2025-03-24, 05:56
  #985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Vet ej varför en del läkare tar pEth-prover på rutin? Känner diabetiker som aldrig dricker men som pEth-testas frekvent (trots att värdet visat 0,05 varje gång) Kanske någon läkare kan svara på den frågan i tråden.

Blev informerad två veckor innan det andra provet togs. Drack inget alls. Läkaren trodde mig inte, det skulle tydligen vara helt omöjligt att få 0,39 efter över 2 veckors nykterhet.

Sannolikhetsanmälan om att missbruk eventuellt kunde föreligga skickades till Transportstyrelsen med dessa 2 förhöjda värden.

OK, tack.
2025-03-24, 10:37
  #986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

En sådan ”opålitlighet i nykterhetshänseende” är något som måste utredas ordentligt. Det kan inte en läkare bedöma enbart utifrån blodprov.

Ja, det är så sorgligt. Tänket "ingen rök utan eld" genomsyrar nog en del myndighetspersonal - smittade från den enkla Internetåldern där man önskar något snabbt och enkelt utan att reda ut hur det egentligen ligger till.

Finns som "förekommande" i Lexbase? Brottsling! Ska inte ha jobb!
För högt testvärde? Alkis! Ska inte ha körkort!
2025-03-24, 22:02
  #987
Avslutad
"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om 28-42 standardglas vin (340 - 500 gram ren alkohol) i veckan."

Låter som en ren myt. Jag testade 7,6 när jag var igång någon månad utomlands, vilket är 25 ggr högre än deras gräns. Inte fan drack jag 700-1050 glas vin i veckan.
2025-03-25, 06:24
  #988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromoral
"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om 28-42 standardglas vin (340 - 500 gram ren alkohol) i veckan."

Låter som en ren myt. Jag testade 7,6 när jag var igång någon månad utomlands, vilket är 25 ggr högre än deras gräns. Inte fan drack jag 700-1050 glas vin i veckan.

Ja, allt baseras på en undermålig studie, 3.0 nås utan något större intag av alkohol.
2025-03-25, 06:55
  #989
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Vet ej varför en del läkare tar pEth-prover på rutin? Känner diabetiker som aldrig dricker men som pEth-testas frekvent (trots att värdet visat 0,05 varje gång) Kanske någon läkare kan svara på den frågan i tråden.

Blev informerad två veckor innan det andra provet togs. Drack inget alls. Läkaren trodde mig inte, det skulle tydligen vara helt omöjligt att få 0,39 efter över 2 veckors nykterhet.

Sannolikhetsanmälan om att missbruk eventuellt kunde föreligga skickades till Transportstyrelsen med dessa 2 förhöjda värden.

Där har läkaren heeelt fel!
Ligger du på typ 1,00 i PEth så kan du mycket väl ligga uppåt 0,5 efter 2 veckor.
Det här är djupt individuellt.

Det här med halveringstid på 4 dagar är snarare 4-8 dagar. Å det där som jänkarna hävdar, att PEth helt försvinner efter 28 dagar är bara trams.

Tyder på att läkaren i fråga är alldeles för okritisk till testet i fråga.
2025-03-27, 16:54
  #990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Pga att återfallsrisken anses hög enligt Transportstyrelsen. Det svaret jag fått av alla utredare och handläggare. Det är en säkerhetsåtgärd.

Totalt 6+6+6+12 observationstider (30 månader) blev resultatet av mina två förhöjda Peth-värden som togs under 2022, som en nitisk allmänläkare rapporterade in till TS.

Betalar årligen över 30k för prover och intyg för att kunna fortsätta köra. I varje inskickat läkarintyg intygas att jag aldrig haft något missbruk. Mina läkare suckar och undrar hur tusan detta gått till.

Transportstyrelsens konsultläkares missbruksdiagnos är för övrigt borttagen sedan länge men i mina förelägganden står det att pga att det konstaterats att jag någon gång haft ett skadligt missbruk (som inte anses tillfälligt) så har de rätt att förelägga om fortsatta villkor.

Allt pga Peth. Inga leverproblem. Mitt CDT har konstant legat runt 1,3 trots flera års nykterhet.

Det är ju massa prover! Vad händer om man är sjuk eller bortrest då? Man lämnar väl med kort varsel?
2025-03-27, 21:05
  #991
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det är ju massa prover! Vad händer om man är sjuk eller bortrest då? Man lämnar väl med kort varsel?

Ja, jag känner mig frihetsberövad och vågar inte ens lämna kommunen. (Kanske går det att försöka resonera med vården, men jag tänker inte chansa)

Jag har tack och lov hållit mig frisk så vet inte vad som skulle ske ifall jag uteblev av den orsaken. Misstänker att det skulle kunna räknas som ett positivt.. Varje period är 6 månader och vid 4 tillfällen ska det tas blodprov samt urinprov 2 gånger.

Så här skriver Transportstyrelsen:
"Med kort varsel menas att blodprov bör lämnas inom några dagar efter att kallelse till provtagning skett och att urinprov bör lämnas senast dagen efter att kallelse till provtagning skett"

Blir stressad varje gång telefonen ringer. Det är väldigt besvärligt för min nuvarande arbetsgivare att hitta ersättare med så kort varsel. Trots nykterhet så är jag konstant orolig för felhanteringar då vården vid ett tillfälle skickat fel provrör (urinprov) och en annan gång blev jag kallad att ta om PEth utan vidare förklaring. Jättekul med ännu mer förlorad arbetstid utöver kostnaderna som redan är...
Ska man ta prover som kan få sådana här juridiska konsekvenser så borde det skötas av kompetent personal.
Det spritas i armvecket varje gång PEth tas. Rutinerna ser olika ut på det fronten. "Det hinner avdunsta" säger sköterskorna här.
2025-03-27, 21:15
  #992
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Där har läkaren heeelt fel!
Ligger du på typ 1,00 i PEth så kan du mycket väl ligga uppåt 0,5 efter 2 veckor.
Det här är djupt individuellt.

Han antydde senare att jag måste supit utav bara helskotta ifall jag varit nykter i 2 veckor.
Tack för den liksom. Som för att rättfärdiga sin anmälan.

Mitt CDT låg senast på 1,4. Aldrig varit så högt som nu, trots min långvariga nykterhet. Borde väl snarare halverats om jag varit så alkoholiserad som Transportstyrelsen anser?
2025-03-27, 21:17
  #993
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Håller med.
2025-03-27, 21:49
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Ja, jag känner mig frihetsberövad och vågar inte ens lämna kommunen. (Kanske går det att försöka resonera med vården, men jag tänker inte chansa)

Jag har tack och lov hållit mig frisk så vet inte vad som skulle ske ifall jag uteblev av den orsaken. Misstänker att det skulle kunna räknas som ett positivt.. Varje period är 6 månader och vid 4 tillfällen ska det tas blodprov samt urinprov 2 gånger.

Så här skriver Transportstyrelsen:
"Med kort varsel menas att blodprov bör lämnas inom några dagar efter att kallelse till provtagning skett och att urinprov bör lämnas senast dagen efter att kallelse till provtagning skett"

Blir stressad varje gång telefonen ringer. Det är väldigt besvärligt för min nuvarande arbetsgivare att hitta ersättare med så kort varsel. Trots nykterhet så är jag konstant orolig för felhanteringar då vården vid ett tillfälle skickat fel provrör (urinprov) och en annan gång blev jag kallad att ta om PEth utan vidare förklaring. Jättekul med ännu mer förlorad arbetstid utöver kostnaderna som redan är...
Ska man ta prover som kan få sådana här juridiska konsekvenser så borde det skötas av kompetent personal.
Det spritas i armvecket varje gång PEth tas. Rutinerna ser olika ut på det fronten. "Det hinner avdunsta" säger sköterskorna här.

Har du gått ut i media? Det är en enorm rättsskandal du och många andra drabbats av och fortsätter drabbas av, godtyckliga övergrepp. Inte ens AI kan ge korrekt information om detta utan medger att variationen är så stor och att peth värdet kan skilja mycket mellan olika personer TROTS samma mängd alkohol. Dvs ren tur/otur, en blir klassad som missbrukare och en annan inte.

Ett lotteri.
2025-03-27, 23:57
  #995
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Har du gått ut i media? Det är en enorm rättsskandal du och många andra drabbats av och fortsätter drabbas av, godtyckliga övergrepp. Inte ens AI kan ge korrekt information om detta utan medger att variationen är så stor och att peth värdet kan skilja mycket mellan olika personer TROTS samma mängd alkohol. Dvs ren tur/otur, en blir klassad som missbrukare och en annan inte.

Ett lotteri.
Nej, visst har tanken slagit mig. Kände lite ljus när allt äntligen började skrivas om...Så kommer Transportstyrelsen med ett nytt slag i magen när de påstår att det krävs 28-42 glas vin i veckan.
De flesta köper myndighetens påståenden rakt av, trots att de inte hänvisar till forskning. Människor är naiva. "Ingen rök utan eld"-tänket finns där.
Önskar dock ingen att hamna i min sits.

Forskaren Lena Nerhagen har ju uppmärksammat denna skandal sen 2023 men får inget gehör. Jag vet inte vad som krävs för en förändring.. Alla verkar glömt Transportstyrelsens synfältsundersökningar som saknade vetenskaplig evidens. De får härja fritt och återkalla körkort på lösa grunder. Nollvisionen går kanske ut på 0 bilar i trafiken.

https://se.linkedin.com/posts/lena-nerhagen-9a0489a7_ny-rapport-chansl%C3%B6s-mot-myndigheterna-activity-7310912273521217536-616S? utm_source=li_share&utm_content=feedcontent&utm_me dium=g_mb_web&utm_campaign=copy
2025-03-28, 06:15
  #996
Avslutad
Räcker tydligen att svimma eller trilla omkull utomhus med förhöjt PEth-värde i kroppen för att bli dömd till flera års nykterhet..

"Dennis tvingas lämna alkotest med tre dagars varsel – trots att han aldrig begått ett trafikbrott. 66-årige Dennis Lager har inte dömts ens för en fortkörning, men när han svimmade visade ett av proverna att han hade druckit mycket alkohol veckorna innan ambulansen kom, vilket läkarna meddelade Transportstyrelsen."

"– Jag skulle aldrig någonsin få för mig att sätta mig bakom ratten då jag druckit en droppe, säger Dennis Lager. – Det kostar 500 kronor per gång som jag ska betala och om jag har ett enda prov med för högt PEth-värde förlorar jag körkortet"

https://www.blt.se/2025-03-28/dennis-tvingas-lamna-alkotest-med-tre-dagars-varsel-trots-att-han-aldrig-begatt-ett-trafikbrott/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in