Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är ju helt olika markörer som inte kan jämföras. PEth kan användas som en indikation på långvarigt alkoholintag men att utifrån det ge enskilda läkare makten att ”bedöma” lämpligheten att ha körkort är inte rimligt. I varje fall inte så länge patienter är mer eller mindre rättslösa i Sverige.
Läkare bedömer ju inte ens lämplighet som bilförare, utan om det finns medicinska, psykiska och/eller fysiologiska orsaker som föranleder risk i trafiken. I det ingår syn, viss sjukdomar (epilepsi t.ex.) och bruk av alkohol och narkotika mm.). Det görs ju alltid t.ex. när man ska få körkort eller förnya det, så det är inget underligt med det. Tvärtom är det så systemet funkar (för alla som vill ha körkort).
Däremot är det Transportsstyrelsen som beviljar (och "avbeviljar") ens rätt att köra olika fordon, och då är det trafiksäkerhet och kompetens som avgör.
Och jag har för mig att PEth bara är en indikation på överkonsumtion, och det är överkonsumtionen av alkohol som är riskfaktorn. Därför räcker det inte med enbart ett mätvärde, läkaren ska också konstatera att överkonsumtionen fått effekt. Därav listan på de tre typiska symptomen för överkonsumtion.
- - -
Jag har inget behov av att försvara varken Transportstyrelsen eller nåt annat, men jag har å andra sidan inga som helst problem att förstå hur och varför man börjat använda PEth (som är en bättre, säkrare och mer rättvis markör än de man använde tidigare, det här är ju inget nytt).
Läs förordningen med instruktionen för Transportstyrelsen, det finns ingen möjlighet för Transportstyrelsen att agera på nåt annat sätt (i stort, de lärda kan tvista om ifall det ska var 0,25, 0,3 eller 0,35). Skulle myndigheten göra det skulle den bryta mot svenska lagstiftning, och dessutom den lagstiftning som säger hur myndigheten ska arbeta. Förordningen pekar dessutom upprepade gånger mot regeringens olika mål (som Transportstyrelsen är skyldiga att försöka uppnå, inklusive allt som rör säkerhet i trafiken). Som sagt, Transportstyrelsen får stå för sina egna beslut, men det kan vara bra att ta reda på hur systemet funkar. Det system som nu tagit fram ett PEth-mätvärde på 0,3 som en indikation på en överkonsumtion av alkohol som gör ifrågavarande person till en potentiell ökad risk i trafiken. För sig själv, och för alla andra.