2025-03-13, 18:54
Medlem
vackertsvin...s avatar
Familjen lgger ca 13.000-15.000 kr/mn. Vi r mellan 3-5 personer beroende p hur mnga som r hemma men mrkligt nog r matkontot detsamma oavsett tid p ret och hur mnga som bor hemma. Vi snlar inte.
Citera
2025-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vad ter du d? Skriv en matlista vad du ter per dag s fr vi se om det r normalt.
Ganska basic mat p vekorna och sedan rtt lyxig mat p helgerna.
Citera
2025-03-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nej fredrar inte oxfil men grna ryggbiff, entrecote, bra rvaror av allt vi lagar och produkter till hemmet (typ hygien) som jag antar faller under samma kategori. Siffran 13500 r tagen ur min bankapps utgiftskoll. S allt man handlar i matbutiker med andra ord landar p 13500 i mnaden.
ter ni flera kilo ryggbiff om dagen d?
Citera
2025-03-15, 20:02
Medlem
Just nu gr det ca 6000kr i mnaden till mat och d r kp lunch p jobbet vissa dagar och ngra l till fredagsmyset inrknat.

Jag r ensam boende s jag siktar p att snka mat kostnaden till 1000kr i veckan fr att istllet ka p mnads sparandet.

En vecko handling p willys varje fredag efter jobbet som ska rcka till fredag veckan efter br bli bttre n att springa ner till Coop 3-4 ggr i veckan.
Citera
2025-03-15, 20:59
Medlem
4000-5000/mn, ink lunch ute 1-2 ggr i veckan.
2 vuxna ett barn. ter bara svenskt ktt, mejeri och frmst eko. Men vi r ocks bnder och odlar mycket av grnsaker samt har ntkreatur och lite ktt kaniner.
Citera
2025-03-15, 21:08
Medlem
Merparten av de priser folk lgger upp bilder om, r ju saker man bara kan skita i att kpa.

Man verlever liksom ven om man inte kper en rd paprika. Eller en Bravo juice.

Men folk i allmnhet r ju korkade.
Citera
2025-03-16, 01:09
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
ter ni flera kilo ryggbiff om dagen d?
Nej sklart inte. Men mnga hr mste frst en sak.
Alla behver inte kmpa med att hlla nere sina matkostander varje mnad. Bara fr att ngon skriver att de lgger 7000 fr tv vuxna och ett barn per mnad betyder inte att jag ljuger nr jag skriver vad min app sger; 13,5 per mnad fr tv vuxna.

Fattar inte problemet. Jag skrev ju att det r inrknat hygienprylar och dylikt.
Citera
2025-03-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nej sklart inte. Men mnga hr mste frst en sak.
Alla behver inte kmpa med att hlla nere sina matkostander varje mnad. Bara fr att ngon skriver att de lgger 7000 fr tv vuxna och ett barn per mnad betyder inte att jag ljuger nr jag skriver vad min app sger; 13,5 per mnad fr tv vuxna.

Fattar inte problemet. Jag skrev ju att det r inrknat hygienprylar och dylikt.
Jag tjnar bra men inte fan lgger jag s enorma kostnader p mat! ter normal mat p veckorna som tex spagetti och kttfrsss eller chili con carne, sedan lyxigt p fredag och lrdag. Gr sllan p mer n 6-700kr/vecka.
Citera
2025-03-17, 06:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Tv vuxna och ngra varannanvecka barn. Genomsnitt fyra personer d.
Precis under 7000 kr/mnad fr 2024. Omfattar enklare hygienartiklar och tvttmedel etc. Allts allt som fljer med frn butiken. Restaurangbesk exkluderat. Vi ter vldigt sllan ute s den posten pverkar inte matinkp.
Vi r alltare och det blir sllan halvfabrikat. Lagar det mesta frn grunden. Handlar huvudsakligen p Lidl och CityGross. Hller koll p kampanjer. r generellt prismedvetna men snlar inte.
Citera
2025-07-04, 11:24
I genomsnitt 3500 kr i mnaden. Trodde faktiskt det skulle vara betydligt mer...
(ensamstende utan barn)
Citera
2025-07-05, 20:26
Medlem
Proras avatar
Jag tycker det r lite lustigt, eller egentligen mycket lustigt att detta att ta billigare mat i Instagram-samhllet framstlls som ett straff.

Ta till exempel min favoritfrukost havregrynsgrt. Jag ter inte alltid frukost, men nr jag gr det kokar jag 3/4 dl havregryn med 1/4 dl rgfligor till en makalst god grt. Drtill en rejlt tilltagen klick smr som fr smlta ner och blandas i grten. Vanligtvis ocks tv lskokta gg, kokta s att gulan r marmeladaktig och sedan ftt svalna till rumstemperatur.

Det hr r ju god mat, enligt mig, men ocks billig. Men vissa ylar hgljutt om att det r fattigmanskost, bara fr att det inte r dyrt. Varfr inte g efter smaken istllet fr efter priset?

Att hela tiden bry sig om och rtta sig efter vad alla i ens omgivning kan tnkas tycka och tro att de verkligen bryr sig verkar ju vara det det verkliga oket i tillvaron fr mnga.

Jag hller mig under hundralappen om dagen om dagen i snitt. Frsakar inget, men undviker numera ntktt eftersom jag r alltfr kass p att gra ngot gott av det.
Citera
2025-07-06, 21:48
Medlem
Enligt SEB har jag 19k i mat och dryck i snitt senaste 6 mn. Frmst krogbesk, sambon handlar livsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in