2006-11-06, 18:45
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasraumoperator
Ungefr hur mnga kalorier r det i en pizza? Jag vet att det r som att frga hur lngt ett snre r. Men ungefr? I en vanlig kebabpizza med vitlksss , vad rr det sig om? 500? 1000? 1500+?
Jag vet inte, men jag chansar p 1500 +.
D jag oftast tar extra ost p min, kan jag gissa att det blir 2000 +..
ter det mycket mycket sllan som tur r.
Pizza r frvrigt ngot jag ledsnar snabbt p, och brukar ngra efter ngra tuggor att jag inte valde ngot annat!
2007-07-23, 21:54
Medlem
Kapads avatar
Men fan vilken jvla spekulationstrd. Om du kommer med ett pstende s ange klla. Hittills har en enda i denna trd kommit med klla och mer exakta siffror. Man kan inte brda detta genom att skriva "men az ja tror fan d e 14.000 kalrier minzt as".

Klarsprk med andra ord. Jag har ett kaloribehov per dag p ca 3000. 2 dl havregryn x 2 p en dag utver en pizza lr ju knappast "overdo" mitt kaloribehov. Jag tvivlar p att en restaurangpizza r 2,5 gnger flottigare n en fryspizza (god sdan) i samma storlek, ven om restaurangpizzan sklart r godare (fetare).
2007-07-24, 14:46
Medlem
kexets avatar
Pizza - ca 1100 kcal
200 g kebabktt (dvs flottig flskkarr med inslag av rtta) - ca 500 kcal
Ss - tminstone 100 kcal

Ergo sannolikt 1600 - 1800 kcal.

.....

En kebabtallrik med ris blir antagligen nt snt hr:

200-300 g kebabktt - 500-700 kcal
250 g ris - ca 270 kcal
Ss - tminstone 100 kcal, sannolikt mycket mer
Sallad - 15 kcal

Allts ca 1000 kcal. Byt ut riset mot frittar och det blir ca 200 kcal extra.

S, pizza r smre n kebabtallrik, men inget av alternativen r srskilt vettiga att slnga i sig om man inte motionerar mycket. Om man ska ta pizza, frstr jag inte varfr man vill besudla den med ngot s suspekt och onyttigt som kebabktt...
2008-10-13, 14:32
Medlem
Errkas avatar
Hur mnga kallorier inehller en pizza?

Hej
Jag undrar ca hur mnga kallorier en pizza innehller?
Kebab?
vesuvio?

//Tack p fr hand Errka
2008-10-13, 14:33
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=366283
2008-10-13, 15:25
Medlem
Snvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
https://www.flashback.org/showthread.php?t=366283

Sammanfogade Tack /Mod
2008-10-16, 16:04
Medlem
Errkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Kebabtallriken lr vara bra mycket bttre (pommes r inte s illa som mnga tror).

Pommes r typ vrsta man kan ta, hr str lite sick info!!
http://www.apoteket.se/rd/d/3273
2009-01-01, 23:56
Medlem
Jotuns avatar
Vem fan kkar kebabtallrik med ris?!
2009-01-03, 04:27
Medlem
haiguises avatar
Lnar trden i ett pizza-relaterat syfte

Vad r det egentligen fr jkla skinka som ligger p den typiska "turkpizzan", ni vet, pizzeriorna som brukar slja pizza fr 50 spnn och som smakar likadant verallt.. Som om dom hade nn mall eller nt

Hursomhelst, What's up with the skink! r det typ ktt frn nt annat djur fr det smakar ju verkligen ingenting? Ocks helt mjuk och lskig konstistens

Min far som anser sig vara en gourmet av nt slag (det r han egentligen inte, jag har mnga gnger frskt f honom att hoppa av sin hga hst) pstr att det r rttktt men jag r tveksam
2009-01-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise

Vad r det egentligen fr jkla skinka som ligger p den typiska "turkpizzan", ni vet, pizzeriorna som brukar slja pizza fr 50 spnn och som smakar likadant verallt.. Som om dom hade nn mall eller nt

Hursomhelst, What's up with the skink! r det typ ktt frn nt annat djur fr det smakar ju verkligen ingenting? Ocks helt mjuk och lskig konstistens

Min far som anser sig vara en gourmet av nt slag (det r han egentligen inte, jag har mnga gnger frskt f honom att hoppa av sin hga hst) pstr att det r rttktt men jag r tveksam

Ihop pressade slaktrester skulle jag tro, kokt r den oftast. Inte som smrgsskinkan som i mnga fall r rkt och just drfr smakar den mer.
2009-01-03, 13:26
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise

Det r varianter av den hr "skinkan" frn olika tillverkare.

http://www.sardusfoodpartner.se/sortiment/popup_skrivut.asp?art=0504

Jkligt smarrig med hyfsad hllbarhet. Skinka nr den r som bst.
2009-01-12, 20:16
Fr att terg till ursprungsfrgan s r det helt klart att mngden kcal kan variera frn 1000 till uppt 2000.

Fyllningen med ost, kebab och dressing i alla ra, men den kanske strsta skillnaden torde degen utgra. I trden lter det som att alla r livrdda fr strips, kebab och ost, medan vetebrdet kommer undan.

Brd r kaloririkt. Per 100 gram brd, lite beroende p sort, fr man mellan 200 och 300 kcal. Faktum r att fyllningen minskar kalorimngden till 190 - 250 kcal per 100 gram pizza.

Det r pizzabottens storlek och tjocklek som frmst avgr hur mycket fr mycket kalorier du fr i dig, att det r fr mycket energi fr en mltid fr man rkna med.

Brdenergin r frsts mestadels kolhydrater som hjer blodsockernivn snabbt, medan den stora mngden fett r starkt bidragande till att mttnadsknslan efter pizza ofta r lngvarig, som flera beskrivit i trden. Som fallet r med snabba kolhydrater vnder det snabbt fr blodsockret och du blir ssig och sugen p t ex stsaker. Detta tillsammans med det faktum att pizzabotten ofta ocks innehller stora mngder salt leder till mnga avrundar kalorifesten med karameller och lskedryck. Glm heller inte att snabba kolhydrater r som socker och som pizzavn r man ofta ocks en vn av socker. Med tanke p den stora fettmngden r det bra om man har mjligt att ta ngot annat n grddiga sser under dagens vriga mltider.

Fr att minska kaloriintaget ska man i frsta hand vlja s tunn pizzabotten som mjligt. Dr kan du tjna flera hundra kalorier. Bakar din favoritpizzabagare pizzor med tjockare botten (det gr min) kan man nja sig med att kpa en pizza att dela med kamrat, sambo eller morgondagens matlda.

Restaurangernas pizzor innehller drygt 100 gram ost, vilket motsvarar ca 400 kcal. Ber du om halverad ostmngd, tjnar du 200 kcal.

Mindre storlek, tunn botten och halverad ostmngd br pressa ner kalorimngden till under 1000 och d r man nra en normal mansmltid.

Sjlv har jag omttlig aptit p pizza. Med hnsyn till ovanstende kallar jag det ett missbruk. Jag erknner att jag gillar den verdrivna mttnadsknslan och undviker pizzerior som gr tunna bottnar. Smlt ost och brd kan inte misslyckas - det fr nstan vara vadsomhelst dremellan. Jag frsker numera vlja mina tillfllen och faktiskt planera infr en pizzamltid. T ex ta en ltt lunch eller lgga in en frbrnningsintensiv trning under pizzadagen. Detta frstr ju en del av hmtpizzans natur, dr spontanitet r en given del, men det frstr inte att det r smaskigt som fan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in