• 1
  • 2
2025-03-09, 10:38
Medlem
Verneissages avatar
Finns det tekniker som kan ställas in på att generera hur långvågiga radiovågor som helst? Alltså där det går att dra ner frekvensen hur lågt som helst utan restriktioner, och generera radiovågor med våglängder på tusentals ljusår eller mer? Frågan gäller själva generationen av sådana radiovågor, frågor om hur en mottagare skulle byggas eller vilken nytta det skulle göra för informationsöverföring hör inte hit. Bara om det finns tekniker som kan generera hur långvågiga radiovågor som helst, och i så fall hur de teknikerna fungerar.
Citera
2025-03-09, 11:06
Medlem
sommarlovs avatar
Javisst, du kan generera hur långa vågor du vill.
Enklast för en hemmafixare är väl att manuellt sänka och höja utspänningen på ett justerbart nätaggregat, i den hastighet du nu vill testa.

Svårigheten är nog att få ut signalen till omgivningen.
Jag har besökt Grimeton, en långvågssändare från förr, den finns i Varberg.
Där har dom en gigantisk antenn, och det var en av sakerna dom hittade på för att få sändareffekt.
Det finns mycket info på nätet om den, där kanske du hittar ledtrådar till det du vill göra.
Citera
2025-03-09, 12:04
Medlem
Smekarn87s avatar
Typ. Radiovågens våglängd måste också vara jämnt delbar med planks konstant
Citera
2025-03-09, 19:22
Medlem
Verneissages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Javisst, du kan generera hur långa vågor du vill.
Enklast för en hemmafixare är väl att manuellt sänka och höja utspänningen på ett justerbart nätaggregat, i den hastighet du nu vill testa.

Svårigheten är nog att få ut signalen till omgivningen.
Jag har besökt Grimeton, en långvågssändare från förr, den finns i Varberg.
Där har dom en gigantisk antenn, och det var en av sakerna dom hittade på för att få sändareffekt.
Det finns mycket info på nätet om den, där kanske du hittar ledtrådar till det du vill göra.
Finns det tekniker som kan generera våglängder som är längre än storleken på sändaren?
Citera
2025-03-09, 19:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verneissage
Finns det tekniker som kan generera våglängder som är längre än storleken på sändaren?
Du menar än antennen?

Ja, med en ferrit-antenn uppnår du sånt.
De satt exempelvis i gamla mellanvågs-mottagare.
Det hade varit opraktiskt med antenner i samma storlek som radio Luxemburgs sändarvåglängd på 208 meter!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrit...ite_rod_aerial
Citera
2025-03-09, 19:52
Medlem
Verneissages avatar
Citat:
Du menar än antennen?

Ja, med en ferrit-antenn uppnår du sånt.
De satt exempelvis i gamla mellanvågs-mottagare.
Det hade varit opraktiskt med antenner i samma storlek som radio Luxemburgs sändarvåglängd på 208 meter!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrit...ite_rod_aerial
Jag menar längre än sändaren. Det hade inte gått att bygga en flera tusen ljusår stor sändare till exempel. Finns det sändare som kan sända radiovågor vars våglängd är längre än sändarens storlek?
Citera
2025-03-09, 19:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag menar längre än sändaren. Det hade inte gått att bygga en flera tusen ljusår stor sändare till exempel. Finns det sändare som kan sända radiovågor vars våglängd är längre än sändarens storlek?
Någon av oss missförstår, i princip alla sändare är fysiskt mindre än våglängden.
Hur skulle det spela någon roll?
Citera
2025-03-09, 20:01
Medlem
Verneissages avatar
Citat:
Någon av oss missförstår, i princip alla sändare är fysiskt mindre än våglängden.
Hur skulle det spela någon roll?
Påverkas förmågan att ställa in våglängden som sänds av att våglängden är många gånger längre än sändarens storlek? I Så fall, vid vilken faktor storleksskillnad blir det ett problem?

Och finns det någon teknik som kan framställa så extremt låga frekvenser på våglängderna som flera år mellan vågtopparna?
Citera
2025-03-09, 20:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Påverkas förmågan att ställa in våglängden som sänds av att våglängden är många gånger längre än sändarens storlek? I Så fall, vid vilken faktor storleksskillnad blir det ett problem?

Och finns det någon teknik som kan framställa så extremt låga frekvenser på våglängderna som flera år mellan vågtopparna?
Jag förstår inte varför du fortsätter skriva om sändarens storlek?

Ta den strömkälla jag nämnde förr, vrid sakta och ända utspänningen under flera år, så har du signalen klar.

Vad ska du göra egentligen?
Citera
2025-03-09, 20:15
Medlem
Verneissages avatar
Citat:
Jag förstår inte varför du fortsätter skriva om sändarens storlek?

Ta den strömkälla jag nämnde förr, vrid sakta och ända utspänningen under flera år, så har du signalen klar.

Vad ska du göra egentligen?
Ferrit-antennen är enligt den länkade artikeln en mottagare. Finns det sändare som kan ställas in på att sända på precis hur låga frekvenser som helst?

Är intresserad av att utforska om det uppträder några nya fysikaliska effekter av extremt låg energi på fotoner. När det pratas om ny fysik så forskas det nästan bara om mycket höga energier i acceleratorer och liknande, det verkar vara brist på forskning som letar efter något nytt åt andra hållet, bland de mycket låga energierna.
Senast redigerad av Verneissage 2025-03-09 kl. 20:18.
Citera
2025-03-09, 20:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ferrit-antennen är enligt den länkade artikeln en mottagare. Finns det sändare som kan ställas in på att sända på precis hur låga frekvenser som helst?

Är intresserad av att utforska om det uppträder några nya fysikaliska effekter av extremt låg energi på fotoner. När det pratas om ny fysik så forskas det nästan bara om mycket höga energier i acceleratorer och liknande, det verkar vara brist på forskning som letar efter något nytt åt andra hållet, bland de mycket låga energierna.
Alla antenner kan användas både till att sända och ta emot.

Ta din vanliga apparat du lyssnar på musik med, med den kan du spela ner till ca 20Hz, räcker det?
Här kan du testa: https://onlinetonegenerator.com/
Min skräpdator kan inte spela under 80Hz.

För att excitera elektroner behövs säkert mer energi än så...
Citera
2025-03-09, 20:31
Medlem
Verneissages avatar
Citat:
Alla antenner kan användas både till att sända och ta emot.

Ta din vanliga apparat du lyssnar på musik med, med den kan du spela ner till ca 20Hz, räcker det?
Här kan du testa: https://onlinetonegenerator.com/
Min skräpdator kan inte spela under 80Hz.

För att excitera elektroner behövs säkert mer energi än så...
Vad jag har läst finns det ingen teoretisk maxvåglängd för fotoner, och eftersom längre våglängd medför lägre energi verkar fotoner i teorin kunna ha hur låg energi som helst. Det finns en teoretisk minimilängd, Plancks längd, men så kortvågiga fotoner är gammavågor, inte radiovågor som avses med denna tråds frågeställning. Men finns det praktiska metoder att generera hur långa våglängder som helst? Till och med lägre frekvenser än en miljarddels Hz?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in