• 2
  • 3
2025-04-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Nu menar du hårddisk

Minne = Arbetsminne RAM

Naturligtvis.

Speadota3 som jag citerade påstod att 256 gb var tillräckligt, och jag höll inte med om det.
Menade Speadota3 256 gb ram, så är det förstås mer än tillräckligt. Men jag vet ingen Mac som klarar av så mycket ram.
I min Mac mini har jag 24 gb ram, vilket är tillräckligt för det som jag sysslar med.
Citera
2025-05-01, 15:59
Medlem
speadota3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Det beror ju på vad man gör med sin dator.

Jag köpte en ny Mac mini M4 för någon månad sedan med 1 terabyte minne.

Jag fotograferar mycket, och redigerar bilder på min dator. Förvarar bilderna i datorn, och har "bara" 300 gb ledigt.

Jag har givetvis backup på bilderna, men ändå.

Jag anser att det är viktigt med mycket minne. Hur mycket, beror ju på vad man gör.

För foton och videor, ja.
Citera
2025-09-11, 15:32
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qpXqp
Håller med om större skärm.
Jag har en 14" laptop och ångrar som fan att jag inte tog en så stor jag kunde typ 16" eller 17".

Det är inte trevligt efter ett tag att ha för liten skärm framför sig.
Blir helt yr i huvudet typ och måste zooma i bilden för att se något.
Allt blir sjukt smått med liten skärm och hög upplösning.
Det här är jag riktigt fundersam över.
Funderar också på en laptop men många som säger dom köpt 15,16 tum säger dom ångrar sig för den är för klumpig.
Tänker också det vore bättre i teorin.

Du kan ju även ha hög upplösning men fortfarande skala upp din skärm i inställningar i dom flesta operativsystem.
(fractional scaling)
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-09-11 kl. 15:37.
Citera
2025-09-11, 20:52
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Funderar också på en laptop men många som säger dom köpt 15,16 tum säger dom ångrar sig för den är för klumpig.
Det beror ju helt på vad syftet med laptopen är. Bor du trångt och köper en laptop för att en fullskalig gejmingdator tar för mycket plats? Eller köper du laptopen för att kunna skriva när du sitter på pendeltåget?
Citera
2025-10-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Det här är jag riktigt fundersam över.

Du kan ju även ha hög upplösning men fortfarande skala upp din skärm i inställningar i dom flesta operativsystem.
(fractional scaling)

Jag tyckte det såg så konstigt och onaturligt ut då jag scalade upp till 125% eller 150% i windows.
Ska jag köpa laptop är det minst 16" för min del. Fick ont i huvudet av 14" och full hd upplösning.
Det blir väldigt litet så man bör ha väldigt god syn.
Citera
2025-10-07, 20:10
Medlem
VincentLels avatar
Som runkdator 7-10 år

Har en M1:a, den lär hålla för mig minst 5 år till. (dock pro variant).
Citera
2025-10-13, 20:54
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Jag skulle påstå att det är ett extremt onödigt köp om det är tillämpningarna du avsett för den.

Köp en begagnad M1 i stället, M1 Air speciellt (16GB versionen) är en fantastisk dator fortfarande idag.

M3/M4 har mest fördelen att de stödjer hårdvaruavkodning av AV1 osv, prestandamässigt för dina tillämpningar är det föga troligt du ens märken skillnad.
Citera
Igår, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Tänkte köpa en ny Macbook Air med M4, hur många år kan man räkna med att den hänger med om det bara är till för att surfa, streama och kontorsarbete? Är det ett onödigt köp jämfört med billigare äldre varianter?

Prestandamässigt räcker den förmodligen ett bra tag, minst fem år eller mer, men jag hade investerat i ett bra fodral och undvika att den åker i backen. Kvaliteten på Apple är dessvärre inte vad den brukade vara. Jag har att göra med ganska många macar i yrket och varit med om att flera modeller med M-chipset lagt av helt utav bara enstaka fall/smällar från skrivbordshöjd.
Samt även touchpads och tangenter som börjar fungera halvdåligt (glappa) efter bara några veckor. Sånt såg man knappast för några generationer sedan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in