• 1
  • 2
2025-03-09, 16:10
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ingen fara då. För att optimera ytterligare kan du bara byta ut smör och grädde mot en skvätt lättmjölk och klick Becel Pro activ, så sänker du kolestorolet samtidigt - Win-win!

Tack för tipset!
Citera
2025-03-09, 17:37
Medlem
Sladdarens avatar
Ring din Vårdcentral och boka in din tid hos din läkare
Hälsoproblem löses bäst så iaf i slutänden

För mig är potatis och ris hur bra energi som helst iaf
Citera
2025-03-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Jag har börjat käka en del grönsaker för vikt nedgång och fyfan vad bra man mår då. Men käkar jag typ potatismos med torsk där efter det så mår jag illa och får ångest.

Vad beror det på?
Det undrar jag också. Just fisk med potatismos eller som gratäng ger mig magkramper och illamående. Det är annars en av mina favoriträtter
Funderar på om det kan vara stärkelsen som gör det. Väntar med spänning på fler svar.
Citera
2025-03-10, 07:13
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det undrar jag också. Just fisk med potatismos eller som gratäng ger mig magkramper och illamående. Det är annars en av mina favoriträtter
Funderar på om det kan vara stärkelsen som gör det. Väntar med spänning på fler svar.

Ja vet faktiskt inte vad det var, jag åt innan det en sallad och så 4-5 timmar efter fisk och potatismos. Och då mådde så dåligt av det, fisken var ju fryst och potatisen färsk.
Citera
2025-03-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Ja vet faktiskt inte vad det var, jag åt innan det en sallad och så 4-5 timmar efter fisk och potatismos. Och då mådde så dåligt av det, fisken var ju fryst och potatisen färsk.
Den senaste tiden har jag provat att inte göra mos, bara ta "krossad potatis" till, alltså riktigt mjukkokt potatis som jag krossar med gaffeln ihop med såsen medan jag äter. Det blir gott och inte fullt så påfrestande, men potatis är tungt - kanske tyngre för några av oss? Mina morföräldrar kallade potatis för bukfyllnad, och det är ju det (jfr Irland). Ändå tycker jag att en god potatis är jätteläcker i munnen och det finns så mycket man kan göra med den knölen.
Torsk, frysta fileer i styckförp. med pepparrotssås, senapssås, dillsås, tomatsås ... så gott och nyttigt. Annat grönt till istf potatis? Broccoli blir outhärdligt, bara blaskigt, tyvärr
Citera
2025-03-10, 16:05
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den senaste tiden har jag provat att inte göra mos, bara ta "krossad potatis" till, alltså riktigt mjukkokt potatis som jag krossar med gaffeln ihop med såsen medan jag äter. Det blir gott och inte fullt så påfrestande, men potatis är tungt - kanske tyngre för några av oss? Mina morföräldrar kallade potatis för bukfyllnad, och det är ju det (jfr Irland). Ändå tycker jag att en god potatis är jätteläcker i munnen och det finns så mycket man kan göra med den knölen.
Torsk, frysta fileer i styckförp. med pepparrotssås, senapssås, dillsås, tomatsås ... så gott och nyttigt. Annat grönt till istf potatis? Broccoli blir outhärdligt, bara blaskigt, tyvärr

Det låter ju skit gott. Men gjorde en hallomui sallad nu och ska nog bara försöka hålla mig till salladen ett tag och vänta med potatisen. Vet inte vad det kan har varit men carbs generellt har inte gjort mig ångest full eller att jag har mått dåligt då jag har ätit en muffis dom senaste dagarna. Men få se ska lära mig göra godare mat och då speciellt en god sallad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in