2025-03-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hittade faktiskt inget i gamla trådar, bara specifikt om vissa modeller och annonser

Här diskuterar vi bilar inte etnicitet på bilägare

Jag är av typen att jag hellre lagar och köper sällan nytt så blir väldigt misstänksam
En liten andel annonser anger fel men de flesta skriver bra i motor+låda etc

På en nyare bilar kan jag tänka mig att ägare säljer när det kommer lite småfel eller elfel
Medan en klassiker på äldre är att man släcker motorlampan, besiktigar och säljer
Eller att avgasvärden är precis på gränsen?

Lite misstänksamt om man har besiktigat flera månader för tidigt?

jag vill tro att bekväma ägare byter in sina fungerande bilar hos bilhandlare till en nyare?
eller precis tvärtom, bilen krånglar, man byter bilen och handlaren fixar/döljer felet?
går det att köpa en äldre fungerande bil från en bilhandlare? får ibland intrycket att de är biligare hos handlare än privat

Vad är era erfarenheter över tid?
Jag har aldrig sålt en enda bil när det har börjat komma massa fel på den. Föredrar att byta innan felen kommer, vilket traditionellt har inneburit att jag har bytt till en fabriksny bil ungefär var fjärde år.

Just nu är det dock privatekonomiskt självmord att köpa helt nytt, så nu köper jag hellre bilar som är 1-3 år gamla och behåller i 3-4 år.

Byter ALLTID bil innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla. Normalt nånstans mellan 10.000-12.000 mil eller 8-10 år.
Senast redigerad av peter_pung 2025-03-09 kl. 10:14.
Citera
2025-03-09, 10:14
Medlem
Egentligen säljer folk bilen innan den blir sliten av samma anledning som man tar hem en hantverkare när något ska fixas i hemmet.

Man har egentligen inte kunskapen att hantera en bil så att den håller i längden.

Det tror jag är främsta skälet att man vill byta bil hela tiden och är då beredda att betala den ev extrakostnad som det då blir att äga en ny bil.

(givetvis även för att undvika de verkstadskostnader som blir när garantierna går ut också)
Citera
2025-03-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Man vill hålla en viss statusnivå som man vill signalera till omgivningen.

2. Man är inte så praktiskt lagd eller att man vill göra annat på sin fritid. Man inser att en äldre bil så småningom kommer leda till mer fixa. Allt från att byta lampor till att byta bromsar och laga rost. Ska man betala för detta arbete så blir det dyrt.

3. Man är beroende av att bilen alltid startar. Finns ju en del som gillar att ha 4 "skrotbilar" på gårdsplanen för att kunna plocka reservdelar så att förhoppningsvis någon kan starta. Har jobbat med folk som trots att de ägt 5 bilar inte kunnat komma till jobbet utan på morgonen insett att de måste ta en oplanerad semesterdag för att reparera bilar så att de kan jobba nästföljande arbetsdag.

Om man tycker att bilen är bra men ändå vill byta så är det ju definitivt ett alternativ att besikta bilen i förtid. Då visar man köparen att bilen är "bra". Man bör kunna få tillbaka pengarna med marginal.

Det där är ”hillbilly snack”………Det är en mikroskopisk skara som byter bil av ”status själ”……Det gjorde kanske folk på 70-talet eller så bor man på landet eller är av utländsk härkomst där detta verkar vara viktigt
För merparten är bilen något man måste ha i vardagen.

Mecka bil likaså det är försvinnande få som ens tänkt eller kan göra det……Byta lampor och laga rost då bor man på landet och kör Volvo 740…….99.9% av befolkningen har knappt sett rost på en bil.
Bara byta lampa är även för erfarna svårt på många bilar eller man får inte ens göra det.
Citera
2025-03-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Man vill hålla en viss statusnivå som man vill signalera till omgivningen.
Detta kör jag på och eftersom MÅNGA bilhandlare skickat brev om att köpa min riskokare , som är 26 år gammal, så behåller jag den tills den inte är körbar längre..
Alla som köper förlorar ju en hel del pengar på bytet ,men det tänker dom inte på..
Citera
2025-03-09, 10:36
Medlem
systems avatar
Jag säljer mina fullt fungerande bilar då de är ca 3 år gamla för att jag vill ha nya som slipper såväl besiktning som större service. Jag får bra betalt för dem, och jag har ganska bra ställt så merkostnaden är försumbar.
Citera
2025-03-09, 10:42
Medlem
När jag var yngre bytte jag bil många gånger bara för att jag var trött på den gamla eller ville prova något nytt. Sen så fick man ju snabbt råd med en finare bil och kunne gå från 20k til 50k til 100k i prisklass inom kort tid.

Några av bilarna fanns det sk. dolda fel på som man sket i att laga eller informera om men så var det ju även med bilarna man köpte. Inte fan skulle väl jag fixa alla fel på min egen bil för att sen köpa en annan och fixa all skit på den med.

Där i ligger väl en stor del av risken med att köpa begagnat bil av privatperson och har man inte koll på bilar får man ta med mekaniker eller köpa från bilhandlare.

Typiska fel man enkelt kunne sälja en bil med var t.ex ej fungerande AC om man sålde på vintern. Bussningar i fram och bakvagn som började på att bli dårliga och koster multum att byta. Stötdämpare som var slut eller oljeförbrukning på motor över x antal hundra eller tusen km.

En bil med alla dom felen är fortfarande fungerande och skulle säkert klara av en besikning och sen bli köpt av någon som inte kan något om bilar.
Citera
2025-03-09, 11:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Först och främst säljer folk bilar när de börjar krångla. Nej, ytterst få säljer pärlor för de vill ha något nyare.

Nej det där stämmer inte alls. För många töntar är det oerhört viktigt att ha en ny eller nästan ny bil hela tiden så de byter bil efter några år.

Vi andra tackar för det och köper begagnade bilar i gott skick till halva priset!
Citera
2025-03-09, 11:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man har egentligen inte kunskapen att hantera en bil så att den håller i längden.

Vad fan snackar du om? Vad behöver man för kunskaper för att äga en modern 5-10 år gammal bil?
Citera
2025-03-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan snackar du om? Vad behöver man för kunskaper för att äga en modern 5-10 år gammal bil?

Med rätt kunskaper så kommer man underhålla bilen korrekt och inte åka på de här plötsliga skadorna som kommer som en blixt från blå himmel.
Citera
2025-03-09, 11:08
Medlem
Folk vill väl ha en fräsch bil. Vi köpte en två år gammal bil, jättefin och går som en klocka. Förra ägaren hade bytt in den mot en helt ny bil.
Citera
2025-03-09, 11:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med rätt kunskaper så kommer man underhålla bilen korrekt och inte åka på de här plötsliga skadorna som kommer som en blixt från blå himmel.

Ja man måste ha JÄTTEMYCKET kunskaper för att lämna in bilen på service en gång per år och tvätta den då och då.

Jisses vilken mupp du är!
Citera
2025-03-09, 11:11
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Där i ligger väl en stor del av risken med att köpa begagnat bil av privatperson och har man inte koll på bilar får man ta med mekaniker eller köpa från bilhandlare.

Du menar att det är mindre risk att köpa bil av ärlige Hassan än att köpa bilen direkt från första ägaren?
Det låter som att du inte har gjort så många bilaffärer, du resonerar i termer som bara en oerfaren gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in