Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Min sambo yrar om blodslinjer och skit, men tittar jag på min egen familj så den där blodslinjen är ju sällan speciellt kontinuerlig utan mer ett efterkonstruerat hopp plock. Så vist vi har en snart 200 år gammal familjegrav ( med ordentligmed unplatser kvar), vi har mark som varit i familjen lika länge och på andea sidan kan jag peka ut famijegården sedan minst slutet av 1500-talet, men vad har jag för ansvar för detta? Saker samlas och skingras kontinuerligt det är ju det som utgör varpen i tidens väv.
Du har inget ansvar från någon annan än dig själv. Och din historia är inget hop plock. Din genealogi sträcker sig genom årtusenden på samma sätt som för alla nu levande människor. Går du tillbaka 10 generationer hamnar du på 1600-talet. Den förfadern eller förmodern hade ju också 10 generationer bakom sig, som i sin tur hade 10 generationer bakom sig osv. Jag lider med de människor som inte har barn och inte heller får barnbarn. Måste kännas hemskt att veta att en tradition och ett sammanhang som pågått i 1000-tals år stannar pga en individ inte ville eller kunde få barn.
Att reproducera sig själv och sitt liv är en stor del av meningen med livet. Bara kolla på jordens historia. Från bakterier via dinosaurier till oss människor har evolutionen uppfyllt oss med lusten att reproducera oss själva. Tror man att det är allsmäktig gud som givit oss lusten, så spelar det ingen roll. Lusten till liv finns där hela tiden. Det mesta vi gör går ut på att vi ska fortsätta leva och sprida våra gener.
Njut av livet så länge det pågår. Om 100 år är vi alla glömda. Då är det fint att veta innan man drar sista sucken att ett litet barnbarns barn kanske sitter och släktforskar om dig och 2025-talet. Precis som jag gör om mina småländska släktingar på 1670-talet. Det skapar ett större livssammanhang än det jag som bara finns omkring mig. Livet blir rikare.