2025-03-08, 14:10
Medlem
Jag är också förvånad över att vi snarkar. Det är knepigt att se någon fördel med det.

Nu är det nog mer eller mindre hos alla, men jag tycker mig se att övervikt förstärker snarkandet. Själv så snarkade jag inte alls under väldigt många år, sen plötsligt så sa tjejen (lika förvånad), du snarkar!!

Under några år så kom det och försvann, vilket var väldigt mysko, tills vi fann sambandet. Vid x kg så börjar jag snarka, går jag under denna vikt så försvinner snarkandet.

Ni kan gissa en gång, men förmodligen gissa rätt i att jag sedan denna insikt gör allt för att hålla mig under x kg och inte snarka på nätterna.

x kg i mitt fall motsvarar ungefär 2-4 kg övervikt, så jag har lite marginal till min ideala vikt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-03-08 kl. 14:12.
Citera
2025-03-08, 15:20
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det handlar väl främst om övervikt. Jag kan sova hur som helst, snarkar i princip aldrig.

Många småfeta män därute som "bara har en manlig kroppsform". Dessa snarkar.

Och om man hör snarkningar när kärringen står på alla fyra?!

Jo, förvisso, men jag har 8% kroppsfett och ibland händer det att jag snarkar. Har spelat in mig själv i sömnen för att jag pratar och kommer med skitbra idéer, men ibland hör man *snark, snark, sanningen bakom den speciella relativitetsteorin, snark, snark*
Citera
2025-03-08, 15:27
Medlem
Dalulvens avatar
Mina snarkningar är så brutala att en Allosaurus skulle skita på sig och omedelbart ta till flykten. Dragon!
Citera
2025-03-08, 15:30
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Jo, förvisso, men jag har 8% kroppsfett och ibland händer det att jag snarkar. Har spelat in mig själv i sömnen för att jag pratar och kommer med skitbra idéer, men ibland hör man *snark, snark, sanningen bakom den speciella relativitetsteorin, snark, snark*

Man snarkar klart mer när man är tjockare än smalare, har jag själv märkt. Men även sedan Covid tycker jag att jag börjat snarka lite mer, då jag ibland är jättetäppt i båda näsborrarna och nog andas med öppen mun i sömnen. Har alltså haft i princip bihåle-inflamation och snuva från och till sedan sommaren 2020.
Citera
2025-03-08, 15:32
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Ser inte detta som viktigt
Men visst kan man reflektera över långsiktiga konsekvenser

Inte jag heller, men grundfrågan var väl lite huruvida snarkningar är evolutionärt eller inte? Det kan ju bara vara så att alla människor har "felet" snarkningar medfött, men det uppstår inte förrän man väger för mycket eller nån annan faktor. Alltså påverkar det inte människans utveckling alls, utan är bara slumpmässigt.
Citera
2025-03-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Inte jag heller, men grundfrågan var väl lite huruvida snarkningar är evolutionärt eller inte? Det kan ju bara vara så att alla människor har "felet" snarkningar medfött, men det uppstår inte förrän man väger för mycket eller nån annan faktor. Alltså påverkar det inte människans utveckling alls, utan är bara slumpmässigt.
Mkt ålders fetma sömnsjukd rel
Sömnapne är ytlig andn , syrebr under sömn

Vet ej mkt om gener
Citera
2025-03-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Mkt ålders fetma sömnsjukd rel
Sömnapne är ytlig andn , syrebr under sömn

Vet ej mkt om gener

Sömnapne är en sjukdom som jag inte vet om den kan botas.

Nu har jag en CPAP maskin, som blåser in luft så att tungan inte kan falla tillbaka.

Den kommer att förlänga mitt liv med tio år.

Jag är överviktig, men det var inte min far, och han snarkade som en gris.

Så jag tror att det är något genetiskt.
Citera
2025-03-08, 16:20
Medlem
Allt i vår evolution är inte en fördel, långt ifrån. Det är inte som att vi ”maxas” på något sätt eller att allt vi gör är en dold superkraft…
Citera
2025-03-08, 16:35
Medlem
Der finns bevis på a t t vi snabbt får sämre gener sedan 1840 talet när fler började överleva barnd
Hörde om det på ngn diskussionskanal som lade upp detaljerna snyggt men minns ej mkt
Citera
2025-03-08, 16:43
Medlem
Snarkning är ingen fördel ur evolutionsteorins synvinkel, tvärtom skulle det då göra att rovdjur lättare hittade till dig medan du sover eller att du stör andra i gruppen så deras sömn försämras.

Snarkning ska snarare ses som en bieffekt av andra anatomiska och fysiologiska egenskaper som varit evolutionärt gynsamma, såsom människans förmåga att tala eller avslappning under sömnen.

Snarkningen är alltså en bieffekt som har haft mindre betydelse. Vet inte om tjejerna håller med om det, det är ju oftast de som får dålig nattsömn.

Så svaret på rubriken torde bli ett JA, big fail.
Citera
2025-03-08, 19:58
Medlem
Mr Hectors avatar
Snarkning är definitivt ingen fördel evolutionärt. Men det beror definitivt inte enbart på övervikt även om det är en stor nackdel. Jag snarkar som fan och har förmodligen Europas längsta mjuka gom. Gått lite upp och ner genom åren men snarkade trots att jag hade minimalt med fett när jag var som mest tränad.
Citera
2025-03-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Varför snarkar vi?

Är det inte evolutionärt en jävla dålig grej då rovdjuren som åt oss på stenåldern bara behövde följa snarkningarna så var middagen klar så att säga?

Mycket märkligt?
I och med att det finns så är det en positiv egenskap hos människan. Dock finns det en teori att käken hos oss här blivit mindre och det är därför man snarkar. En aspekt av det är visdomstanden som inte längre används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in