2025-03-09, 09:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Du fattar inte att man vill att ättelinjen ska fortsätta? Om du själv var del i en tradition som pågått i tusentals år skulle du då vilja att den traditionen försvann med dig? I så fall är det du som inte är normalt funtad. Hade du frågat 100 personer om detta skulle 90 hålla med mig.

Min sambo yrar om blodslinjer och skit, men tittar jag på min egen familj så den där blodslinjen är ju sällan speciellt kontinuerlig utan mer ett efterkonstruerat hopp plock. Så vist vi har en snart 200 år gammal familjegrav ( med ordentligmed unplatser kvar), vi har mark som varit i familjen lika länge och på andea sidan kan jag peka ut famijegården sedan minst slutet av 1500-talet, men vad har jag för ansvar för detta? Saker samlas och skingras kontinuerligt det är ju det som utgör varpen i tidens väv.
Citera
2025-03-09, 09:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Men så klart. Att vilja ha barn och barnbarn är naturligt. Utan denna drift hade vi som art upphört att existera för länge sedan. Att vilja reproducera sig är det mest självklara som finns.

Att vilja reproducera sig är ju naturligt, att vilja ha barn, speciellt om man, kanske inte lika så. Att vilja ha barnbarn skulle vara naturligt förstår jag inte.
Citera
2025-03-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn

Du är hjärnskadad om du inte vill ha barn. Hela vår existens predikeras över att skaffa barn och föra vidare våra gener. Fundera mer på hur du kan bota dig själv från dina egna mentala problem.
Citera
2025-03-09, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
På vilket sätt är det "en naturlig önskan"? Du har ju gjort din del genom att reproducera dig. Önskan om barnbarn är som jag ser det mest en sociala konstruktion sprungen ur önska att maximera oss själva genom "strategi spel" exempelvis makt genom fullbordat äktenskap mellan min unge och granngården unge så jag får tillgång till granngården sandtäckt och vattentäkt

Ja men det hjälper ju inte om inte barnen reproducerar sig i sin tur. Runt sin dödsbädd vill man se så många arvingar, att man kan vara säker på att ens gener går vidare (och även kulturella och personliga saker som man satsat in i släkten), och att man aldrig blir helt bortglömd.
Citera
2025-03-09, 10:25
Medlem
Citat:
Min sambo yrar om blodslinjer och skit, men tittar jag på min egen familj så den där blodslinjen är ju sällan speciellt kontinuerlig utan mer ett efterkonstruerat hopp plock. Så vist vi har en snart 200 år gammal familjegrav ( med ordentligmed unplatser kvar), vi har mark som varit i familjen lika länge och på andea sidan kan jag peka ut famijegården sedan minst slutet av 1500-talet, men vad har jag för ansvar för detta? Saker samlas och skingras kontinuerligt det är ju det som utgör varpen i tidens väv.

Du har inget ansvar från någon annan än dig själv. Och din historia är inget hop plock. Din genealogi sträcker sig genom årtusenden på samma sätt som för alla nu levande människor. Går du tillbaka 10 generationer hamnar du på 1600-talet. Den förfadern eller förmodern hade ju också 10 generationer bakom sig, som i sin tur hade 10 generationer bakom sig osv. Jag lider med de människor som inte har barn och inte heller får barnbarn. Måste kännas hemskt att veta att en tradition och ett sammanhang som pågått i 1000-tals år stannar pga en individ inte ville eller kunde få barn.

Att reproducera sig själv och sitt liv är en stor del av meningen med livet. Bara kolla på jordens historia. Från bakterier via dinosaurier till oss människor har evolutionen uppfyllt oss med lusten att reproducera oss själva. Tror man att det är allsmäktig gud som givit oss lusten, så spelar det ingen roll. Lusten till liv finns där hela tiden. Det mesta vi gör går ut på att vi ska fortsätta leva och sprida våra gener.

Njut av livet så länge det pågår. Om 100 år är vi alla glömda. Då är det fint att veta innan man drar sista sucken att ett litet barnbarns barn kanske sitter och släktforskar om dig och 2025-talet. Precis som jag gör om mina småländska släktingar på 1670-talet. Det skapar ett större livssammanhang än det jag som bara finns omkring mig. Livet blir rikare.
Citera
2025-03-09, 10:35
Medlem
Citat:
Att vilja reproducera sig är ju naturligt, att vilja ha barn, speciellt om man, kanske inte lika så. Att vilja ha barnbarn skulle vara naturligt förstår jag inte.
Evolutionärt sett så är det ju meningslöst att få barn om inte dina barn också får barn.
Citera
2025-03-09, 10:39
Medlem
Vill man ha barn är det väl klart att man vill ha barnbarn om man lyckas få någorlunda normala barn.
Citera
2025-03-09, 10:53
Medlem
Det handlar om att folk inte kan tänka sig att andra människor gör på sitt sätt eller att de avstår för att de har en så pass bra självinsikt att de inte passar som föräldrar. Själv har jag fått höra tjatet några gånger men det tog snabbt slut när jag på skarpen sa att jag aldrig kommer att skaffa barn, vilket också borde vara en självklarhet med tanke på mitt psyke och min personlighet. För dem gick tanken om släkt och fortplantning över det rationella tänkandet. Släktträdet och vad man åstadkommit är totalt irrelevant när man är död och så finns det ju alltid någon nära ens släkt som för livet vidare, om man nu alltså tycker att det är så viktigt med mänsklighetens överlevnad.
Senast redigerad av Delex 2025-03-09 kl. 10:57.
Citera
2025-03-09, 10:53
Medlem
AndersPersson99s avatar
Självklart vill man ha barnbarn. Får ens ungar inte egna ungar är de misslyckade.
Citera
2025-03-09, 11:03
Medlem
Att vilja ha är en sak, men man ska inte pressa sina barn på det, utan kommer det inte naturligt så får det vara. Väldigt irriterande när man hör folk tjata om barnbarn.

Många här verkar ha små släkter som de är rädda ska dö ut , själv har jag en stor släkt där många har 5-6 barn, så jag kanske är chili pga det, jag vet inte
Citera
2025-03-09, 11:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn
Jag har två barnbarn, det är inget jag bett om (avrådde från det första, men glad när de stod på sig och jag fick en fantastisk liten person i mitt liv).

Men, jag skulle säga att det framförallt är mödrar som börjar tjata om barnbarn helt enkelt eftersom kvinnor driver projekt. Det första projektet är familjebildning. Man är ansvarig för familjedriften. När barnen är utflugna bestämmer kvinnan nytt projekt, allt som oftast antingen "självförverkligandet" eller "mormor/farmor" vilket är förlängningen av det man redan gjort men mer lustfyllt och mindre ansvar.

Vissa kvinnor får pojkar som är oerhört senfärdiga att skaffa relationer och barn. Dessa pojkar blir sällan män eftersom modern låter det första projektet fortlöper in absurdum.
Citera
2025-03-09, 11:12
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Att kräva barnbarn är ju dumt. Men att vilja ha barnbarn är naturligt och självklart. Jag själv är pappa till 3 barn. 2 pojkar 1 flicka. Tillsammans har de 4 döttrar. Detta gör att jag, inte kräver, men gärna vill ha, en sonson. Saken är ju den att jag i rakt nedstigande led har förfäder tillbaka i tiden i tills vår art skilde sig från neandertalarna. Jag ser gärna att denna tradition fortsätter. Har ingen lust att vara "den näst siste mohikanen".
Finns inget som hindrar dessa 4 döttrar från att avla söner själva. Så bara för att man hoppar över en generation av män betyder det inte att du är ditt släktes sista man nånsin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in