Citat:
Ursprungligen postat av
Nikasi
Det är ju massa prover! Vad händer om man är sjuk eller bortrest då? Man lämnar väl med kort varsel?
Ja, jag känner mig frihetsberövad och vågar inte ens lämna kommunen. (Kanske går det att försöka resonera med vården, men jag tänker inte chansa)
Jag har tack och lov hållit mig frisk så vet inte vad som skulle ske ifall jag uteblev av den orsaken. Misstänker att det skulle kunna räknas som ett positivt.. Varje period är 6 månader och vid 4 tillfällen ska det tas blodprov samt urinprov 2 gånger.
Så här skriver Transportstyrelsen:
"Med kort varsel menas att blodprov bör lämnas inom några dagar efter att kallelse till provtagning skett och att urinprov bör lämnas senast dagen efter att kallelse till provtagning skett"
Blir stressad varje gång telefonen ringer. Det är väldigt besvärligt för min nuvarande arbetsgivare att hitta ersättare med så kort varsel. Trots nykterhet så är jag konstant orolig för felhanteringar då vården vid ett tillfälle skickat fel provrör (urinprov) och en annan gång blev jag kallad att ta om PEth utan vidare förklaring. Jättekul med ännu mer förlorad arbetstid utöver kostnaderna som redan är...
Ska man ta prover som kan få sådana här juridiska konsekvenser så borde det skötas av kompetent personal.
Det spritas i armvecket varje gång PEth tas. Rutinerna ser olika ut på det fronten. "Det hinner avdunsta" säger sköterskorna här.