Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Jag har lite information på omvägar om denna typen av intervju, då jag hade ett sådant jobb på gång för något år sedan och hörde mig för vad en sådan intervju innebär.
Som jag förstod det hela (och baserat på ditt inlägg) så kan din ekonomi vara dig till last. Det lönar sig naturligtvis inte att ljuga om de lån du har, då de säkerligen kommer få tillgång till all sådan information. Utan säg som det är och att du har råd att ha dessa lån, punkt slut. Det de kommer lägga i vågskålen är helt enkelt: hur troligt är det att du skulle kunna ta emot mutor för att delge känslig information till en främmande makt? Det vill säga; är dina lån så pass stora (och din ekonomi så pass pressad) att detta vore en reell motivation för dig personligen. Jag gissar på att svaret är nej, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för detta så länge du själv framstår som säker på att din ekonomi är under kontroll.
En annan sak de kollar är din familj. Har du något syskon, halvsyskon, förälder eller möjligen kusiner som är tungt kriminella? Om inte så är det inga problem.
Och så frågar de även om alkoholvanor och droganvändning. Kanske även andra beroenden, typ spelberoenden och liknande. Kort och gott så kommer de leta efter alla former av varningsflagg.
Jag kan mycket väl tänka mig att du blir omplacerad om du inte klarar intervjun (sparkad kan du inte bli tänker jag).
Men helvete, varför är Flashback fulla med självpåtagna experter som har varken kunskap eller erfarenheter om det ämne som uttalat sig om?
Har du tvångstankar?
”-Nej jag kan ingenting om säkerhetsintervjuer, men jag bara MÅSTE få kläcka ur mig!!!”
1. Arbetar du i en viss typ av verksamhet, så ska arbetsgivaren upprepa säkerhets intervjuer regelbundet.
Så det är inget konstigt att du och dina kollegor vill kalla det till en ny säkerhetsintervju.
2. Nej, dom kommer inte att ”få tillgång till sådan information”. Vi har banksekretess i Sverige, det finns inte en chans i helvetet att ett par random snubbar på ett säkerhetsföretag kan få tag på information om vilka lån du har på olika kreditinstitut.
Däremot, beroende på vilken klassning du har, så kan de få information om din totala skuldsättning.
3. Enbart det faktum att du är skuldsatt mer än genomsnittet är inte skäl nog.
4. ”Främmande makt”, ”kollar din familj”? Helvete vad du är uppe på läktaren och cyklar!