2025-03-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Att lämna ett så litet barn i en spjälsäng är i min mening att likställas med mordförsök med synnerligen grov karaktär. Det är naturligtvis inte en frågan om att lämna tillbaka barnet till denna s.k. människa. utan snarare en frågan om hon borde sitta resten av livet för det hon gjort. Det är väldigt viktigt att understryka i detta fallet att det är en ren tillfällighet att snuten får nys om att det finns en 18 månaders bebis inlåst i en spjälsäng i Uppsala och hinner dit i tid.

Det är väl inte otroligt att hon gjort samma sak tidigare också? Men nu blev det känt. Fruktansvärt. Hon kan ju inte vara psykiskt frisk. Hoppas barnet får en trygg och bra uppväxt hur den nu än ser ut. Och att den utgår från barnets behov och trygghet.
Citera
2025-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Min yngsta är en månad äldre än pojken här och hon har lyckats med att smita förbi gallret till trappan, plockat upp och kastat glas, talrikar och andra föremål som skapar vassa skärvor. Hon försöker ta gafflar och knivar när bestickslådan är öppen och lyfta på flaskor och skit som står i dörren till kylen som hon kan öppna utan problem på egen hand.

Ja, summa summarum; Du lämnar inte ett barn i den åldern på längre avstånd än att du kan springa bort till det på en halvminut vid behov.

En halv minut? Jag skulle säga att du är max några meter ifrån alltid. Jag hade alltid ögonen på mina barn varje sekund i den åldern och en 1,5 åring är sällan många meter bort. Oftast är de på en.
Citera
2025-03-08, 20:25
Medlem
Har någon en bild på mamman?
Citera
2025-03-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Nej, 14-åringen var inte hos sin mamma den helgen.
14-åringen brukar enligt förhör passa lillebror ganska ofta medan mamman jobbar eller handlar, men denna helg var hon hos sin pappa. Mamman har också sagt i förhör att hon inte hade ordnat någon barnvakt, utan att hennes tanke var att komma hem innan pojken vaknade.
Oerhört ansvarslöst naturligtvis.

Aha, då förstår jag. Ja, det är riktigt illa av morsan.
Citera
2025-03-08, 20:32
Medlem
Tok-Franss avatar
Fräsch morsa!

Känns som julfirande kommer vara stelt.
Citera
2025-03-08, 21:21
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
Har någon en bild på mamman?
Se inlägg #68
Citera
2025-03-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Nej det är inte samma instanser. Sedan är det helt galet att ens påstå att en kommun skulle vara korrupt för någon som på sin höjd är undersköterska. Sveriges vanligaste yrke.

https://kunskapsguiden.se/aktuellt/i...r-natverkshem/

Syftet med nätverkshem är inte att hemmen ska vara ansedda akademiker av medelklass, utan att barnet ska placeras i anslutning till sin familjs nätverk.

Ett socialt nätverk är den huvudsakliga tryggheten människor har i samhället.

Sedan så måste givetvis ett barn ändå vara tryggt och får inte fara illa under en placering. Vågar gissa att många barn ändå kan hamna i kläm i sådana system också.

Vi kan jämföra med alla barn som flyttas omkring mellan olika placeringar. De har det inte bättre än barn i nätverksplaceringar.

Jag har själv varit nätverkshem en kortare tid. Det är inte några konstigheter att sådana placeringar sker. Det är mer traumatiskt för barn att hamna hos främlingar.

Men ett barn ska absolut inte vara placerad där det finns konflikter till föräldrarna eller en ojämlik relation på något vis.

Placeringar av barn är en svår fråga. Det är ett trauma för ett barn att vara bortplacerad från sin ursprungsfamilj.
Jag säger inte att kommunen är korrupt men tänkte att boendestödjare låg under socialtjänsten.
Barnets behov i centrum ska gälla men det finns otaliga exempel på när detta inte följts och som fått oerhört allvarliga konsekvenser.
Citera
2025-03-08, 22:34
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenihavet
Jag säger inte att kommunen är korrupt men tänkte att boendestödjare låg under socialtjänsten.
Barnets behov i centrum ska gälla men det finns otaliga exempel på när detta inte följts och som fått oerhört allvarliga konsekvenser.
Barn i systemet far väldigt illa. Men socialtjänsten är definitivt inte korrupta på så vis att de skulle ta ställning till en missbrukare. Dock så är de väldigt handlingsförlamade när man anmäler at barn befinner sig i hemmiljö med aktiv missbruk. Det med barn som försummas behöver åtgärdas med just boendestödjare som går in. Saken är den att ett arbete inte per automatik innebär att en person är problemfri eller lämplig.

Eftersom det är en sådan svår sak för barn, att placeras så sker de flesta placeringar i nätverket om så är möjligt (och det inte kan innebära en fara för barnet som placeras). Det är inte som så att ett hem måste vara nra för att fasaden är korrekt med hus, bil och ägande eller högre utbildningsnivåer. Barn far illa även i hem som på ytan kan tyckas problemfria.

Barn placeras inte i hem för att straffa föräldrarna utan för att skydda barnen. Sedan så är det en balansgång. Tyvärr så har särskilt farliga människor som begått övergrepp eller till och med mördat den andra föräldern, genom historien med placerade barn kunnat få behålla bådevårdnaden som tvinga barn till umgängeskontakt och det är givetvis åt helvetet. Barns umgänge och kontakt med föräldrar och närstående handlar om deras behov (eller ska så göra).

Kvinnan är uppenbart missbrukare och utgör en fara för sitt barn. Tvångsvård vore lämpligt och i det här fallet, liksom självklart straff. Men det är inte synonymt med att barnets behov och anknytning till henne kan trollas bort baserat på att vi andra mer än ogillar hennes beteende utan också faktiskt inser barnets behov av att absolut inte bo med henne.

Att barnet inte verkar ty sig till mormodern (enligt tråden, har inte läst FUP) kan handla om att det har allvarliga skador och inte söker tröst hos vårdgivare/anknytningspersoner på ett normalt vis. Det kan handla om att det lämnats upprepade tillfällen liksom utsatts för en oberäknelig omvårdnad eller faktiskt traumatiserades grovt vid det här tillfället. Jag skulle vilja säga att det är tillräckligt för att barnet placeras utanför dess nätverk hos ett särskilt kunnigt familjehem för att överlappa skador. Socialtjänsten följer dock de förordningar och regler de vanligtvis arbetar efter. Inte mina åsikter.
Citera
2025-03-08, 22:43
Medlem
Reagerade också över detta! Snacka om att man inte värnar barnets integritet när man låter en hel FUP förbli omaskad. Osmakligt och borde anmälas.

Citat:
Ursprungligen postat av -Skatan-
Är det någon som anmält det uppenbara sekretessbrottet här? Extremt allvarligt att namn, personnummer och journaler är helt omaskade!
Citera
2025-03-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Ett barn far illa, och Ni klagar på att Fup är omaskad.... Hon ska hängas ut rejält, gärna på torget,

Men nu klagar ingen på att GMs uppgifter syns i FUP. Det gör de alltid.

Allmänna handlingar ska sekretessprövas innan utlämning och det högsta sekretessvärdet gäller för barn. Eftersom det är alla vuxnas jobb och ansvar att skydda barn. I det här fallet har TR vräkt ut barnets hela BVC-journal, bilder med mera.
Citera
2025-03-08, 23:20
Medlem
Är kvinnan PWT och rentav Trailertrash eller en vanlig råalkis?
Citera
2025-03-09, 00:39
Medlem
HomoDeuss avatar
På fullaste allvar så vet jag inte vad som är mest stört, kvinnans agerande eller reaktionerna i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in