• 5
  • 6
2025-03-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengrova
Ser på ratsit att en värdelös kollega ligger 75 000 över mig i inkomst. Så min fråga är helt enkelt om barnbidraget han får är inräknat här ?
All beskattningsbar inkomst (Beskattningsbar inkomst i deklarationen)
Citera
2025-03-12, 10:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Räknas även värdet på ens förmånsbil in där?
Japp, löneförmåner (som t ex förmånsbil) hamnar under inkomst av tjänst. Man måste ju betala skatt på värdet av förmånen och arbetsgivaren betalar in arbetsgivaravgifter.
Citera
2025-03-12, 10:55
Medlem
Det är beskattningsbar inkomst som anges i slutlig inkomst. Du har kanske avdrag men inte han eller åtminstone mer avdrag än honom. Så ni kan faktiskt ha exakt samma lön.
Citera
2025-03-12, 15:48
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ser på ratsit att en värdelös kollega ligger 75 000 över mig i inkomst. Så min fråga är helt enkelt om barnbidraget han får är inräknat här ?

Barnbidrag ingår inte. Men det känns väl ganska naturligt att din kollega tjänar mer än dig om denna varit på arbetsplatsen en längre tid, är vida mer kompetent eller bara varit bättre på att förhandla fram ingångslön?

Om inget av ovanstående är sant så får du väl ta upp dina synpunkter med chefen på nästa lönesamtal. Inte mer med det.
Citera
2025-03-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Nej men det du ser på ratsit är årsinkomsten.

Vad fan har ens barnbidraget med Ratsit att göra??

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjakuken
Nä en gång i månaden din idiot. Man jämför väl fan inte årsinkomst och funderar vart 75k kommer ifrån. Det räcker med lite övertid. Så jag utgår ifrån att det är månads inkomst han jämför?

Lugn!
Det är du som inte kan räkna och som gör bort dig.
Titta igenom vad du skrev och se om du får ihop siffrorna. Sen kan du be om ursäkt för din svettiga attityd.
Citera
2025-03-17, 17:41
Medlem
Citat:
Citat:
Han har varit på ett liknande företag innan. Därför satte dom en högre lön för han. Han är dock extremt ineffektiv och väldigt slö. Cheferna vet om att hans anställning inte är lyckad. Dom kan ersätta honom men inte mig . Jag har ett mycket starkt förhandlingsläge då många av våra kunder rycker i mig.
Han jobbade väl i det ANDRA företaget under perioden Ratsit visar?

OM du har RÄTT kan du ju använda det i löneförhandling,
MEN OM du har FEL så gör du bort dig om du försöker göra så

((Jag "fick" ca 30 % löneförhöjning då en var handplockad från en konkurrent, men han klarade inte att göra en tredjedel av arbetsuppgifterna vi delade på, så han slutade så det blev tillbaka till att jag och chefen skulle göra allt jobb delat på bara två igen. Då passade jag på att kräva löneförhöjning
På min första anställning dubblade jag min lön på 3 år, genom att kräva löneförhöjning varenda gång det var mycket att göra, för facket/ledningen hade retat upp mig genom att sänka min lön.))

Man kan kräva hög lön om man jobbar i ett tillräckligt litet företag att ens arbetsinsats märks tydligt och man jobbar bra
Citera
2025-04-02, 23:36
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Måste väl vara du som är värdelös om du har 75K mindre än din arbetskollega och ni utför samma jobb
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in