Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Om din ASUS är modern nog för att använda USB-C som laddport så funkar det i regel med vilken 65W usb-laddare som helst. De brukar kosta från 200kr och uppåt i butik och sen behövs en usb-c till usb-c kabel som tål strömmen och de kostar från 50 kr och uppåt.
Jag använder en 65W usb-c laddare som extraladdare eftersom den är lätt att ha med i väskan.
Är det en speldator behöver den i regel en kraftigare laddare för att kunna köras på den. Är det en ultraportabel så kan det räcka med en 20W mobilladdare för 100 kr. En 20w mobilladdare brukar kunna ladda alla laptops med usb-c men många måste då vara avstängda för att det skall gå att ladda. Vissa är så smarta att man kan ladda datorn med 20W mobilladdare och samtidigt ladda mobilen på den andra usb-c porten. Då kan man ladda både dator och mobil fullt under natten på samma laddare.
För att spinna vidare på detta.
Jag har en laptop modell kraftigare, speldator-kraftig, fast med Quadro-grafik då. Hur som, den drivs normalt av en Dell 240W-laddare (eller om det var 180W). Och vägrar att erkänna att en typ 65W-laddare ens har elektrisk kontakt med datorn... Men jag lyckas driva den med en 96W USB-C-laddare:
https://www.amazon.se/dp/B0B14LMV5P
Den klagar på att laddaren är väldigt svag, men den klarar att både driva och ladda datorn. Den ligger i min datorväska permanent.