hade kommit överens om & det blev mindre tid än bestämt och allt var bara riktigt jävla piss, jag blev lurad därför vill jag inte tillbaka. Därför avbokade jag lektion nr2 som skulle varit idag, jag gjorde det i morse och då sa han att det var för sent och att jag måste debiteras för den lektionen ändå.

Det framkom aldrig vad deras avboknings policy är & det står ingenting om det på deras hemsida, alltså hittar jag ingenting där det står någonting överhuvudtaget om avbokning.

Dessutom sa han aldrig över telefon vad deras policy är idag när jag ringde heller, bara att det var för sent för att avboka.

Jag har inte skrivit på något papper, mer än att jag har betalat för 1 körlektion via swish till deras företag.

Är jag cooked eller vad tror ni?

De brukar ha en policy att man ska avboka 24 timmar innan för att slippa debitering. Så avbokade du samma dag är du troligen körd ja. Men det bör framgå på deras hemsida.
Citera
2025-03-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De brukar ha en policy att man ska avboka 24 timmar innan för att slippa debitering. Så avbokade du samma dag är du troligen körd ja. Men det bör framgå på deras hemsida.

Går det att överklaga då det inte framgår nånstans vad deras policy är?
Citera
2025-03-12, 12:57
Medlem
Säg att du blivit sjuk då är dom oftast schyssta för att de vill att du ska fortsätta hos dom.
Citera
2025-03-12, 12:58
Medlem
Du måste kolla villkoren på bilskolan, inte på Flashback. Lycka till!
Citera
2025-03-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Du måste kolla villkoren på bilskolan, inte på Flashback. Lycka till!

Menar du generellt bilskolor? För på den jag är hittar jag inga villkor eller policys
Citera
2025-03-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Säg att du blivit sjuk då är dom oftast schyssta för att de vill att du ska fortsätta hos dom.

För sent tyvärr
Citera
2025-03-12, 13:03
Medlem
Citat:
Menar du generellt bilskolor? För på den jag är hittar jag inga villkor eller policys

Då får du fråga dem. Det känns som ett oseriöst företag som inte har villkor tillgängliga på hemsidan.
Citera
2025-03-12, 13:11
Medlem
Citat:
Går det att överklaga då det inte framgår nånstans vad deras policy är?
Blir nog svårt då de faktiskt inte är tvungna att ha en policy för avbokning alls.
Citera
2025-03-12, 13:28
Medlem
Körskolan (och dem flesta andra näringsidkare) har inte rätt att ta ut en avbokningsavgift om detta inte avtalats eller godkänts genom villkor. Får du en faktura på avbokning föreslår jag att du bestrider den med nedan text:

Härmed bestrids faktura XXXX i sin helhet. Ni har inte genom avtal eller villkor informerat om denna kostnad innan bokning och har därmed inte rätt att ta ut den. I det fall ni hävdar rätt ber jag er hänvisa till den avtalsgrund som ger er denna rätt.

I och med detta bestridande är ni förhindrade att skicka ärendet till inkasso eller till Kronofogden. Ni skall i det fall ni önskar driva ärendet vidare, lämna in en stämningsansökan till behörig tingsrätt.

Om ni ändå väljer att vända er till inkassobolag eller kronofogden kan skadeståndskrav komma att riktas mot er för den skada ett sådant förfarande kan komma att innebära.

Lycka till!!

P.s glöm inte att skicka bestridandet i tid, dvs innan förfallodagen samt att du skickar den så att du kan bevisa att du skickat den!
Citera
2025-03-12, 13:31
Medlem
Är du inskriven på körskolan och "medlem" där och finns registrerad i deras system och gjort bokningen själv i deras bokningssystem eller muntligt med läraren?

Om du inte köpt ett paket med körlektion, typ att du redan betalat för lektionen du avbokade så sent tror jag det blir svårt för körskolan att debitera dig.
Citera
2025-03-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorita666
Körskolan (och dem flesta andra näringsidkare) har inte rätt att ta ut en avbokningsavgift om detta inte avtalats eller godkänts genom villkor.
Varför skulle de inte ha den rätten? De är trots allt inte skyldiga att gå med på att avboka alls om det inte har avtalats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in