• 7
  • 8
2025-07-09, 14:34
Medlem
Snittar på 8000:- i månaden för 2 vuxna och tre tonåringar ungefär. Ingen går hungrig men det handlar ju inte om nån lyxmat.
Citera
2025-11-25, 18:12
Medlem
Enligt konsumentverket 10,500 kr mån - 2 vuxna o barn 5 o 9 år

Om barnen är 10 o 13 vad skulle det vara för skillnad.

Kostar maten så jävla mycket - vad borde den kosta?

O accepterar soc dessa siffror 10,500 för 2 barn o 2 vuxna
Citera
2025-11-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Enligt konsumentverket 10,500 kr mån - 2 vuxna o barn 5 o 9 år

Om barnen är 10 o 13 vad skulle det vara för skillnad.

Kostar maten så jävla mycket - vad borde den kosta?

O accepterar soc dessa siffror 10,500 för 2 barn o 2 vuxna
Jag tycker det låter högt.... I och för sej snart 8år sedan men vi levde med 3 halvvuxna barn varannan vecka men la 7500kr/månad på mat. Och då åt vi riktigt bra mat på helgerna!
Nu lever jag singel och betalar ca 2000kr/månad för maten och då är det väldigt mycket kött.
Citera
2025-11-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag tycker det låter högt.... I och för sej snart 8år sedan men vi levde med 3 halvvuxna barn varannan vecka men la 7500kr/månad på mat. Och då åt vi riktigt bra mat på helgerna!
Nu lever jag singel och betalar ca 2000kr/månad för maten och då är det väldigt mycket kött.

Det är helt andra matpriser idag.

Vi bränner 10,000 kr på mat i mån på 2 pers o allt lagas hemma -
dryck färskpressad juice eller fruktpremiumläsk ej vatten - riktigt
kött eller riktig fisk - förra veckan en gås ankbröst rökt renkött
ingen potatis (sjuukt pris numera) bara andra grönsaker som är
dyrare. Ingen alkohol - men läsk för 100 kr liten blir ju likande-
t ex Bundaberg
Citera
2025-11-26, 11:24
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:

t ex Bundaberg

Färskpressad juice, sockerbomb, läsk? Ojoj. Riktigt kött eller fisk? Menar du de för 800kr kilot, samt norsk lax?

Potatis dyrt? 10kr kilot denna veckan på willys. gås och anka är inte samma sak. Rökt renkött, javisst det äter ni varje månad förstår jag.

Jag själv spenderar ca 500kr i veckan på mat, och lagar allt från grunden. Nåja, oftast.
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-11-26 kl. 11:27.
Citera
2025-11-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Färskpressad juice, sockerbomb, läsk? Ojoj. Riktigt kött eller fisk? Menar du de för 800kr kilot, samt norsk lax?

Potatis dyrt? 10kr kilot denna veckan på willys. gås och anka är inte samma sak. Rökt renkött, javisst det äter ni varje månad förstår jag.

Jag själv spenderar ca 500kr i veckan på mat, och lagar allt från grunden. Nåja, oftast.

Försöker ändå handla billigt - norsk lax nej möjligen till jul o köps då med rökt ål.
Rökt renkött sällan - breasola ofta - gås ibland - färsk tonfisk ibland - anka ibland-
kalkon ibland - aldrig sjuukaa kycklingar - hästkött till o från - struts ibland
Citera
2025-11-26, 12:37
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Försöker ändå handla billigt - norsk lax nej möjligen till jul o köps då med rökt ål.
Rökt renkött sällan - breasola ofta - gås ibland - färsk tonfisk ibland - anka ibland-
kalkon ibland - aldrig sjuukaa kycklingar - hästkött till o från - struts ibland

Du måste vara en skåning
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-11-26 kl. 12:42.
Citera
2025-11-26, 13:12
Medlem
Sun Rulers avatar
Tre i hushållet och lägger ca 4,000 kr på mat, toalettartiklar m.m. från ICA per vecka.

Vilket ger ca 17,200 kr per månad och per år ca 206,400 kr.
Citera
2025-11-26, 13:21
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inga medlemskap, men jag har sjukt nog rätt låga matpriser. När jag bott ensam så har jag handlat på billiga affärer som jag har nära. När jag har bott med andra så har jag ibland handlat till dem också, men det har ändå inte blivit dyrt då vi storhandlat på Lidl och Willys. Matpriserna är ju fortfarande rätt höga men det som var sjukt dyrt har gått ned lite.

Även om jag försökt att bjuda ute så har det inte blivit av många gånger. Bara fyra gånger på hela året. Alla är som att de inte vill "snylta" för att det är så dyrt. Och då har det bara varit pizza och kebab.

Det jag kan säga är att jag har pengar kvar på banken. Så så illa är det inte.

Jag har funderat en del på vad maten kostade när jag var liten, men tycker inte det går att jämföra. Andra saker kostade olika och det fanns inga billiga märken på den tiden. Maten sas vara dyr då, men rena basvaror var billiga. Nu kostar potatisen 19 kr kilot vilket är häpnadsväckande för potatis.
Citera
2025-11-26, 18:59
Medlem
2 vuxna, 3 barn. Under 2025 har vi hittills snittat på 21000/månad för mat. Då ingår allt som handlas på ICA, restauranger, och systembolag.

För tre år sedan låg vi runt 14-15k/månad så en markant ökning
Citera
2025-11-28, 02:05
Medlem
Citat:

t ex Bundaberg
Tja vill du lägga så mycket pengar på mat så är det din sak! Jag lägger hellre det på roligare saker!
Men mat är viktigt i mitt hem! Kan mycket väl tänka mej att äta fiskpinnar och mos en tisdag för att på lördag äta en fin häng mörad entrecote......
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in