Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Ja det handlar om att dö i förtid, ett antal år men det varierar förstås från person till person.
Det är svårt att nå vissa äldre människor givetvis, de kanske kör bil även utan körkort. Men de allra flesta lär inte köra bil om körkortet återkallas. Du lägger fram väldigt konstiga "bevis" på att det inte skulle ha en effekt. Det liknar de som argumenterar för att de känner till en storrökare som blev över 100 år, beviset på att rökning minsann inte är så farligt som vissa säger.
När det gäller lämplighet för körkort finns det ju en hel massa krav på kunskaper och färdigheter, ovanpå det även hälsokrav så att man inte är medicinskt olämplig. Din tes är att man inte blir medicinskt olämplig av att dricka mycket och långvarigt, men forskningen säger något annat. Ditt problem är att du inte accepterar det du inte VILL ska vara sant. Forskare, myndigheter och lagstiftare går på fakta, inte bara känsloargument som du gör. Det är oerhört många fordon ute i trafiken, man vill minska riskerna för olyckor, då kommer hög och långvarig konsumtion in som en del där olycksrisken ökar. Det är precis därför detta finns med i Körkortslagen och föreskrifterna, oavsett vad du har för personliga åsikter om detta.
Tolkningen kring två PETh-prover över 0,3 eller högre krav är lite en marginalfråga. Det kan precis lika gärna bli så att läkaren på vårdcentralen i högre utsträckning ställer en missbruksdiagnos själv när det inte längre räcker med två prover över 0,3.Vi får se hur det blir. Den stora elefanten i rummet är varför folk anser att de kan skita i att de får höga PEth-prover, istället för att dra ner på drickandet som är det förväntade beteendet. Har man så himla svårt för att dra ner, eller är så himla ovillig, så säger detta något om vilken plats alkoholen har i livet, nummer 1 ser det ut som. Sjukt skulle jag säga.
Det är sant att de flesta äldre låter bilen stå om körkortet blivit återkallat. Förutsatt att de minns att körkortet har blivit återkallat. Begynnande demens och även stark medicinering kan göra att de inte minns att de inte får köra bil. Det som är uppseendeväckande är hur ovanligt det är att körkort återkallas från äldre som visat sig vara olämpliga som bilförare.
Nej anekdotisk bevisning duger inte för att visa att rökning minsann inte är så farligt som vissa säger. Men statistik duger. 93% av alla storrökare dör inte i lungcancer. Det är inte ett känsloargument, det är ett statistiskt faktum.
Nu uttalar du dig återigen om forskning, trots att du inte vet något om hur det går till. Du vet inte ens vad som anses vara "mycket" i forskning som ser till försämrad förmåga pga hög alkoholkonsumtion, men jag kan garantera att det bygger inte på PEth-värden. Jag har 10 års erfarenhet av naturvetenskaplig forskning, du har ingen erfarenhet alls. Men du vill berätta för mig om forskning. Är du nykter?