2025-03-11, 10:14
Medlem
pestloppans avatar
Jag kan inte riktigt förlika mig med den nyöversättning som gjordes för ca 20 år sedan av Björn Wahlberg, jag föredrar de äldre översättningarna av bl.a Karin och Allan B Janzon. Och jag tror inte att jag är ensam om att tycka så, i alla fall inte i min generation.

Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på dessa böcker idag? Om det t.ex finns någon välsorterad butik (fysisk eller på nätet) någonstans med begagnade böcker om Tintin, Asterix m.fl. Dessa böcker var mig till stor glädje under min uppväxt på 70-talet, men de är tyvärr antingen försvunna eller sönderlästa sedan många år.

Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2025-03-11, 10:18
Medlem
sommarlovs avatar
Hur gamla då?
Där kapten Haddock dricker kalasmust?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalasmust
Citera
2025-03-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag kan inte riktigt förlika mig med den nyöversättning som gjordes för ca 20 år sedan av Björn Wahlberg, jag föredrar de äldre översättningarna av bl.a Karin och Allan B Janzon. Och jag tror inte att jag är ensam om att tycka så, i alla fall inte i min generation.

Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på dessa böcker idag? Om det t.ex finns någon välsorterad butik (fysisk eller på nätet) någonstans med begagnade böcker om Tintin, Asterix m.fl. Dessa böcker var mig till stor glädje under min uppväxt på 70-talet, men de är tyvärr antingen försvunna eller sönderlästa sedan många år.

På bokborsen.se hittar jag ett antal:
https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=...ted_at&_d=desc
Citera
2025-03-11, 10:29
Medlem
Prova m att sätta in köpes-annonser på tex Blocket där du beskriver vad du letar efter o vad du kan tänka dig att betala för ett fint ex.

Finns nog många som har ett eller fler ex i bokhyllan. (Jag har en men den är inte till salu pga av nostalgiska grunder.)

Lycka till!
Citera
2025-03-11, 10:36
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur gamla då?
Där kapten Haddock dricker kalasmust?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalasmust

Åtminstone i det ex av "Rackham" jag hade när det begav sig!
Citera
2025-03-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

Just nu ligger det 621 annonser ute på Tradera, gällande Tintin-böcker, gamla och nya. Kalasmust och Piratolja.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-03-11 kl. 10:58.
Citera
2025-03-11, 11:19
Medlem
GeleZachas avatar
Jag har ett antal, men de är tyvärr väldigt gamla och slitna...

Själv föredrar jag Wahlberg, men det är nog en generationsfråga. Morsan föredrar också gamla översättningen.

Bor du i Stockholm kan du svänga förbi Seriemagasinet vid Odenplan, de brukade ha stort utbud. Osäker om de finns kvar dock
Citera
2025-03-11, 13:57
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Just nu ligger det 621 annonser ute på Tradera, gällande Tintin-böcker, gamla och nya. Kalasmust och Piratolja.

Exakt. Paret Janzons översättningar kom i många upplagor. Är du inte alltför kräsen bör det inte kosta dig en förmögenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in