• 4
  • 5
2025-03-12, 18:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sallad är ett lätt sätt att göra variationer. Man kan köpa fisk och skaldjurskonserver, göra sallad av kycklingrester osv. Inte så kul på vintern men här i Spanien är det salladsväder minst sex månader om året.

Stämmer bra
Diverse sallader med eller utan kolhydrater korn gryn annat är bra mat eller krämiga köttsallader med potatis, kallt halvljummet eller varmt, eller både varmt och kallt, god sallad till en köttbit kan räcka långt
Citera
2025-03-12, 21:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Men Låter märkligt att det blir tråkigt ? Kör andra kulturella rätter bara om du är uttråkad av svenska rätter, finns miljoner att beta dig igenom. Börja med ett land

Hade det inte funnits annat än svenskt hade jag dött av uttråkning tidigare, finns en del roliga matkulturer men har betat av det godaste. Troligen har jag kvar att hitta i japansk, men den maten är ofta rätt pillig och mexikansk, de har rätt rejäl mat. Eller också kan jag käka pannkakor och glass, det är fortfarande gott.
Citera
2025-03-12, 22:30
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Precis. Jag tycker folk ska gynna färska restaurang branschens mat om man anser sig behöva det, jag är inte en av dom. Jag gillar laga mat så. Men vad menar du med fetade om man får fråga ang lite mer energi ?

Man blir lite gladare i köket när man får göra något annat än bara lasagne, korvstroganoff, pasta med ost & skinksås, kålpudding etc... som man gjort tusen gånger. Att göra något nytt väcker nytt liv hos alla i köket och det är lite mer "kärlek" i maten då.
Citera
2025-03-13, 11:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hade det inte funnits annat än svenskt hade jag dött av uttråkning tidigare, finns en del roliga matkulturer men har betat av det godaste. Troligen har jag kvar att hitta i japansk, men den maten är ofta rätt pillig och mexikansk, de har rätt rejäl mat. Eller också kan jag käka pannkakor och glass, det är fortfarande gott.

Vet inte vad jag ska kommentera till en sån slutats ? Tror ingen vet det ...
Du få sluta laga mat helt enkelt och göra nåt annat, ät bara för bukfyllnad ?
Du har helt enkelt ledsnat på att äta gott kan man säga och nytt prova nytt
Finns nog ingen människa på jorden som har den inställningen, bara du
Bättre att sluta trolla kanske .. Ät gröt istället med mjölk eller nåt

Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-13 kl. 11:41.
Citera
2025-03-13, 12:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Man blir lite gladare i köket när man får göra något annat än bara lasagne, korvstroganoff, pasta med ost & skinksås, kålpudding etc... som man gjort tusen gånger. Att göra något nytt väcker nytt liv hos alla i köket och det är lite mer "kärlek" i maten då.

Okej jag fattar. Självklart är det som förgyller matlagningen att prova nytt eller annorlunda eller nåt man inte gjort på länge speciellt om man jobbar i kök. Jag kör nya kulturella ofta med nya smakinriktningar och nya tillbehör. Det kan ibland vara svårt att få tag i de rätta råvarorna, måste beställas online, eller hel och halvfabrikat till olika rätter som ska blandas i rätten av ett visst märke och smakbild, tex en konserv eller burk, sås eller chilisås blandning, eller torkad frukt, smaksättare, kött eller grönsak, men jag försöker komma nära med substitut att ta lite genvägar och meka ihop det själv
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in