2025-03-11, 14:05
Medlem
Van.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Kan du se till andra än bara dig själv?

Så jävla egofixerad generation.

Ja, men nu gnäller ni när det gäller alkohol.
När man diskuterar weed, så kommer ni in med samma ton som jag har.

Jag skiter I eran jävla alkoholkonsumtion. Alkoholister är ni allihopa.

Ni fattar ju inte att staten begränsar precis allt. De vill att du ska vara en jävla robot som jobbar, betalar skatt och håller käften.
Så, nu får ni ju som ni vill.

Jävla hycklare är vad ni är.
Senast redigerad av Van.Goat 2025-03-11 kl. 14:08.
2025-03-11, 14:15
Medlem
Henselons avatar
Joseph Stalin använde ofta "omvänd bevisbörda"

"Bevisa att du inte är en fiende till staten så slipper du ett Gulagläger".

T.P: "Bevisa att du inte är alkis annars ryker körkortet"
P.S Du får betala alla prover och Läkarintyg ur egen ficka!
2025-03-11, 14:28
Medlem
Totiuss avatar
Det är en artikel i Skånska Dagbladet som dragit igång denna debatt. Artikeln är bakom betalvägg men där finns ett exempel som jag vill lyfta fram (med ett mycket kort citat). Det är ett typexempel på hur snett det kan gå när läkare och tjänstemän får för stor makt att agera godtyckligt:

Tusentals svenskar blir av med körkortet efter läkarbesöket
Den 35-årige Eslövsbon var hos en läkare för rutinundersökning av högt blodtryck när läkaren i smyg passade på att ta ett PEth-test. Provet indikerade hög alkoholkonsumtion och 35-åringen fick veta att han måste ta ett andra test. Även det visade att Eslövsbon låg över gränsen.

Läkaren skickade resultaten från de båda PEth-testerna till Transportstyrelsen, vars rådgivande läkare ställde diagnosen alkoholmissbrukare på 35-åringen. Hans körkort drogs in direkt. Diagnosen ställdes utan undersökning – och var baserad enbart på de båda PEth-proverna.
https://www.skd.se/2025-02-17/tusentals-svenskar-blir-av-med-korkortet-efter-lakarbesoket/

Det hjälpte inte att mannen förklarade att han är hantverkare och beroende av sin bil i jobbet, och att han när proverna togs hade haft semester och varit på en större fest och druckit lite mer än vanligt.

Tidningens granskning visar att många fler som sökt vård har drabbats av att det hela slutat med att de har fått sina körkort indragna.

Det här är ju förstås en helt orimlig situation. Hur ska människor våga söka vård när de riskerar att få sina körkort indragna på godtyckliga och lösa grunder?
2025-03-11, 14:33
Medlem
Varför inte bara förbjuda alkohol helt och hållet om man vägrar förlita sig på att befolkningen åtminstone någorlunda kan ta ett ansvar för sitt eget bruk?
2025-03-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Varför inte bara förbjuda alkohol helt och hållet om man vägrar förlita sig på att befolkningen åtminstone någorlunda kan ta ett ansvar för sitt eget bruk?

Systembolaget vill fortsätta håva in pengar och göra reklamer där de låtsas att de bryr sig om folkhälsan
2025-03-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
De som är farligast i trafiken är unga män. Vad ska du göra åt det? De är varken dementa eller har problem med friskintyg i övrigt.
Mitt körkort är villkorat för glasögon och jag har hypertoni som jag testar varje år vid receptförnyelse. Gör det mig till en fara? Om farbror doktorn smygtar PEth utan min vetskap känner jag inte till.

Jag har tillgång till finsk receptförnyelse så jag tänker nog ta mina värden där framöver.

för 539 kr kan du beställa ett eget PEth test och få det analyserat privat.

https://www.testmottagningen.se/tester/ovriga/peth/
2025-03-11, 15:08
Medlem
Totiuss avatar
Förutom den bristande rättssäkerheten och patientsäkerheten är den vetenskapliga evidensen för Transportstyrelsens resonemang svag (fetat av mig nedan):
Ett exempel är Transportstyrelsen, som i ett pm skriver »studier har visat att det krävs ett alkoholintag i mängder som ger en blodalkoholhalt på minst 1 promille under cirka en veckas tid för att PEth-värdet ska överskrida gränsvärdet 0,30 μmol/l« [11]. Detta påstående vilar emellertid på en enda studie, publicerad 2012, som endast omfattade 11 deltagare [10; ; Florén M, Transportstyrelsen, pers medd; 2023]. I studien konsumerade deltagarna en individuellt anpassad mängd alkohol för att uppnå alkoholkoncentrationen 1 promille en gång per dag under 5 dagar. Det är oroande att Transportstyrelsen baserar riktlinjer på en så begränsad och bristfällig referens, vilket väcker frågor om både transparens och ansvar. Det kan leda till orättvisa konsekvenser för människor vars liv påverkas av dessa beslut, särskilt när det handlar om indraget körkort eller andra förlorade rättigheter.

Det är avgörande för säkra medicinska och rättsliga beslut att vi inte bara godtar nya metoder utan att noggrant granska deras vetenskapliga grund. Testresultat med PEth 16:0/18:1 kan få stora konsekvenser för individer, inklusive stigma och sociala och juridiska följder, samt inge falsk trygghet om måttlig konsumtion. Att basera beslut på en metod med tunn evidensgrund kan leda till oönskade och potentiellt skadliga konsekvenser för både enskilda patienter och samhället. För att kunna utföra välgrundade kliniska bedömningar och fatta säkra rättsliga beslut måste man noggrant utvärdera evidensen för PEth 16:0/18:1 och, om nödvändigt, revidera dess användningsområden.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/11/problematiskt-nar-tolkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/
2025-03-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
"indikera", "kan resultera", "kan orsaka". Känns inte direkt som en klockren vetenskapligt belagd anledning till att plocka någons körkort till skillnad från om man exempelvis har blivit halvsidigt förlamad efter en stroke.

Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Hur mäter man "sämre" om man inte har koll på den totala körförmågan? Hur förhåller sig den försämrade körförmågan hos den personen i jämförelse med någon över 70/80 som fortfarande kör eller någon som inte kört på många år men ändå har körkort? Det känns inte riktigt rättvist eller rättssäkert.

Det är väl då ungefär samma liknande som med vissa sjukdomar, t ex epilepsi, där man inte vet om eller när det kan komma ett anfall och hur svårt det blir. Det kan få följder för körkortet.

Transportstyrelsens utredare förklarade mycket sakligt runt det hela i TV4 i morse, och sa bl a att man avsiktligt lagt gränsvärdet mycket högt just för att det inte ska riskera att slå ut på vanligt folks normala alkoholbruk.

Fundera t ex lite på vad det kan innebära om gränsvärdet representerar (vad sa de nu…?) 5-7 flaskor vin i veckan. Om man snittar 5-7 flaskor vin i veckan har man u för fan knappt tid över för att hinna bli nykter eller vara nykter, och om denna konsumtion pågår under lång tid så är det väl inte något som vi ska nonchalera, eller…? Jag vill då inte ha sådana figurer ute på vägarna, vill du…?
För det är ju inte så att bara för att man råkat blivit nykter och blåser 0,00 att man därför automatiskt är likvärdig som förare vad gäller perception reaktion etc etc, som om man istället konsumerat en nån liter isvatten per dag under längre tid….
2025-03-11, 15:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Bra förslag detta. Mindre alkisar på vägen.
Korkat förslag. Idiotiskt och vettlöst förslag rent av.

Om detta fortsätter kan vi ännu bättre begära leg på krog och systemet och rapportera inköpen också.

Varför bara nöja sig vid att man har druckit. Varför inte "mota Olle vid grind" och sätta dit alla som köper alkohol också när vi ändå är på det sluttande planet?
2025-03-11, 15:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Transportstyrelsens utredare förklarade mycket sakligt runt det hela i TV4 i morse, och sa bl a att man avsiktligt lagt gränsvärdet mycket högt just för att det inte ska riskera att slå ut på vanligt folks normala alkoholbruk.
Som framgår av mitt inlägg nyss är den vetenskapliga evidensen mycket svag.
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
2025-03-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som framgår av mitt inlägg nyss är den vetenskapliga evidensen mycket svag.
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter

Intressant, men jag har fått intrycket att Transportstyrelsen inte rakar hem körkortet rakt av om de hittar nån över dessa grånsvärden, utan att det triggar ytterligare kontroll för att se om det finns ev andra förklaringar, förmildrande omständigheter, eller om det kan hittas mer som styrker ev problem.

Hur som helst så är det väl en ”teknik” som är i sin linda och mer utveckling bör väl sortera ut ev brister och styra upp det på sikt?

Jag är i alla fall helt för att det ska vara hård granskning och kontroll av eg allt som kan bli ett problem för trafiksäkerheten.
2025-03-11, 15:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är väl då ungefär samma liknande som med vissa sjukdomar, t ex epilepsi, där man inte vet om eller när det kan komma ett anfall och hur svårt det blir. Det kan få följder för körkortet.

Fundera t ex lite på vad det kan innebära om gränsvärdet representerar (vad sa de nu…?) 5-7 flaskor vin i veckan. Om man snittar 5-7 flaskor vin i veckan har man u för fan knappt tid över för att hinna bli nykter eller vara nykter, och om denna konsumtion pågår under lång tid så är det väl inte något som vi ska nonchalera, eller…? Jag vill då inte ha sådana figurer ute på vägarna, vill du…?
För det är ju inte så att bara för att man råkat blivit nykter och blåser 0,00 att man därför automatiskt är likvärdig som förare vad gäller perception reaktion etc etc, som om man istället konsumerat en nån liter isvatten per dag under längre tid….
Fast frågan är väl om det är tillräckligt högt för att vetenskapligt slå fast att det påverkar ens bilkörning så mycket att man inte skall ha körkort alls. Jag vill inte ha någon som är berusad på vägarna men jag vill inte heller sno körkortet av någon för att de vill dricka motsvarande två och en halv flaska vin på fredagen och lika mycket på lördagen, de kanske har byggt upp en tolerans och sköter det utmärkt.

Att du hade haft problem att köra bil om du druckit den mängden är väl en helt annan fråga.

Det är inte på något sätt jämförbart med epilepsi där ett anfall garanterat kommer att innebära att man tappar kontrollen över bilen. Har man druckit alkohol blir följden för de flesta människor att man låter bli att köra bil, om man inte kör rattfull då alltså, men det har vi ju redan lagar och regler kring.

Det är väl klart att det inte är optimalt att ha personer som har en hög alkoholkonsumtion på vägarna, men frågan är om det är ett så stort problem att vi skall plocka körkortet av dem. Speciellt då det är lagligt att konsumera alkohol om man inte kör bil. Det finns en massa förare som jag inte vill ha på vägarna, folk som inte har fått nog med sömn, folk som är dåliga bilförare på grund av bristande erfarenhet, folk med koncentrationssvårigheter och så vidare, men jag anser inte att vi skall ta körkortet av dem bara för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in