Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaBrev
Otroligt tragiskt. Stackars lilla kille. Efter att ha läst FUP:en tänker jag att det här nog inte var första gången han var själv långa stunder.
Faktiska omständigheter som mamman vidgår: Mamman jobbar bara natt och är ensamstående. Mormor har uppgett att hon ibland är där när mamman jobbar.
Mammans jobb uppges ligga nära hemmet. Jag kan tänka mig att hon skarvat lite hit och dit tidigare, typ lämnat pojken på kvällen ("han sover ju ändå hela natten", "han brukar inte vakna") kanske två timmar innan 14-åriga dottern kommer hem, eller lämnat honom helt själv på natten när hon jobbar ("jag sätter baby-alarmet och kan säkert gå jobbet ifrån en stund om han skulle låta"). Sen har det varit en slippery slope där man tänjer mer och mer på gränserna. Åka och handla utan barnet ("han kan sitta och se film så länge"), "jag ska bara..." osv. Därefter blir steget till att göra nåt så extremt som att åka till Stockholm och dricka inte så långt. "ja men om han skriker så kan jag ju ta pendeln hem, jag tror att tåget går hela natten... om tåget går och bussarna klaffar så är jag ju hemma på en timme".

Det är ju det här som är det intressanta.
Man kan ju som du tänka sig att hon glidit mer och mer för att det så småningom inte ska vara några problem att vara borta hela natten.
Men jag får snarare känslan efter att ha läst FUP att hon satt själv och drack, chattade med den här drömprinsen Johan, och efter några drinkar blir det oemotståndligt att inte åka. Så hon drar i sin hyrbil, ganska full till Stockholm och så går det som det går.
Hon verkar ju ändå rätt rimlig i nyktert tillstånd får jag en känsla av. Men hon får aldrig frågan om hon satt själv och drack innan hon åkte. Och det skulle hon väl inte erkänna heller.