Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är väl då ungefär samma liknande som med vissa sjukdomar, t ex epilepsi, där man inte vet om eller när det kan komma ett anfall och hur svårt det blir. Det kan få följder för körkortet.
Transportstyrelsens utredare förklarade mycket sakligt runt det hela i TV4 i morse, och sa bl a att man avsiktligt lagt gränsvärdet mycket högt just för att det inte ska riskera att slå ut på vanligt folks normala alkoholbruk.
Fundera t ex lite på vad det kan innebära om gränsvärdet representerar (vad sa de nu…?) 5-7 flaskor vin i veckan. Om man snittar 5-7 flaskor vin i veckan har man u för fan knappt tid över för att hinna bli nykter eller vara nykter, och om denna konsumtion pågår under lång tid så är det väl inte något som vi ska nonchalera, eller…? Jag vill då inte ha sådana figurer ute på vägarna, vill du…?
För det är ju inte så att bara för att man råkat blivit nykter och blåser 0,00 att man därför automatiskt är likvärdig som förare vad gäller perception reaktion etc etc, som om man istället konsumerat en nån liter isvatten per dag under längre tid….
Fast frågan är väl om det är tillräckligt högt för att vetenskapligt slå fast att det påverkar ens bilkörning så mycket att man inte skall ha körkort alls. Jag vill inte ha någon som är berusad på vägarna men jag vill inte heller sno körkortet av någon för att de vill dricka motsvarande två och en halv flaska vin på fredagen och lika mycket på lördagen, de kanske har byggt upp en tolerans och sköter det utmärkt.
Att du hade haft problem att köra bil om du druckit den mängden är väl en helt annan fråga.
Det är inte på något sätt jämförbart med epilepsi där ett anfall garanterat kommer att innebära att man tappar kontrollen över bilen. Har man druckit alkohol blir följden för de flesta människor att man låter bli att köra bil, om man inte kör rattfull då alltså, men det har vi ju redan lagar och regler kring.
Det är väl klart att det inte är optimalt att ha personer som har en hög alkoholkonsumtion på vägarna, men frågan är om det är ett så stort problem att vi skall plocka körkortet av dem. Speciellt då det är lagligt att konsumera alkohol om man inte kör bil. Det finns en massa förare som jag inte vill ha på vägarna, folk som inte har fått nog med sömn, folk som är dåliga bilförare på grund av bristande erfarenhet, folk med koncentrationssvårigheter och så vidare, men jag anser inte att vi skall ta körkortet av dem bara för det.