• 1
  • 2
2025-03-08, 10:55
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Varför snarkar vi?

Är det inte evolutionärt en jävla dålig grej då rovdjuren som åt oss på stenåldern bara behövde följa snarkningarna så var middagen klar så att säga?

Mycket märkligt?
Citera
2025-03-08, 11:06
Medlem
Det är snarare en skyddsmekanism, rovdjuren tror att det är ett än större rovdjur som ligger och morrar
Citera
2025-03-08, 11:09
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det är snarare en skyddsmekanism, rovdjuren tror att det är ett än större rovdjur som ligger och morrar
Det tror jag inte på. Ett utsvultet urtidsdjur gick nog i klinch med vad som helst för att säkra sin middag tror jag.
Citera
2025-03-08, 11:20
Medlem
S.O.Stolps avatar
Den som snarkar är ofta överviktig och därmed mindre värd. Därför ska den fete snarkaren locka till sig rovdjuren och skona resten av gruppen.
Citera
2025-03-08, 11:20
Medlem
Neksnors avatar
Vi utvecklades som djur som gick på alla fyra och jag har fattat det som att lungorna sitter fast i övriga kroppen huvudsakligen på ryggsidan. Jag skulle tro att hela "andningsorganet" är anpassad för aktiviteter ståendes på alla fyra eller bakbenen, dagens fötter.
Ligga på rygg blir då en ganska konstig position och det är väl huvudsakligen i den som man snarkar?
Finns det något liknande djur (ex hund, katt, häst, kamel, diverse apor ...) som regelbundet sover på rygg?
Citera
2025-03-08, 11:32
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Den som snarkar är ofta överviktig och därmed mindre värd. Därför ska den fete snarkaren locka till sig rovdjuren och skona resten av gruppen.
Men flockdjur som vi människor är sover ihop som apor.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vi utvecklades som djur som gick på alla fyra och jag har fattat det som att lungorna sitter fast i övriga kroppen huvudsakligen på ryggsidan. Jag skulle tro att hela "andningsorganet" är anpassad för aktiviteter ståendes på alla fyra eller bakbenen, dagens fötter.
Ligga på rygg blir då en ganska konstig position och det är väl huvudsakligen i den som man snarkar?
Finns det något liknande djur (ex hund, katt, häst, kamel, diverse apor ...) som regelbundet sover på rygg?
Hundarna jag haft går på alla fyra och snarkar satan. Inte katterna dock. Märkligt?

Edit: tråd på annat forum:https://www.quora.com/Are-there-anim...on-their-backs
Senast redigerad av Kyrkbacken 2025-03-08 kl. 11:34.
Citera
2025-03-08, 11:33
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken

Hundarna jag haft går på alla fyra och snarkar satan. Inte katterna dock. Märkligt?
Dagens hunder är sönderknullade för att se söta ut, vilket kan påverka andningen.
Citera
2025-03-08, 11:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Men inte ihop med snarkaren. Snarkaren sparkar man ut så han får sova själv, och vara lockbete på samma gång.
Citera
2025-03-08, 11:40
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Kanske snarkning är ett sätt för flocken att känna sig säker under sömnen då det ger trygghet att flocken är samlad och kan försvara sig mot rovdjur?
Citera
2025-03-08, 11:42
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det handlar väl främst om övervikt. Jag kan sova hur som helst, snarkar i princip aldrig.

Många småfeta män därute som "bara har en manlig kroppsform". Dessa snarkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Och om man hör snarkningar när kärringen står på alla fyra?!
Citera
2025-03-08, 11:45
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
...
Och om man hör snarkningar när kärringen står på alla fyra?!
Då är det stora problemet inte snarkningarna utan din sexuella förmåga.
Citera
2025-03-08, 12:10
Medlem
Min katt snarkar också, ibland ganska högt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in