• 2
  • 3
2025-03-13, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Intressant inlägg. Jag kan dock inte tillföra så mycket, ty, jag har har ej sett Bergmans filmer.

Men jag tror absolut att vi kan få inblick i teologi genom konstnärliga uttryck, och inte bara teologi men också det mer sublima, det närmare Gud.

Jag ska ha denna tråd i åtanke när jag är åter i civilisationen framför en stor skärm eller duk värd att se dessa filmer på.

En intressant sak som många noterat är att Bergman förmedlar något lutherskt i ett "katolskt" medium, som film ju är. Det visuella spelar en viktig roll inom katolicismen. En lutherit ska lsa och lyssna och får därmed hålla sig till böcker och radioteater. Bergmans storhetstid infäll när bl.a. Pingströrelsen höll sig med syndakataloger och i den fanns bl.a. filmtittande.
Citera
2025-03-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Precis så. Det behövs magi för att hålla liv i tron. Det räcker inte med att lyssna och läsa, det var aldrig tänkt så. Alla sinnen måste involveras - syn, hörsel, känsel, lukt och smak - annars blir det bara något abstrakt och tomt.

Även de mest inbitna protestanter blir hänförda när de går in i en traditionell katolsk eller ortodox kyrka. Det 'är som att träda in i Himmelens förgårdar och få en försmak av Paradiset. Många är de som omvänt sig och konverterat efter ett besök i t.ex. katedralen i Chartres.
Kristi ord leder hela vägen fram. De behövs ingen kyrka för det.
Citera
2025-03-13, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Du är en dåre.

Du inbillar dig saker.

Utan Kyrkan hade Bibeln aldrig existerat, hur hade du klarat dig då?
Utan Kyrkan hade Sverige aldrig kristnats.

Utan Kyrkan är vill alla förlorade.
Citera
2025-03-13, 14:18
Medlem
Citat:
Du är en dåre.

Du inbillar dig saker.

Utan Kyrkan hade Bibeln aldrig existerat, hur hade du klarat dig då?
Utan Kyrkan hade Sverige aldrig kristnats.

Utan Kyrkan är vill alla förlorade.
Tack för ditt svar.

Kristi heliga skrifter är väl kända inom Hermetismen, kyrkan förutan.
Citera
2025-03-13, 15:45
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt svar.

Kristi heliga skrifter är väl kända inom Hermetismen, kyrkan förutan.

De har inget med Kristendomen att göra.
Citera
2025-03-16, 15:37
Medlem
Citat:
Vett du ens vad kyrka, ecclesia, ἐκκλησία, betyder?

Citat:
En intressant sak som många noterat är att Bergman förmedlar något lutherskt i ett "katolskt" medium, som film ju är. Det visuella spelar en viktig roll inom katolicismen. En lutherit ska lsa och lyssna och får därmed hålla sig till böcker och radioteater. Bergmans storhetstid infäll när bl.a. Pingströrelsen höll sig med syndakataloger och i den fanns bl.a. filmtittande.
Men är då förmedligen en luthersk sinnesstillstånd som ger sig till känna eller en naturlig reaktion för den som varit under lutherska oket (Bergman) och nu breder sina vingar för en färd in i det kreativa?

Blev Bergmans föreställningsvärld någonsin frigjord från lutherska tvångstankar?
Citera
2025-09-10, 20:51
Medlem
Bergmans egen relation till religion tros ha varit djupt präglad av hans stränga, lutherska prästhem, vilket ofta resulterar i en filmisk brottning med Guds tystnad och en känsla av tomhet. Denna kännsla av ödeläggelse skulle jag tro är en naturlig utväxt av kyrkans urholkning, dess förvandling från en levande folklig tro till en statlig skolsal.

Det är inte omöjligt att Bergman använde sin filmografi som en tangenciell väg till till Guds nåd. Om han lyckades vet vi inte.
Citera
2025-09-11, 12:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Bergmans egen relation till religion tros ha varit djupt präglad av hans stränga, lutherska prästhem, vilket ofta resulterar i en filmisk brottning med Guds tystnad och en känsla av tomhet. Denna kännsla av ödeläggelse skulle jag tro är en naturlig utväxt av kyrkans urholkning, dess förvandling från en levande folklig tro till en statlig skolsal.

Det är inte omöjligt att Bergman använde sin filmografi som en tangenciell väg till till Guds nåd. Om han lyckades vet vi inte.
Att den katolska kyrkan skulle vara under Guds beskydd är en fantatisk tanke om en nästan obegränsad Guds nåd.
Citera
2025-09-16, 18:58
Medlem
Citat:

Jesus grundade en gemenskap som fortsätter än idag. Varför vänder du den ryggen? Är inte det godtyckligt av dig?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in