2025-03-13, 18:54
Medlem
vackertsvin...s avatar
Familjen lägger ca 13.000-15.000 kr/mån. Vi är mellan 3-5 personer beroende på hur många som är hemma men märkligt nog är matkontot detsamma oavsett tid på året och hur många som bor hemma. Vi snålar inte.
Citera
2025-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vad äter du då? Skriv en matlista vad du äter per dag så får vi se om det är normalt.
Ganska basic mat på vekorna och sedan rätt lyxig mat på helgerna.
Citera
2025-03-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nej föredrar inte oxfilé men gärna ryggbiff, entrecote, bra råvaror av allt vi lagar och produkter till hemmet (typ hygien) som jag antar faller under samma kategori. Siffran 13500 är tagen ur min bankapps utgiftskoll. Så allt man handlar i matbutiker med andra ord landar på 13500 i månaden.
Äter ni flera kilo ryggbiff om dagen då?
Citera
2025-03-15, 20:02
Medlem
Just nu går det ca 6000kr i månaden till mat och då är köp lunch på jobbet vissa dagar och några öl till fredagsmyset inräknat.

Jag är ensam boende så jag siktar på att sänka mat kostnaden till 1000kr i veckan för att istället öka på månads sparandet.

En vecko handling på willys varje fredag efter jobbet som ska räcka till fredag veckan efter bör bli bättre än att springa ner till Coop 3-4 ggr i veckan.
Citera
2025-03-15, 20:59
Medlem
4000-5000/mån, ink lunch ute 1-2 ggr i veckan.
2 vuxna ett barn. Äter bara svenskt kött, mejeri och främst eko. Men vi är också bönder och odlar mycket av grönsaker samt har nötkreatur och lite kött kaniner.
Citera
2025-03-15, 21:08
Medlem
Merparten av de priser folk lägger upp bilder om, är ju saker man bara kan skita i att köpa.

Man överlever liksom även om man inte köper en röd paprika. Eller en Bravo juice.

Men folk i allmänhet är ju korkade.
Citera
2025-03-16, 01:09
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Äter ni flera kilo ryggbiff om dagen då?
Nej såklart inte. Men många här måste förstå en sak.
Alla behöver inte kämpa med att hålla nere sina matkostander varje månad. Bara för att någon skriver att de lägger 7000 för två vuxna och ett barn per månad betyder inte att jag ljuger när jag skriver vad min app säger; 13,5 per månad för två vuxna.

Fattar inte problemet. Jag skrev ju att det är inräknat hygienprylar och dylikt.
Citera
2025-03-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nej såklart inte. Men många här måste förstå en sak.
Alla behöver inte kämpa med att hålla nere sina matkostander varje månad. Bara för att någon skriver att de lägger 7000 för två vuxna och ett barn per månad betyder inte att jag ljuger när jag skriver vad min app säger; 13,5 per månad för två vuxna.

Fattar inte problemet. Jag skrev ju att det är inräknat hygienprylar och dylikt.
Jag tjänar bra men inte fan lägger jag så enorma kostnader på mat! Äter normal mat på veckorna som tex spagetti och köttfärssås eller chili con carne, sedan lyxigt på fredag och lördag. Går sällan på mer än 6-700kr/vecka.
Citera
2025-03-17, 06:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Två vuxna och några varannanvecka barn. Genomsnitt fyra personer då.
Precis under 7000 kr/månad för 2024. Omfattar enklare hygienartiklar och tvättmedel etc. Alltså allt som följer med från butiken. Restaurangbesök exkluderat. Vi äter väldigt sällan ute så den posten påverkar inte matinköp.
Vi är allätare och det blir sällan halvfabrikat. Lagar det mesta från grunden. Handlar huvudsakligen på Lidl och CityGross. Håller koll på kampanjer. Är generellt prismedvetna men snålar inte.
Citera
2025-07-04, 11:24
I genomsnitt 3500 kr i månaden. Trodde faktiskt det skulle vara betydligt mer...
(ensamstående utan barn)
Citera
2025-07-05, 20:26
Medlem
Proras avatar
Jag tycker det är lite lustigt, eller egentligen mycket lustigt att detta att äta billigare mat i Instagram-samhället framställs som ett straff.

Ta till exempel min favoritfrukost havregrynsgröt. Jag äter inte alltid frukost, men när jag gör det kokar jag 3/4 dl havregryn med 1/4 dl rågfligor till en makalöst god gröt. Därtill en rejält tilltagen klick smör som får smälta ner och blandas i gröten. Vanligtvis också två löskokta ägg, kokta så att gulan är marmeladaktig och sedan fått svalna till rumstemperatur.

Det här är ju god mat, enligt mig, men också billig. Men vissa ylar högljutt om att det är fattigmanskost, bara för att det inte är dyrt. Varför inte gå efter smaken istället för efter priset?

Att hela tiden bry sig om och rätta sig efter vad alla i ens omgivning kan tänkas tycka och tro att de verkligen bryr sig verkar ju vara det det verkliga oket i tillvaron för många.

Jag håller mig under hundralappen om dagen om dagen i snitt. Försakar inget, men undviker numera nötkött eftersom jag är alltför kass på att göra något gott av det.
Citera
2025-07-06, 21:48
Medlem
Enligt SEB har jag 19k i mat och dryck i snitt senaste 6 mån. Främst krogbesök, sambon handlar livsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in