• 1
  • 2
2025-03-08, 09:15
Medlem
Jag och några kollegor blev kallade till säkerhetsintervju av ett visst externt säkerhetsföretag.

Grejen är den att vi redan har anställning i ett företag sedan många år, och själv så har jag jobbat där i mer än 10 år. Det är ett handelsföretag med lite högre säkerhetsklass.
Jag tycker det hela är bara mycket märkligt att de vill ha säkerhetsintervjuver nu, och varför just jag när det finns så många andra att välja.

Vad brukar en sådan här intervju innehålla och vad kollar de upp egentligen?

Jag har inget i belastningsregistret och är inte hos Kronofogden, men jag har en ansträngd ekonomi och många lån, fast inte så illa så att jag går back varje månad.

Om man får ett dåligt resultat på intervjun, kan det då finnas en risk att jag blir av med min anställning?? Det vore ju verkligen hemskt!
Citera
2025-03-08, 09:20
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Vore ju konstigt om du fick sparken för att du har lån, det är det ju väldigt många andra som har också.
Har det inte hänt tidigare under dina år på företaget att folk blivit kallade på såna här intervjuer?
Citera
2025-03-08, 09:26
Medlem
Jag har lite information på omvägar om denna typen av intervju, då jag hade ett sådant jobb på gång för något år sedan och hörde mig för vad en sådan intervju innebär.

Som jag förstod det hela (och baserat på ditt inlägg) så kan din ekonomi vara dig till last. Det lönar sig naturligtvis inte att ljuga om de lån du har, då de säkerligen kommer få tillgång till all sådan information. Utan säg som det är och att du har råd att ha dessa lån, punkt slut. Det de kommer lägga i vågskålen är helt enkelt: hur troligt är det att du skulle kunna ta emot mutor för att delge känslig information till en främmande makt? Det vill säga; är dina lån så pass stora (och din ekonomi så pass pressad) att detta vore en reell motivation för dig personligen. Jag gissar på att svaret är nej, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för detta så länge du själv framstår som säker på att din ekonomi är under kontroll.

En annan sak de kollar är din familj. Har du något syskon, halvsyskon, förälder eller möjligen kusiner som är tungt kriminella? Om inte så är det inga problem.

Och så frågar de även om alkoholvanor och droganvändning. Kanske även andra beroenden, typ spelberoenden och liknande. Kort och gott så kommer de leta efter alla former av varningsflagg.

Jag kan mycket väl tänka mig att du blir omplacerad om du inte klarar intervjun (sparkad kan du inte bli tänker jag).
Senast redigerad av ladicius 2025-03-08 kl. 09:30.
Citera
2025-03-08, 09:30
Medlem
Ett exempel, läs förslagsvis under ekonomi:

https://www.fmv.se/globalassets/doku...gsintervju.pdf
Citera
2025-03-08, 09:35
Medlem
Beroende på vad det är för typ av företag så kan de ha olika rätt att vidta åtgärder.
Vissa företag/organisationer har rätt enligt lag att få en massa information om dig. Andra företag/organisationer som inte har rätt enligt lag, tar sig den rätten för att du inte protesterar.

Jag skulle nog ifrågasätta syftet med intervjun så här 10 år in på din anställning. Rådgör med ett juridiskt ombud innan mötet, om du ens behöver ställa upp o gå på det. Ta även med dig en representant som representerar dina intressen.

Kanske har det hänt något på företaget o de vill utreda saken. Kanske de inte gillar dig o vill bli av med dig.
Frågan är vad för vinst du får ut av det hela att ställa upp på den här cirkusen?
Citera
2025-03-08, 09:40
Medlem
manfalangs avatar
De vill väl kolla att ingen av de anställda har fått någon dom efter anställning. Det är bra att de gör kollar regelbundet, tycker inte du själv det?

Hanterar du pengar i ditt arbete kanske de tycker det finns en viss risk då du har dålig ekonomi att ha dig kvar att hantera kontanter?
Citera
2025-03-08, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag har lite information på omvägar om denna typen av intervju, då jag hade ett sådant jobb på gång för något år sedan och hörde mig för vad en sådan intervju innebär.

Som jag förstod det hela (och baserat på ditt inlägg) så kan din ekonomi vara dig till last. Det lönar sig naturligtvis inte att ljuga om de lån du har, då de säkerligen kommer få tillgång till all sådan information. Utan säg som det är och att du har råd att ha dessa lån, punkt slut. Det de kommer lägga i vågskålen är helt enkelt: hur troligt är det att du skulle kunna ta emot mutor för att delge känslig information till en främmande makt? Det vill säga; är dina lån så pass stora (och din ekonomi så pass pressad) att detta vore en reell motivation för dig personligen. Jag gissar på att svaret är nej, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för detta så länge du själv framstår som säker på att din ekonomi är under kontroll.

En annan sak de kollar är din familj. Har du något syskon, halvsyskon, förälder eller möjligen kusiner som är tungt kriminella? Om inte så är det inga problem.

Och så frågar de även om alkoholvanor och droganvändning. Kanske även andra beroenden, typ spelberoenden och liknande. Kort och gott så kommer de leta efter alla former av varningsflagg.

Jag kan mycket väl tänka mig att du blir omplacerad om du inte klarar intervjun (sparkad kan du inte bli tänker jag).

Men helvete, varför är Flashback fulla med självpåtagna experter som har varken kunskap eller erfarenheter om det ämne som uttalat sig om?

Har du tvångstankar?

”-Nej jag kan ingenting om säkerhetsintervjuer, men jag bara MÅSTE få kläcka ur mig!!!”

1. Arbetar du i en viss typ av verksamhet, så ska arbetsgivaren upprepa säkerhets intervjuer regelbundet.

Så det är inget konstigt att du och dina kollegor vill kalla det till en ny säkerhetsintervju.

2. Nej, dom kommer inte att ”få tillgång till sådan information”. Vi har banksekretess i Sverige, det finns inte en chans i helvetet att ett par random snubbar på ett säkerhetsföretag kan få tag på information om vilka lån du har på olika kreditinstitut.

Däremot, beroende på vilken klassning du har, så kan de få information om din totala skuldsättning.

3. Enbart det faktum att du är skuldsatt mer än genomsnittet är inte skäl nog.

4. ”Främmande makt”, ”kollar din familj”? Helvete vad du är uppe på läktaren och cyklar!
Citera
2025-03-08, 09:49
Det beror på vilket jobb det är och vilken säkerhetsklassning det rör sig om. Detta är information från Kriminalvården:

"Vid säkerhetsprövningen klarläggs dina personliga egenskaper och andra personliga förhållande ur ett säkerhetsperspektiv. Det innebär att exempelvis frågor om familjemedlemmar, tidigare kriminalitet, missbruk och/eller sådant som kan innebära en risk ur säkerhetsperspektiv klarläggs. Frågorna ska bedöma lojalitet, pålitlighet och utreda eventuella sårbarheter."

https://www.kriminalvarden.se/jobba-...d-rekrytering/

Dock vet jag inte om det tillämpas i verkligheten.
Citera
2025-03-08, 09:53
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
De vill väl kolla att ingen av de anställda har fått någon dom efter anställning. Det är bra att de gör kollar regelbundet, tycker inte du själv det?

Man behöver inte intervjua någon för att ta reda på om denne dömts för brott… Tvärtom är det en opålitlig metod!
Citera
2025-03-08, 09:55
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Man behöver inte intervjua någon för att ta reda på om denne dömts för brott… Tvärtom är det en opålitlig metod!
Man kanske vet men vill ändå ha en intervju?
Citera
2025-03-08, 09:56
Medlem
Jag genomgår regelbundet säkerhetsintervjuder. Ju känsligare position man har i samhället desto oftare lär det ske. För min del vartannat år, däri ingår även regelbundna drogprover för att garantera att man inte är drogberoende.

Under intervjun ställs det frågor om ekonomin, vilket TS nog lär uppleva som jobbigt. Att inte ha en ordnad ekonomi är en varningsflagga att man är i riskzonen för att göra något dumt med säkerheten och hade kanske lett till att man inte blivit anställd vid en anställningsintervju.

Men har man redan en anställning så har man givetvis en historik på den arbetsplatsen som ger förtroendekapital, dvs har man skött arbetet väl så blir det bara en varningsflagga vilket i sin tur kan leda till att säkerhetskontrollen utvidgas på punkten ekonomi. I allra värsta fall om det är så att man lånar pengar för att klara sina utgifter, dvs en pågående nedåtgående ekonomi så kan det bli mer än en varningsflagga, då måste självklart åtgärder vidtas för att undvika att behovet av att låna mer pengar utgör en säkerhetsrisk mot företaget.

Intervjun kan även inkludera var någonstans man är aktiv, sociala media, en del företag bekymrar sig över att anställda ska dra ner företag i något skit och att företaget ska få dåligt rykte.

Det finns fler frågor som kommer upp, men nu hinner jag inte skriva mer för dagens alla aktiviteter ska startas igång...
Citera
2025-03-08, 10:20
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Vore ju konstigt om du fick sparken för att du har lån, det är det ju väldigt många andra som har också.
Har det inte hänt tidigare under dina år på företaget att folk blivit kallade på såna här intervjuer?

det är faktist en stor anledning till att många inte klarar säkerhetsprövningen, för stora lån gör dig ekonomiskt sårbar. säkerhetsprövningarna har blivit rejält mycket svårare sen ryssland gick in i ukraina
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in