2025-03-08, 10:38
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
det är faktist en stor anledning till att många inte klarar säkerhetsprövningen, för stora lån gör dig ekonomiskt sårbar. säkerhetsprövningarna har blivit rejält mycket svårare sen ryssland gick in i ukraina
Är det så illa?
Förstår ju att det kan vara så om man ligger på bristningsgränsen ekonomiskt men så verkar det ju inte vara i detta fallet.
Citera
2025-03-08, 10:39
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Är det så illa?
Förstår ju att det kan vara så om man ligger på bristningsgränsen ekonomiskt men så verkar det ju inte vara i detta fallet.

det görs alltid en invididuell bedömning, med den lilla informationen vi fått från TS låter detta som en 3:a och då går det nog bra. men många lån och ansträngd ekonomi hade aldrig flygit om det var en klass 1:a
Citera
2025-03-08, 10:53
Medlem
Fick en liten paus, jo angående säkerhetsintervjuer så måste de genomföras regelbundet för att kunna fånga upp när någon hamnar i trubbel. Ens ekonomi kan ju förändras under åren.

Andra frågor som tas upp kan variera beroende på situation, men ofta så kan man nog räkna med att få politiska frågor kring det man jobbar med. Är man involverad i t.ex vapen, så kan frågor kring krig & fred tas upp likaså synen på vapen diskuteras. Jobbar man med kriminella, så kan det som redan nämns i tråden vara viktigt att kolla familje, släkt och vänskapsrelationer ifall där finns risk för påtryckningar från kriminella.

Så vilka frågor beror på arbetsgivaren.

Jag har inte varit med om att någon blivit avskedad efter en säkerhetsintervju, däremot så har många (nåja inte så många som jag personligen känner till, men flera ) misslyckats med att få jobbet pga säkerhetsintervjun inte gick så bra. Man har fallerat på främst ekonomi och droger.

Man tar också upp vart du reser någonstans. Det finns som alla säkert vet ett par länder som aktivt är fientliga mot Sverige, så riskbilden finns där när man är ute och reser. Det kan bli en varningsflagga om man i dagsläget reser till Ryssland.

Sedan tas det ofta upp om man är politiskt aktiv och även om någon i familjen är politiskt aktiv. I vissa fall kan val av parti vara en varningsflagga, det beror på arbetsplatsen.

Men det är iallafall min personliga erfarenhet att det blir inga konsekvenser om man inte har riktigt allvarliga problem. Som t.ex att man går bärsärkagång i sociala media och blir känd som ett rysstroll... och därmed aktivt motarbetar svenska säkerhetsintressen.
Citera
2025-03-08, 11:00
Medlem
Citat:
Vore ju konstigt om du fick sparken för att du har lån, det är det ju väldigt många andra som har också.
Har det inte hänt tidigare under dina år på företaget att folk blivit kallade på såna här intervjuer?

Inte sparken men om TS inte uppfyller säkerhetskrav som ställs för arbetet och arbetsgivaren inte kan erbjuda annat arbete så kan TS bli uppsagd pga arbetsbrist.

Lite som man tex jobbar som chaufför men blir av med körkortet.
Citera
2025-03-08, 11:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Jag och några kollegor blev kallade till säkerhetsintervju av ett visst externt säkerhetsföretag.

Grejen är den att vi redan har anställning i ett företag sedan många år, och själv så har jag jobbat där i mer än 10 år. Det är ett handelsföretag med lite högre säkerhetsklass.
Jag tycker det hela är bara mycket märkligt att de vill ha säkerhetsintervjuver nu, och varför just jag när det finns så många andra att välja.

Vad brukar en sådan här intervju innehålla och vad kollar de upp egentligen?

Jag har inget i belastningsregistret och är inte hos Kronofogden, men jag har en ansträngd ekonomi och många lån, fast inte så illa så att jag går back varje månad.

Om man får ett dåligt resultat på intervjun, kan det då finnas en risk att jag blir av med min anställning?? Det vore ju verkligen hemskt!
Utan att röja för mycket; varför externt företag? Menar du de som ska utföra kontrollen är externer, eller är det en uppdragsgivare åt ditt företag som kräver säkerhetsprövning för att ingå i projekt?
Citera
2025-03-08, 11:40
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Utan att röja för mycket; varför externt företag? Menar du de som ska utföra kontrollen är externer, eller är det en uppdragsgivare åt ditt företag som kräver säkerhetsprövning för att ingå i projekt?

det är ganska vanligt att mindre företag inte har en "riktig" säkerhetschef eller en organisation som klarar av att göra en vettig säkerhetsprövningsintervju, därför hyr man ofta in signalskyddschef & säkerhetschef nån dag i veckan som hanterar dessa frågor
Citera
2025-03-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Jag och några kollegor blev kallade till säkerhetsintervju av ett visst externt säkerhetsföretag.

Grejen är den att vi redan har anställning i ett företag sedan många år, och själv så har jag jobbat där i mer än 10 år. Det är ett handelsföretag med lite högre säkerhetsklass.
Jag tycker det hela är bara mycket märkligt att de vill ha säkerhetsintervjuver nu, och varför just jag när det finns så många andra att välja.

Vad brukar en sådan här intervju innehålla och vad kollar de upp egentligen?

Jag har inget i belastningsregistret och är inte hos Kronofogden, men jag har en ansträngd ekonomi och många lån, fast inte så illa så att jag går back varje månad.

Om man får ett dåligt resultat på intervjun, kan det då finnas en risk att jag blir av med min anställning?? Det vore ju verkligen hemskt!
Dom har väl frågat runt och ditt namn kom upp
Citera
2025-03-08, 12:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
det är ganska vanligt att mindre företag inte har en "riktig" säkerhetschef eller en organisation som klarar av att göra en vettig säkerhetsprövningsintervju, därför hyr man ofta in signalskyddschef & säkerhetschef nån dag i veckan som hanterar dessa frågor
Ah, då förstår jag. Tack för förtydligandet.

Jag jobbar på ett företag som nyligen säkerhetsklassat vissa avdelningar, så är också lite nyfiken på hur det går till.
Citera
2025-03-08, 12:27
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte sparken men om TS inte uppfyller säkerhetskrav som ställs för arbetet och arbetsgivaren inte kan erbjuda annat arbete så kan TS bli uppsagd pga arbetsbrist.

Lite som man tex jobbar som chaufför men blir av med körkortet.
Okej, men så länge man klarar sin ekonomi och inte har anmärkning osv kan man väl inte anses som en risk? (Även om man kanske är det)
Då skulle ju var och varannan medelsvensson med för hög belåning på sin villa vara en säkerhetsrisk och bli uppsagd.
Kanske om dom ser ett mönster med massa smålån osv att det ses annorlunda?
Citera
2025-03-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Men helvete, varför är Flashback fulla med självpåtagna experter som har varken kunskap eller erfarenheter om det ämne som uttalat sig om?

Har du tvångstankar?

”-Nej jag kan ingenting om säkerhetsintervjuer, men jag bara MÅSTE få kläcka ur mig!!!”

1. Arbetar du i en viss typ av verksamhet, så ska arbetsgivaren upprepa säkerhets intervjuer regelbundet.

Så det är inget konstigt att du och dina kollegor vill kalla det till en ny säkerhetsintervju.

2. Nej, dom kommer inte att ”få tillgång till sådan information”. Vi har banksekretess i Sverige, det finns inte en chans i helvetet att ett par random snubbar på ett säkerhetsföretag kan få tag på information om vilka lån du har på olika kreditinstitut.

Däremot, beroende på vilken klassning du har, så kan de få information om din totala skuldsättning.

3. Enbart det faktum att du är skuldsatt mer än genomsnittet är inte skäl nog.

4. ”Främmande makt”, ”kollar din familj”? Helvete vad du är uppe på läktaren och cyklar!

Du har fel, och den du citerar har rätt.

Lånen - syns vid kreditupplysning, vilket görs.
Familjen, risk från närstående, sambo etc kontrolleras, bland annat genom rättsdatabaserna.

Anledningen är att sårbarheten skapar risk.
Citera
2025-03-08, 13:01
Medlem
Citat:
Okej, men så länge man klarar sin ekonomi och inte har anmärkning osv kan man väl inte anses som en risk? (Även om man kanske är det)
Då skulle ju var och varannan medelsvensson med för hög belåning på sin villa vara en säkerhetsrisk och bli uppsagd.
Kanske om dom ser ett mönster med massa smålån osv att det ses annorlunda?

Ja, bara ett normalt villalån har jag svårt att se som någon speciellt risk. Dock är det ju långt ifrån alla medelsvensson som har jobb som fodrar en säkerhetsinterju.
Citera
2025-03-08, 15:16
Medlem
Banditas avatar
När jag var på säkerhetsintervju för ett par år sedan så ställdes det frågor om ekonomi och skulder, om jag hade folk i min närhet som pysslade med kriminalitet, eget belastningsregister, har jag gjorde något olagligt någon gång etc.

Svarade ärligt på allt. Att det mest illegala jag har gjort är att jag har provat att röka på i yngre dar, jag hade vid tillfället en mindre skuldsumma som höll på att betalas av, och jag hade någon vän som hade problem med missbruk av illegala substanser. I övrigt var (och är ännu) jag en väldigt ospännande person som jobbar, hänger med familjen och chillar hemma mest.

Han som höll i intervjun betonade att så små saker inte utgjorde någon oro, och att det var till min fördel att jag var ärlig istället för att försöka ljuga. Även att han kunde se det på både kroppsspråk och mitt sätt att prata, och att det hade varit mer oroväckande om jag hade hävdat att jag inte hade några skulder, och de får reda på det när de kollar upp mig istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in