2025-03-19, 21:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Jag såg precis att avbetalningen skulle lägga till ett par tusen, så nu lutar det åt att skippa det ändå. Skulle det gå på samma slutsumma skulle jag nog ta avbetalning, bara ännu en liten räkning varje månad ett tag liksom.

Så, vilken slutsumma?
Citera
2025-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den igår var hos Komplett.

Det är inte så stor skillnad mellan dem så om den färdiga hos komplett tilltalar dig mer så.... . Även om den har 16GB RAM. RAM är oproblematiskt att byta vad gäller kompatibilitet med annan hårdvara medans processor och disk kan bli problem när det gäller det. M.a.o, om du vill byta till 32 i en framtid så är det enkelt, inte bara tekniskt utan även vad gäller samfungerande med övrig hårdvara. Och byta ut RAM klarar även du med den inställning du har till eget "mekande". Så enkelt är det.

Jag såg på den sista att man kunde välja "anpassa inför köp", jag gissar att man kan få typ byta ut eller lägga till där. Om man skulle anpassa och helt enkelt lägga till 16GB RAM så den har 32, hur mycket skulle det öka kostnaden då tror du? Eller går inte det? Jag tryckte på knappen och det stod massa alternativ, men inget som tycktes va RAM, trots att du just beskrev det som en av de enklaste sakerna att lägga till.
Citera
2025-03-19, 21:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag såg på den sista att man kunde välja "anpassa inför köp", jag gissar att man kan få typ byta ut eller lägga till där. Om man skulle anpassa och helt enkelt lägga till 16GB RAM så den har 32, hur mycket skulle det öka kostnaden då tror du? Eller går inte det? Jag tryckte på knappen och det stod massa alternativ, men inget som tycktes va RAM, trots att du just beskrev det som en av de enklaste sakerna att lägga till.

På vilken sida? Länka!
Citera
2025-03-19, 21:20
Medlem
Citat:
Så, vilken slutsumma?

Alltså, det är inte så exakt. Ska jag betala hela på en gång (som det lutar åt igen), så är det ett fall av "ju billigare, desto bättre", men jag vill ju samtidigt att den ska hänga med bra ett tag. Det som skulle kännas bra vore om den inte drar iväg en bit över 10,000 (alltså flera tusen till eller så), då skärmen betalas med andra pengar än datorn så slutsumman för datorn själv vore fortfarande tekniskt sett 10k. Men det finns helt enkelt lite svängrum om t.ex ett gäng hyfsade datorer går på knappa 10 och så går en perfekt på uppåt 11 t.ex. Så det är väl mer en riktlinje än ett maxtak, med tanken att den ska gå på runt där någonstans, med den datorn som känns bäst och har en bra kombination av styrka och pris. Den du posta sist kändes helt klart bäst hittills, men då sa ju Clint att det grafikkortet är sämst så man blir osäker igen...
Citera
2025-03-19, 21:23
Medlem
Citat:
På vilken sida? Länka!

https://www.komplett.se/product/1310...sort=PriceAsc#

Denna som du länkade. Står till höger under kundvagn och det.
Citera
2025-03-19, 21:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Alltså, det är inte så exakt. Ska jag betala hela på en gång (som det lutar åt igen), så är det ett fall av "ju billigare, desto bättre", men jag vill ju samtidigt att den ska hänga med bra ett tag. Det som skulle kännas bra vore om den inte drar iväg en bit över 10,000 (alltså flera tusen till eller så), då skärmen betalas med andra pengar än datorn så slutsumman för datorn själv vore fortfarande tekniskt sett 10k. Men det finns helt enkelt lite svängrum om t.ex ett gäng hyfsade datorer går på knappa 10 och så går en perfekt på uppåt 11 t.ex. Så det är väl mer en riktlinje än ett maxtak, med tanken att den ska gå på runt där någonstans, med den datorn som känns bäst och har en bra kombination av styrka och pris. Den du posta sitt kändes helt klart bäst hittills, men då sa ju Clint att det grafikkortet är sämst så man blir osäker igen...

Med vilka pengar vad betalas spelar ingen roll nu, det är ditt arrangemang. Så, igen, vilken är summan som gäller när du väl beställer datorn, och, med eller utan skärm?
Citera
2025-03-19, 21:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
https://www.komplett.se/product/1310...sort=PriceAsc#

Denna som du länkade. Står till höger under kundvagn och det.

Nu har den 32 GB RAM: https://www.komplett.se/configure/13...eAsc#undefined

Du ändrar via fältet - " Anpassa inför köp".
Citera
2025-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Nu har den 32 GB RAM: https://www.komplett.se/configure/13...eAsc#undefined

Du ändrar via fältet - " Anpassa inför köp".

Jag skrev ju om det fältet, jag hittade inget om just RAM innanför den knappen, bara typ allt annat (kanske att RAM hade något namn jag ej uppfattade). I den där nya länken står det dock samma pris och den är inne på knappen, kan du försöka länka den färdiga produkten igen?
Citera
2025-03-19, 21:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Alltså, det är inte så exakt. Ska jag betala hela på en gång (som det lutar åt igen), så är det ett fall av "ju billigare, desto bättre", men jag vill ju samtidigt att den ska hänga med bra ett tag. Det som skulle kännas bra vore om den inte drar iväg en bit över 10,000 (alltså flera tusen till eller så), då skärmen betalas med andra pengar än datorn så slutsumman för datorn själv vore fortfarande tekniskt sett 10k. Men det finns helt enkelt lite svängrum om t.ex ett gäng hyfsade datorer går på knappa 10 och så går en perfekt på uppåt 11 t.ex. Så det är väl mer en riktlinje än ett maxtak, med tanken att den ska gå på runt där någonstans, med den datorn som känns bäst och har en bra kombination av styrka och pris. Den du posta sist kändes helt klart bäst hittills, men då sa ju Clint att det grafikkortet är sämst så man blir osäker igen...

Han gör en subjektiv bedömning, personlig, som inte stämmer med hur det faktiskt är. Någon annan skulle göra en annan. Sök på nätet på "reviews" av produkten så ser du fakta.
Citera
2025-03-19, 21:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag skrev ju om det fältet, jag hittade inget om just RAM innanför den knappen, bara typ allt annat (kanske att RAM hade något namn jag ej uppfattade). I den där nya länken står det dock samma pris och den är inne på knappen, kan du försöka länka den färdiga produkten igen?

Eller så ändrar du DDR5 Minne själv.
Citera
2025-03-19, 21:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ge mig ett svar på mitt inlägg #259!
Citera
2025-03-19, 21:37
Medlem
Citat:
Eller så ändrar du DDR5 Minne själv.

RAM benämns alltså med produktnamn typ eller? Svårt för oss som har begränsade kunskaper
Det verkar som den bara byter ut det istället för att lägga till det dock. Men priset ökade med över en tusenlapp. Men det kanske var tillagt då även om den inte visade det som så? Aja, 16GB får räcka då. Så det svarar väl lite på din fråga: Slutsumma (utan skärm) bör helst gå på runt 10k, med undantag att lite över 11 eller så kan accepteras om datorn är så mycket bättre alternativ än de på 10 att det känns värt det. Ska man t.ex. be inet om ett förslag kanske biten med 11 kan skippas då de isåfall troligtvis skulle maxa ut på 11 direkt, så "10 med lite svängrum" kan väl ses som taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in