• 1
  • 2
2025-03-12, 06:30
Medlem
morgonstjaernans avatar
Tänkte köpa en ny Macbook Air med M4, hur många år kan man räkna med att den hänger med om det bara är till för att surfa, streama och kontorsarbete? Är det ett onödigt köp jämfört med billigare äldre varianter?
Senast redigerad av morgonstjaernan 2025-03-12 kl. 06:42.
Citera
2025-03-12, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Tänkte köpa en ny Macbook Air med M4, hur många år kan man räkna med att den hänger med om det bara är till för att surfa, streama och kontorsarbete? Är det ett onödigt köp jämfört med billigare äldre varianter?

Om jag var du skulle jag kika på en Refurbished MacBook pro, med ett par år på nacken. Du får ofta garanti och de fungerar som en ny. Du kan räkna med en livslängd på minst 7-10 år.
Citera
2025-03-12, 07:00
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Om jag var du skulle jag kika på en Refurbished MacBook pro, med ett par år på nacken. Du får ofta garanti och de fungerar som en ny. Du kan räkna med en livslängd på minst 7-10 år.
Jag är bara tveksam till hur batteritiden är på sådana.
Citera
2025-03-12, 07:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Min MacBook Air från 2012 med en i5:a rullar fortfarande fint för surf och streaming, så jag misstänker att du inte behöver en M4 för dina behov. Om du inte kör något extremt avancerat inom kontorsarbete känns det rätt överdrivet att köpa den senaste modellen. Hade jag varit du, hade jag kollat på en begagnad M1 eller M2 istället – du sparar en rejäl slant och märker ingen skillnad. Och om batteritiden oroar dig, så går det att byta för under tusenlappen. Bara ett tips innan du bränner onödiga pengar på överkapacitet.
Citera
2025-03-12, 07:20
Medlem
Citat:

Den kommer med största sannorlikhet att hänga med i många år.

Jag har en Mac Mini från 2012 som har fungerat ända fram tills nu. Nu fungerar den inte alls bra, den är extremt seg, fläkten går ofta på högvarv, och ibland stänger datorn av sig själv.

Men som sagt, den har ju fungerat perfekt i 13 år.

Ska du bara surfa, streama och utföra kontorsarbeten, så behöver du inte oroa dig.

Du skulle klara dig fint på en enklare, lite äldre variant. Förmodligen en Macbook air M2.
Kanske med 16 gb ram, samt åtminstone 512 gb hårddisk.

Jag har beställt den nya Mac mini M4 med 24 gb ram och 1 gb hårddisk, men jag sysslar en hel del med Lightroom och liknande.
Citera
2025-03-12, 07:34
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Min MacBook Air från 2012 med en i5:a rullar fortfarande fint för surf och streaming, så jag misstänker att du inte behöver en M4 för dina behov. Om du inte kör något extremt avancerat inom kontorsarbete känns det rätt överdrivet att köpa den senaste modellen. Hade jag varit du, hade jag kollat på en begagnad M1 eller M2 istället – du sparar en rejäl slant och märker ingen skillnad. Och om batteritiden oroar dig, så går det att byta för under tusenlappen. Bara ett tips innan du bränner onödiga pengar på överkapacitet.
Fördelen är att jag kan köpa nya på firman vilket blir avsevärt mycket billigare än om jag köper en begagnad.
Citera
2025-03-12, 07:37
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Den kommer med största sannorlikhet att hänga med i många år.

Jag har en Mac Mini från 2012 som har fungerat ända fram tills nu. Nu fungerar den inte alls bra, den är extremt seg, fläkten går ofta på högvarv, och ibland stänger datorn av sig själv.

Men som sagt, den har ju fungerat perfekt i 13 år.

Ska du bara surfa, streama och utföra kontorsarbeten, så behöver du inte oroa dig.

Du skulle klara dig fint på en enklare, lite äldre variant. Förmodligen en Macbook air M2.
Kanske med 16 gb ram, samt åtminstone 512 gb hårddisk.

Jag har beställt den nya Mac mini M4 med 24 gb ram och 1 gb hårddisk, men jag sysslar en hel del med Lightroom och liknande.
Det är batteritiden som jag värderar högst. Har extern SSD ändå för allt jag behöver ha tillgång till ändå då jag har kollat vad det kostar att ha större inbyggd SSD och det är mycket pengar.
Citera
2025-03-12, 09:08
Medlem
Citat:
Det är en dator med löjligt mycket datorkraft, ganska lite RAM och för många för lite lagring. Sedan är enheten utformad som en iPhone, med säkerhetskretsar, så om något i logikkortet går sönder går det inte att laga. Men om den håller och man bara vill surfa så har den fantastisk batteritid och helt okej skärm med mera.
Citera
2025-03-12, 11:52
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Har en kompis som skall köpa en likadan. Hon vill ersätta sin gamla iMac, som hon tycker börjar bli seg.
Den är en Core2Duo hon köpte 2008…

Tycker det enda som sker med en gammal Mac är att den inte längre stöder senaste OS. Och andra sidan fortsätter den få säkerhetsuppdateringar från Apple flera år efter att den egentligen inte längre stöds av Apple. Asbra!
Citera
2025-03-12, 12:08
Medlem
rymdteleskops avatar
jag har en macbook air M1 jag tror första årgången med dom, så den är strax under fem år gammal nu, märker inte av att den skulle vara gammal alls, förvisso satte jag 16 gig ram direkt det var nog väldans klokt, men M4 har ju det som minst

batteritiden är FINE alltså en drös timmar 8 eller nåt sånt, och då är jag inte snäll mot den heller jag använder den typ exklusivt med batteri alltså laddar ibland över natten sen på dan sitter jag i soffan utan sladd, och har gjort så sedan köp... om jag går i battery settings så säger den "83% kapacitet kvar" alltså, över mina ~5 år så har jag nött ner batteriet 17%. that's FINE!

^ tipce om du köper en beg. be dom skicka screenshot från den setting "battery health"

(PS ibland har jag från jobbet windows laptop och blir lika förvånad varje gång vadå slut på batteri? det har ju bara gått några timmar hohoho vissa har bara 2-3h det är helt sjukt hur lever man så?)

(PPS har en intel macbook pro från 2011 med orginalbatteri den har kanske 40min batteritid kvar men då är den också 14 år typ och med intel CPU processor)

EDIT: kan ju förtälja min workload också jag kör mkt ableton live dvs ljudbehandling och kodar en del, lite shit i docker osv, sen såklart surf och allt sånt yoube tube pirat båt film och what not. wav filer är stora och jag hade gärna haft en större disk men som du sa. de e ENTE billgt med de.
Senast redigerad av rymdteleskop 2025-03-12 kl. 12:13. Anledning: plus jag har den när jag ligger i sängen och runkar den är så lightweight jag kan ha den på bröstet liksom
Citera
2025-03-12, 12:11
Medlem
Citat:

Skulle säga att den har rätt bra livslängd, jag använder min MacBook Air med M1 sedan 2020 och fungerar väldigt bra och fint fortfarande utan några problem
Citera
2025-03-12, 18:06
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Skulle säga att den har rätt bra livslängd, jag använder min MacBook Air med M1 sedan 2020 och fungerar väldigt bra och fint fortfarande utan några problem
Hur har batteritiden förändrats över fem års användning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in