Citat:
Ursprungligen postat av
faquarl
Hej,
Jag tappa omdmet helt igr jag tog kanske 7-8 linor kola och jag ska operera mig p mndag. Kommer bli svd under operationen, lite bakgrundsfakta jag brukar inte anvnda droger kanske party knarkar 1 gng om ret och det var helt efterblivet att gra det igr. Men det r gjort, jag undrar br jag stlla in operationen? r inte jtte sugen p att bertta fr lkaren d jag inte vill ha det i mina journaler. Samtidigt s vill jag inte d heller.
Om jag ter vldigt cleant och gr lnga promenader och dricker vatten kan jag f det ur mitt system tror ni?

Frgade chatgpt
"1. Pverkan p hjrtat och blodcirkulationen:
Kokain r en stark stimulant som hjer blodtrycket och kan ka pulsen. Det kan orsaka oregelbundna hjrtslag, hjrtattacker eller till och med pltslig hjrtdd, srskilt nr det blandas med andra faktorer, som narkosmedel under operationen. Under narkos anvnds lkemedel som pverkar hjrtat och blodtrycket, och om du har kokain i kroppen kan det frvrra dessa effekter.
2. Frndrad effekt av narkosmedel:
Kokain kan pverka hur din kropp reagerar p narkosmedel. Eftersom kokain hjer blodtrycket och kan gra blodkrlen mer trnga, kan det pverka hur anestesin administreras och hur effektivt den fungerar. Detta kan innebra att narkosen inte fungerar som den ska, vilket i vrsta fall leder till att du vaknar under operationen eller att du fr onskade biverkningar.
3. Risk fr andningssvrigheter:
Kokain pverkar ocks andningen, vilket kan vara farligt under narkos. Om du har kokain i systemet kan det ka risken fr andningsproblem, srskilt eftersom narkosmedel ocks kan pverka din andning. Detta kan innebra att din kropp inte fr tillrckligt med syre under operationen, vilket r en allvarlig risk.
4. Lever- och njurfunktion:
Kokain bryts ner i levern och utsndras via njurarna. Om du anvnder kokain nra en operation kan det belasta dessa organ, vilket kan gra det svrare fr kroppen att hantera lkemedel som anvnds under operationen. Det kan ocks frsvra terhmtningen efter operationen.
5. Frvrrad bldning:
Kokain har en vasokonstrikterande effekt (dvs. det gr att blodkrlen drar ihop sig), vilket kan pverka blodfldet under och efter operationen. Detta kan gra att blodcirkulationen r mindre effektiv och ka risken fr komplikationer, inklusive bldning under och efter operationen.
6. kad stress och oro:
Att anvnda kokain kan ocks pverka din mentala och fysiska stressniv. Om du r stressad eller orolig infr operationen (vilket r frsteligt) kan detta pverka din terhmtning negativt, srskilt om kokainet har gett dig en kad knsla av oro eller panik.
7. Allergiska reaktioner eller biverkningar:
I vissa fall kan kokain orsaka allergiska reaktioner eller ofrutsedda biverkningar som kan frvrra operationen eller terhmtningen, vilket kan vara svrt fr kirurger och anestesilkare att frutse om de inte r medvetna om din anvndning."
Frgade ven om det inte borde vara ute efter 3 dagar, d sa den shr
"Det r mjligt att kokainet inte r helt ute ur systemet efter 3 dagar, srskilt om du tagit en strre mngd. ven om du inte knner ngra effekter frn drogen lngre, kan dess rester fortfarande pverka kroppen och narkosmedel. Eftersom kokain kan vara kvar i kroppen lngre n tre dagar, och med tanke p de risker det innebr under en operation, r det vldigt viktigt att vara rlig med din lkare fr att minimera farliga komplikationer.
Fr din egen skerhet och fr att undvika risker under operationen, rekommenderar jag starkt att du diskret och rligt berttar fr lkaren om din anvndning, ven om du r orolig fr journalerna. Lkaren kommer att uppskatta den informationen och vidta lmpliga tgrder fr att skydda din hlsa."
Svr sits. Gr inte skjuta p operationen? Jag hade knt stor oro iaf.
Edit: Eller s drar du en rvare. Att du drack 3 l fr att du var s nervs infr operationen, att du efter 3e len knde dig jttekonstig, som att du ftt i dig ngon drog. Och sledes knner nnu strre oro nu infr operationen.