2025-03-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interstellz
Du behöver läsa på

Sånt jvla skitsnack. Missbruk är ett val. Ett val kopplat till sårbarheter absolut. Men någonstans beroende på omständighet kanske i sin tur kopplat till psykisk sjukdom -ETT VAL. Alkoholism i sig är inte en sjukdom.

Kan du förklara hur det finns folk med missbrukare till föräldrar som har din påstådda ”sjukdom” genetiskt som klarar av att dricka med måtta? Är sjukdomen diskriminerande eller hur fungerar sjukdomen?
Citera
2025-03-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DansAmanda
Sånt jvla skitsnack. Missbruk är ett val. Ett val kopplat till sårbarheter absolut. Men någonstans beroende på omständighet kanske i sin tur kopplat till psykisk sjukdom -ETT VAL. Alkoholism i sig är inte en sjukdom.

Kan du förklara hur det finns folk med missbrukare till föräldrar som har din påstådda ”sjukdom” genetiskt som klarar av att dricka med måtta? Är sjukdomen diskriminerande eller hur fungerar sjukdomen?

Du uppvisar en pinsam okunskap.
/Läkare
Citera
2025-03-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Fan alltså, när inte ett så litet brottsoffer är maskat tycker jag det är helt fel att lägga ut en FUP. När bilderna på honom dyker upp känns det som att jag begår ett jävla övergrepp. Fattar inte att den släpptes i det här skicket men vi har väl fan ett ansvar själva också.

Hej kan du ladda den på en annan sida? För jag kan inte öppna den Tacksam
Citera
2025-03-09, 18:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Missbruk är ingen jävla sjukdom. Det är ett medvetet val!
Nej. I början, såklart, men i ett senare skede ger det ett fysiskt och psykiskt beroende. Det skojar man inte bort. Men, hon borde supit hemma, när sonen somnat.
Citera
2025-03-09, 18:19
Avstängd
Citat:
Det du säger. Det får mig därför att tro att 14-åriga dottern faktiskt inte visste att barnet var ensamt. Det ligger i en missbrukarens natur att ljuga kopplat till sitt missbruk.

Det var någon som skrev att dotten inte visste något och hon var hos sin far. Jag tror inte dom flesta 14 åringar hade lämnat om hon vetat att sin mamma inte skulle vara hemma. Ibland kan det vara svårt och veta konsekvenserna när man är så ung men jag vill gärna tror att dom flesta barn till missbrukare hade i så fall stannat och tagit hand om sitt syskon. Har sett rätt många fantastiska barn som tagit över föräldrar rollen till sina syskon när missbrukar föräldrar failar.
Morsan hade tydligen ljugit till sin vän som hade frågat. Det finns ju ingen anledning av vännen och misstror sin kompis.
Citera
2025-03-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Missbruk är ingen jävla sjukdom. Det är ett medvetet val!
Bruk är ett medvetet val, missbruk - not so much.
Citera
2025-03-09, 19:35
Medlem
Fruktansvärt avskräde till människa som planerar att åka iväg och lämna en 18 månaders ensam, med babymonitor!

Det här var nog inte första gången barnet lämnades ensam på det sättet. Det är ren tur att barnet hann räddas. Jag hoppas bara att barnet inte skadats av henne, små barn skadas psykologiskt av att inte få tröst och omsorg när de gråter eller skriker. Till slut upphör de att försöka få kontakt med sin förälder och då är den känslomässiga skadan skedd.

Artikel i svt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...a-mamma-atalad
Citera
2025-03-09, 20:11
Medlem
BrorGertruds avatar
Gör ont att läsa om det när man vet hur pass medvetet ett barn i den åldern är. Fyfan vilken vidrig mamma som ens kommer på tanken att åka iväg när ens barn ligger och sover. Tänk att vakna och ropa efter sin mamma men sen kommer ingen på hela dagen och hjälper en. Usch.
Citera
2025-03-09, 21:47
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
Har någon en bild på mamman?

Sidan 6 finns det länkar till bild.
Citera
2025-03-09, 21:59
Medlem
Citat:

Man blir beroende och får svår abstinens om man inte dricker, kan exempelvis drabbas av kramper, så man behöver sjukvård för att kunna sluta dricka

Utöver arv, så kan tillgång, dryckeskultur, trauman, psykisk sjukdom etc vara exempel på vad som kan medföra att en person drabbas av alkoholism.

Ingen sätter sig och tänker "Nu ska jag bli alkoholist, det verkar vara kul"
Citera
2025-03-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det var någon som skrev att dotten inte visste något och hon var hos sin far. Jag tror inte dom flesta 14 åringar hade lämnat om hon vetat att sin mamma inte skulle vara hemma. Ibland kan det vara svårt och veta konsekvenserna när man är så ung men jag vill gärna tror att dom flesta barn till missbrukare hade i så fall stannat och tagit hand om sitt syskon. Har sett rätt många fantastiska barn som tagit över föräldrar rollen till sina syskon när missbrukar föräldrar failar.
Morsan hade tydligen ljugit till sin vän som hade frågat. Det finns ju ingen anledning av vännen och misstror sin kompis.

Dottern visste inget för i FUP:en i ett av förhören erkänner hon typ det:

Samt så försöker hon skylla på en kille varför det blev som det blev:

(wall of text)
Citera
2025-03-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Dottern visste inget för i FUP:en i ett av förhören erkänner hon typ det:

Samt så försöker hon skylla på en kille varför det blev som det blev:

(wall of text)
Fast ditt andra citat kommer inte från systern utan från mamman.
Edit - båda citaten kanske kommer från mamman?
Blev lite otydligt med ”systern visste inget det erkänner hon i förhör”.
Senast redigerad av Jonsson99 2025-03-09 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in