2025-03-09, 15:29
Medlem
Jag lånade pengar av en vän via Riquest-appen och betalade ränta på lånet. Nu undrar jag om jag kan göra ränteavdrag på deklarationen, precis som man kan med bolån och andra banklån?
Citera
2025-03-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob19
Jag lånade pengar av en vän via Riquest-appen och betalade ränta på lånet. Nu undrar jag om jag kan göra ränteavdrag på deklarationen, precis som man kan med bolån och andra banklån?
Bör gå bra. Glöm inte att långivaren skall betala skatt på ränteintäkten också.
Citera
2025-03-09, 15:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Jag vänner som gjort ränteavdrag för ränta de betalat till och jag har då betalat skatt på motsvarande ränteinkomst.

Deklarera detta under inkomst av kapital.

Den som betalat räntan och gör avdraget uppger belopp, namn och personnummer på den som räntan betalats till.

Den som fått räntan uppger belopp, namn och personnummer på den som betalat räntan.

Enkelt.
Citera
2025-03-09, 16:13
Medlem
Om räntan har betalats via en app som Riquest, finns det något särskilt dokumentation som Skatteverket kan kräva vid en granskning?
Citera
2025-03-10, 13:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det bör gå bra, så länge som det finns underlag du kan spara ner från appen och/eller din vän betalar skatt på aktuell ränta.
Senast redigerad av Stygotius 2025-03-10 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in