2025-03-11, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det hela handlar om att om läkaren konstaterar kognitiv nedsättning och/eller nedsatt förmåga att framföra motorfordon p.g.a. hög alkoholkonsumtion och fortsatt höga PTH-värde vid fortsatt a prov.
annars uppmanar läkaren att patienten att minska sitt alkoholintag och inget händer om man följer uppmaningen-
Jaha, då tycker jag att masstest för alla som har någon form av certifikat, licenser och behörigheter ska prövas för kognitiva nedsättningar. Minnestest och IQ-test. Allt från kungen ned till outbildade daglönare. Mest av alla du.
Inte bara alkoholmarkörtester alltså.
Kanske skall nån myndighet börja köra lojalitetstester till staten med?
2025-03-11, 13:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju helt olika markörer som inte kan jämföras. PEth kan användas som en indikation på långvarigt alkoholintag men att utifrån det ge enskilda läkare makten att ”bedöma” lämpligheten att ha körkort är inte rimligt. I varje fall inte så länge patienter är mer eller mindre rättslösa i Sverige.

Läkare bedömer ju inte ens lämplighet som bilförare, utan om det finns medicinska, psykiska och/eller fysiologiska orsaker som föranleder risk i trafiken. I det ingår syn, viss sjukdomar (epilepsi t.ex.) och bruk av alkohol och narkotika mm.). Det görs ju alltid t.ex. när man ska få körkort eller förnya det, så det är inget underligt med det. Tvärtom är det så systemet funkar (för alla som vill ha körkort).

Däremot är det Transportsstyrelsen som beviljar (och "avbeviljar") ens rätt att köra olika fordon, och då är det trafiksäkerhet och kompetens som avgör.

Och jag har för mig att PEth bara är en indikation på överkonsumtion, och det är överkonsumtionen av alkohol som är riskfaktorn. Därför räcker det inte med enbart ett mätvärde, läkaren ska också konstatera att överkonsumtionen fått effekt. Därav listan på de tre typiska symptomen för överkonsumtion.

- - -

Jag har inget behov av att försvara varken Transportstyrelsen eller nåt annat, men jag har å andra sidan inga som helst problem att förstå hur och varför man börjat använda PEth (som är en bättre, säkrare och mer rättvis markör än de man använde tidigare, det här är ju inget nytt).

Läs förordningen med instruktionen för Transportstyrelsen, det finns ingen möjlighet för Transportstyrelsen att agera på nåt annat sätt (i stort, de lärda kan tvista om ifall det ska var 0,25, 0,3 eller 0,35). Skulle myndigheten göra det skulle den bryta mot svenska lagstiftning, och dessutom den lagstiftning som säger hur myndigheten ska arbeta. Förordningen pekar dessutom upprepade gånger mot regeringens olika mål (som Transportstyrelsen är skyldiga att försöka uppnå, inklusive allt som rör säkerhet i trafiken). Som sagt, Transportstyrelsen får stå för sina egna beslut, men det kan vara bra att ta reda på hur systemet funkar. Det system som nu tagit fram ett PEth-mätvärde på 0,3 som en indikation på en överkonsumtion av alkohol som gör ifrågavarande person till en potentiell ökad risk i trafiken. För sig själv, och för alla andra.
Senast redigerad av Graavarg 2025-03-11 kl. 13:14.
2025-03-11, 13:13
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jaha, då tycker jag att masstest för alla som har någon form av certifikat, licenser och behörigheter ska prövas för kognitiva nedsättningar. Minnestest och IQ-test. Allt från kungen ned till outbildade daglönare. Mest av alla du.
Inte bara alkoholmarkörtester alltså.
Kanske skall nån myndighet börja köra lojalitetstester till staten med?
Det du skriver har varit på förslag flera gånger, kopplat till "hög ålder" och körkort. Dvs. att det inte skulle räcka med tillräcklig syn och ett basläkarintyg, utan att det borde ingå nåt form av test. Risken för olyckor (både singel och orsakade) ökar ju inte med åldern som sådan, men nog med olika sjukdomar, tillstånd och försämrad reakktionssnabbhet, som alla i sin tur ökar med ålder.

Men politiken har inte vågat ge sig in i det kärret, det är många pensionärer som röstar och för många är bilen viktig (av olika orsaker).
2025-03-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White-Wolf
När dom tog blod av mig fick jag frågan om dom fick ta extra för att få forska på, så jag tror inte dom tar blod och forskar utan att säga nånting. Men kan ha fel

Det varierar tydligen från ställe till ställe men vad jag förstår sä är det inte lagligt utan givarens medgivande så då smyger de med att man kan spärra det.

Se länk:

https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/prover-i-varden-sparas/
2025-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Läkare bedömer ju inte ens lämplighet som bilförare, utan om det finns medicinska, psykiska och/eller fysiologiska orsaker som föranleder risk i trafiken. I det ingår syn, viss sjukdomar (epilepsi t.ex.) och bruk av alkohol och narkotika mm.). Det görs ju alltid t.ex. när man ska få körkort eller förnya det, så det är inget underligt med det. Tvärtom är det så systemet funkar (för alla som vill ha körkort).

Däremot är det Transportsstyrelsen som beviljar (och "avbeviljar") ens rätt att köra olika fordon, och då är det trafiksäkerhet och kompetens som avgör.

Och jag har för mig att PEth bara är en indikation på överkonsumtion, och det är överkonsumtionen av alkohol som är riskfaktorn. Därför räcker det inte med enbart ett mätvärde, läkaren ska också konstatera att överkonsumtionen fått effekt. Därav listan på de tre typiska symptomen för överkonsumtion.

- - -

Jag har inget behov av att försvara varken Transportstyrelsen eller nåt annat, men jag har å andra sidan inga som helst problem att förstå hur och varför man börjat använda PEth (som är en bättre, säkrare och mer rättvis markör än de man använde tidigare, det här är ju inget nytt).

Läs förordningen med instruktionen för Transportstyrelsen, det finns ingen möjlighet för Transportstyrelsen att agera på nåt annat sätt (i stort, de lärda kan tvista om ifall det ska var 0,25, 0,3 eller 0,35). Skulle myndigheten göra det skulle den bryta mot svenska lagstiftning, och dessutom den lagstiftning som säger hur myndigheten ska arbeta. Förordningen pekar dessutom upprepade gånger mot regeringens olika mål (som Transportstyrelsen är skyldiga att försöka uppnå, inklusive allt som rör säkerhet i trafiken). Som sagt, Transportstyrelsen får stå för sina egna beslut, men det kan vara bra att ta reda på hur systemet funkar. Det system som nu tagit fram ett PEth-mätvärde på 0,3 som en indikation på en överkonsumtion av alkohol som gör ifrågavarande person till en potentiell ökad risk i trafiken. För sig själv, och för alla andra.

Initialt var jag lite kluven i denna sak efter att bara har sett lite rubriker etc, men efter att ha hört på TV4 Nyhetsmorgon idag där en av Transportstyrelsens utredare uttalade sig i saken, så står jag helt på Transportstyrelsens sida i denna sak. Det han förklarade var väldigt logiskt och visade att det finns starka grunder för det de gör då det kan indikera på ett långvarigt överkonsumerande av alkohol som kan orsaka försämrad kognitiv förmåga och annat elände, som kan resultera i att man blir sämre som förare även fast man är nykter.
2025-03-11, 13:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

- - -

Det är ingen som har ifrågasatt hur systemet fungerar. Att Transportstyrelsen väljer att använda PEth är ett beslut som de fattar. Likaså gränsen. Problemet är det utrymme för godtyckliga bedömningar av lämplighet att ha körkort som detta innebär och bristen på rättssäkerhet inom vården. Nu har jag skrivit det flera gånger men du låtsas inte om det.
2025-03-11, 13:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Initialt var jag lite kluven i denna sak efter att bara har sett lite rubriker etc, men efter att ha hört på TV4 Nyhetsmorgon idag där en av Transportstyrelsens utredare uttalade sig i saken, så står jag helt på Transportstyrelsens sida i denna sak. Det han förklarade var väldigt logiskt och visade att det finns starka grunder för det de gör då det kan indikera på ett långvarigt överkonsumerande av alkohol som kan orsaka försämrad kognitiv förmåga och annat elände, som kan resultera i att man blir sämre som förare även fast man är nykter.
"indikera", "kan resultera", "kan orsaka". Känns inte direkt som en klockren vetenskapligt belagd anledning till att plocka någons körkort till skillnad från om man exempelvis har blivit halvsidigt förlamad efter en stroke.
2025-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det hela handlar om att om läkaren konstaterar kognitiv nedsättning och/eller nedsatt förmåga att framföra motorfordon p.g.a. hög alkoholkonsumtion och fortsatt höga PTH-värde vid fortsatt a prov.
annars uppmanar läkaren att patienten att minska sitt alkoholintag och inget händer om man följer uppmaningen-

Då borde man ju månatligen testa alla piloter, lokförare, yrkeschauförer å fan vet vilka andra grupper.

Dricka sprit är ju numera livsfarligt och staten måste dränera ut alla dessa smygalkisar, eller hur ?

Förespråkar en total utrensning av dessa smygdrickare och sänkning av gränsvärdet till 0.1
2025-03-11, 13:32
Avslutad
Citat:
Det du skriver har varit på förslag flera gånger, kopplat till "hög ålder" och körkort. Dvs. att det inte skulle räcka med tillräcklig syn och ett basläkarintyg, utan att det borde ingå nåt form av test. Risken för olyckor (både singel och orsakade) ökar ju inte med åldern som sådan, men nog med olika sjukdomar, tillstånd och försämrad reakktionssnabbhet, som alla i sin tur ökar med ålder.

Men politiken har inte vågat ge sig in i det kärret, det är många pensionärer som röstar och för många är bilen viktig (av olika orsaker).
De som är farligast i trafiken är unga män. Vad ska du göra åt det? De är varken dementa eller har problem med friskintyg i övrigt.
Mitt körkort är villkorat för glasögon och jag har hypertoni som jag testar varje år vid receptförnyelse. Gör det mig till en fara? Om farbror doktorn smygtar PEth utan min vetskap känner jag inte till.

Jag har tillgång till finsk receptförnyelse så jag tänker nog ta mina värden där framöver.
2025-03-11, 13:42
Medlem
Citat:
PEth är egentligen fosfatidyletanol, en kemisk förening som uppstår när man dricker alkohol och som tar 4 veckor för kroppen att avlägsna. Hur mycket PEth man har i blodet är oberoende av ålder, kön och sjukdomstillstånd, det är bara en slags summafunktion för hur mycket man druckit de senaste 4 veckorna.

Det är också allt den är, en löpande summering över någons totala alkoholkonsumtion 4 veckor bakåt i tiden. Den gräns man nu satt i Sverige, 0,3 µmol/l, motsvarar en konsumtion på ca. 2 liter ren alkohol över 28 dagar. Dvs. att man dricker en fjärdedel av den svenska årsmedelkonsumtionen på en månad. Vilket satts som gräns för "överkonsumtion".

PEth mäter inte körförmågan, bara mängden alkohol man druckit (under fyra veckor). Dödlig dos alkohol är 300-400 ml, så om man ska komma upp i ett PEth-värde enbart över en "blöt helg" ska man alltså lyckas dricka 5-6 ggr så mycket alkohol, utan att dö på kuppen.

Det finns en rätt bra artikel (med både referenser och kommentarer) i Läkartidningen (från 2023). Kan vara bra att ögna igenom den för att få bättre grepp om hela grejen => https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/

Citat:
I andra studier med en engångsdos på 0,25–0,80 g etanol/kg kroppsvikt, motsvarande 1,5–4,5 standardglas för en person på 70 kg, kunde PEth påvisas i blodet inom en halvtimme, och maximala nivåer, som högst 0,21 µmol/l, nåddes efter ett par timmar [22, 25]. Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten. I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blod*etanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt.

[...]

Eftersom PEth bildas i blodet så länge etanol är närvarande och ackumuleras vid upprepad exponering, kan PEth-mätning utnyttjas som en specifik alkoholmarkör och i viss mån ge kvantitativ information (Fakta 1). Bildningen är dosberoende men med stor individuell variation, och liknande PEth-värden kan både bero på flera dagars måttlig alkoholkonsumtion eller ett enstaka stort intag.

[...]

På grund av den stora interindividuella variationen ger PEth-värdet endast en ungefärlig uppfattning om alkoholintagets storlek, frekvens och tidpunkt (Fakta 1). Beslutsgränserna är följaktligen inte definitiva för att skilja mellan olika konsumtionsnivåer. En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är dock en indikation om regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men är inte liktydig med diagnosen alkoholbrukssyndrom.

Jag anser att det är orimligt att Transportstyrelsen ska ha rätt att återkalla körkort enbart baserat på läkarutlåtanden om påstått missbruk, när dessa enbart grundar sig på PEth-mätningar under de premisser som beskrivs i artikeln.

Det är heller inte rimligt att en läkare ska kräva flera månaders avhållsamhet från alkohol för återkommande kroppsbesiktning på statens uppdrag, enbart på grund av ett PEth-test över gränsvärdet, för att undvika att rapportera det till Transportstyrelsen.
2025-03-11, 13:45
Avslutad
Bra förslag detta. Mindre alkisar på vägen.
2025-03-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Hur mäter man "sämre" om man inte har koll på den totala körförmågan? Hur förhåller sig den försämrade körförmågan hos den personen i jämförelse med någon över 70/80 som fortfarande kör eller någon som inte kört på många år men ändå har körkort? Det känns inte riktigt rättvist eller rättssäkert.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in