Citat:
Ursprungligen postat av
BennyOlsson
Hej igen!
Lite nya turer kring min resa.
Flygbolaget hävdar att jag inte har rätt till ersättning pga strejk. Vilket nog kan stämma för original flyget som skulle mellanlanda i Tyskland.
Jag undrar:
Har jag ändå rätt till ersättning för de nya biljetterna?
Jag har i minsta fall rätt till återbetalning av ursprungsbiljetten väl?
Sen var det ju så att Lufthansa ombokade mig till ett annat flyg med deras partnerbolag Finnair två dagar senare.
Denna resa fick jag ett mail med alla flyguppgifter och där det tydligt står ”confirmed”.
Detta flyg blev ju också senare inställt för mig. Ett flyg som inte gick via eller drabbades av strejkande flygplatspersonal.
Räknas detta som en nya resa och där jag kan söka ersättning för istället?
Detta var fö samma flyg vi senare var tvungna att köpa nya biljetter till för egna pengar. Så plats på flyget fanns det absolut.
Hoppas på hjälp från någon kunnig.
Ja, du har rätt till ersättning för de nya biljetterna eller att få din ursprungliga biljett återbetalad. Vilket av alternativen är upp till dig, så acceptera INTE att få den ursprungliga biljetten återbetalad om de nya biljetterna var dyrare. Du har även rätt till ersättning för hotell och mat. Allt detta är helt oberoende av anledningen till förseningen.
Du har rätt till €600 ersättning per inställt flyg. I detta fallet 2x€600, men de kan såklart hävda extraordinära omständigheter. Detta bedöms dock per händelse, så om strejken endast påverkade det första flyget så har du rätt till ersättning för det andra flyget. Rikta kravet mot det utförande flygbolaget, alltså Finnair.